Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har bare vært i en dåp i mitt liv, og derfor lurer jeg på... Er det sånn at man må ha middag etter dåpen? Vi var veeeeldig stor familie, så det kommer til å koste en del... :/ Derfor lurte jeg på om det er rart/uvanelig/feil og bare ha kaffe og kaker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er nødvendig med full middag i dåp. Vi hadde koldtbord etter vår navnedags seremoni. Da ba jeg også mine foreldre om å ha med et par forskjellige ting slik at vi ikke måtte lage alt selv. Og en annen slektning hadde med kake. Nå vet jeg ikke hva det kom på, men kan ikke tenke meg at det ble mer enn maks 2000 kr inkl. bestillingskake. Dette var ikke til mer enn ca. 20 personer, men vil jo ikke koste så mye mer om du har 10-20 personer til. Vi hadde ihvertfall mye rester. :-)

Er det bare kake og kaffe, tror jeg kanskje jeg ville spesifisert det i invitasjonene, slik at folk ikke kommer sultne. :-)

Skrevet

En kollega av meg med stor familie (60 stk, bare de nærmeste) fikk noen ungjenter til å smøre rundstykker. Så hadde de masse kaker og kaffe i tillegg.

Vi hadde tenkt å ha hjemmelaget koldtbord i vår dåp. Men nå heller vi mer mot biff stroganoff.

Selvfølgelig kan du bare ha kaffe og kaker. Men da ville jeg informert om det.

Gjest Madolyn
Skrevet

Vi hadde 14 gjester på guttens navnefest; 2 vennepar og vår aller nærmeste slekt. Vi fikk festen i gave av mine foreldre; vi hadde et lekkert koldtbord fra en restaurant, og kaker som både var fra bakeri og hjemmelaget. Trur hele greia kom på ca 5000 kroner, og at dersom man har tid til å lage alt selv, så kan man få det for en brøkdel av prisen.

Jeg syns det er koselig med kun aller nærmeste slekt; babyen er tross alt veldig liten når det er dåp/navnedag. Det å ha massevis av gjester kan fort bli slitsomt med "mas og bråk", hvertfall hvis alle vil holde/hilse på babyen!! Har ikke vært invitert i dåp når mine søskenbarns barn har blitt døpt, og skjønner veldig godt at de vil begrense gjesteantall, både i fht kostnader og styr og stress i fht planlegging/gjennomføring.

Hadde ikke stussa i det hele tatt om det "kun" ble servert kaffe og kaker, men som KTF sier, så er det da greit å presisere det i innbydelsene slik at folk ikke kommer sultne. Om noen reagerer på det så er de fryktelig smålige i hvertfall; det handler om å feire en baby og ikke om å fylle voksne mager med middagsmat ;)

Skrevet

Vi var 23 til middag og serverte en helt enkel gryterett til middag, så om du ville hatt middag trenger det jo ikke bli noe fancy. Når det er sagt syns jeg det er hverken rart, uvanlig eller feil å kun ha kaffe og kaker:) Evt kan jo rundstykker/snitter være et alternativ?

Skrevet

Vi hadde godt over 40 gjester og gjorde som metemoren, helt enkel gryterett, salat, ris og brød. Tror prislappen kom på under 2000 kr for maten og vi hadde masse igjen. Kaker mobiliserte vi slekt og venner til å bake.

Men synes nå uansett det er opp til hver enkelt hva de ønsker og servere. Vet ikke hva som er "skikk og bruk", men jeg hadde ikke reagert om jeg hadde fått kun kaffe og kake. Er jo tross alt samværet som er det viktigste mener nå jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...