Gå til innhold

Dere med 3-4åringer, har dere fortalt om hva som har skjedd?

Anbefalte innlegg

Vi bor i Oslo, men har vært i en annen by på ferie.. Vi har ikke sett noe særlig på tv eller hørt på radio foran barna, men det blir selvfølgelig litt snakk om det, selv om vi holder det på et minimum. Har en 3,5åring som stort sett får med seg mye, har veldig godt språk og spør mye, men han ser helt upåvirket ut, stiller ingen spørsmål og har ikke sagt noe om dette i det hele tatt.. Skal jeg likevel fortelle ham om det som har skjedd, eller er det best å la vær? Han har ekstra behov, og henger seg lett opp i ting, særlig ting som skyter, smeller osv., så jeg er litt ekstra i tvil på grunn av det.. :( Han skal ikke i barnehagen før i august, og det er ingen fare for at andre snakker med ham om det, tror jeg..

Fortsetter under...

På en eller annen måte snapper barn opp det som har skjedd uansett tror jeg... Vi har gutter på 4 og 7 år og har fortalt dem dette. Vi satt og snakket om det ved middagsbordet i går, for å være føre var! De fikk se litt av bombede hus på tv i går kveld og i dag har vi snakket myye mer om det, de spør når de lurer på noe og vi svarer på det vi vet.. vet vi ikke så sier vi det også...

Vanskelig å si om dere skal fortelle eller ikke, det er dere som kjenner deres barn best og hvis dere tror han vil takle det så ville jeg fortalt! (jeg hadde nok sagt det nesten uansett) Det er bedre at de hører det fra oss foreldre og at vi avdramatiserer det enn at de skal høre det fra andre voksne rundt om (kan være på butikken, på gata, i nabolaget osv)

Jeg har vært veldig i tvil..jenta mi blir 4 i okt. Har vel falt på at jeg lar være å si noe foreløpig. Hun har ikke sett eller hørt noe enda, og hun vil allikevel ikke forstå så mye ift. omfang etc.

Vi bor såpass langt unna at vi ikke har snakket om det med barna. Hun på 7 har vi nevnt det til og fortalt i korte drag hva som har skjedd HVOR;- men hun er ærlig talt mer opptatt av og få besøke venner, det faktum at vi (mamman og pappan) gifter oss snart, at vi skal på tur til helga og til syden på høsten...

Hun har besteforeldre som har dødd, så hun vet hva død er, men hun er ikke i stand til og ta inn over seg at så og så mange har dødd på utøya...Hun VET jo at folk dør og drepes over hele verden hver dag, og ser vel ikke helt forksjellen her.....Krig i Afrika eller Krig i Oslo utgjør ikke stor forskjelle,-enda...Men om dette hadde skjedd et år senere hadde det nok blitt noe annet..Hun er veldig i en fase vi bor i Norge, er det Norge, hører det til Norge når vi ser på TV...Men så tror hun også at Bergen er et eget land go Sverige er en by...Så hun har liksom ikke helt "stedsbegrep"inne....

Annonse

Vi har ikke snakket noe om det med vår 4-åring. Har vært i byen (Bergen) og lagt ned blomster, men hun har ikke spurt om noe og ikke sagt noe om verken bombingen eller skytinga, så har ikke snakket med henne om det heller. Hun syns bare det var fine blomster og lys og det var alt hun sa om det. Ser ikke noe grunn til å fortelle henne om det som har skjedd når hun er så liten (nettopp blitt 4 år).

Gutten vår på 6,5 år har derimot fått med seg mye og spør mye. Litt usikker på hvor mye vi bør fortelle, vil ikke skremme han heller. han har spurt om bomben i Oslo (vi var i Oslo da det skjedde, så fikk jo med oss at noe hadde skjedd selv om vi ikke var i nærheten av bomben) og han har snakket om en slem politimann og gjorde sånn at noen fikk vondt...de snapper opp mer enn man tror, selv om vi har passet godt på hva vi har sagt i nærheten av ham og hva som har stått på av nyhetssendinger når han er i nærheten. De kommer nok til å snakke om det på skolen, så det er jo greit å ha snakket litt om det hjemme først. Har ikke fortalt at noen har dødd, men at noen mennesker ble skadet (vi møtte jo en haug ambulanser og politibiler på vei ut av oslo den dagen) og at det er derfor alle blomstene er på den blå steinen. han lurte veldig på om noen kom til å bombe oss også, og det forsikret vi ham om at det ville de ikke. Han som gjorde det er i fengsel og kan ikke gjøre noe sånt mer. Viktig at han kan føle seg trygg i hvertfall. Vi har en slektning som er en av de omkomne etter skytinga, så det har jo blitt mye snakk og noen tårer i den forbindelse, men har prøvd å passe oss i forhold til hva vi har sagt og gjort i nærheten av han. Greit at de vet noe, men ikke for mye og ingen detaljer...

VI har en på nesten 5 år, og en på 3. Vi har bevisst ikke hatt tv´n eller radioen på når femåringen er i nærheten. Jeg syns barn skal få lov til å være barn, og syns ikke han trenger å få vite noe om dette som ha skjedd. Han er en oppvakt gutt, som er moden for alderen, alikevel er han bare 5 år, og jeg syns han skal får lov til å være forbli uvitende om dette. Jeg skjønner ikke hvorfor barna, de små altså, skal innvies i alt. Selv om vi hadde forklart det ham det på en måte som passet, trenger han ikke gå rundt å grunne på dette. Barndommen er kort nok som den er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...