Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 29 og tenkte å kjøpe inn noen ammme - bh'er snart. Men hvilke typer skal jeg kjøpe og hva er best?

Meg eller uten spiler - har det noen betydning? Er det ikke best med spiler slik at brystet støttes godt opp?

Bruker dere ''vatterte'' cuper? Ser jo litt rart ut å gå rundt med tynne bh'er der man ser hele brystvorten utenpå genseren??

Hvor har dere kjøpt deres bh'er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foretrekker uten spiler. Ømme og melkefulle bryst med gnagende spiler er ikke noe godt.

Amme-bh med vatterte cuper er ikke så godt å få tak i, jeg har en, men den er ikke noe god å ha på, mulig den er litt for liten for meg. Men vatterte cuper spiller ikke så stor rolle i forhold til at brystvortene viser, for man har jo gjerne ammeinnlegg inni.

Jeg har kjøpt de beste amme-bh'ene på Cubus(ikke triumph), men det er meg da. Ikke sikkert du liker de like godt.

Og ang å "hamstre" amme bh før fødsel, så bør du ha i tankene at du kan gå opp noen str etter fødsel, når brystene fylles med melk.

Skrevet

Triumph uten spiler funka bra for meg...og jeg gikk opp to størrelser...husk at du skal ha plass til ammeinnlegg, og evt ullinnlegg utover høst/vinter...anbefaler å vente med å kjøpe velidg mange før etter du er i gang med amming!

Skrevet

Jeg har kjøpt Bravado sine. Fantastisk støtte og det uten en eneste spile! De er helt sømløse. Får kjøpt dem på barnas hus, babyshop. De er ganske elastiske, så de har passet meg hele tiden, selv to dager etter fødsel med giga-pupper, og i dag, 10 mnd etter fødsel.

Skrevet

Ammehjelpen anbefaler uten spiler, da spiler kan klemme og gi ubehag, men også klemme for melkegangene slik at du kan få problemer med tette melkeganger.

Om du vanligvis bruker med spiler, og synes de fleste BHer passer bra så går det sannsynligvis bra å bruke en med spiler under amming også, men om du sliter med å finne bh så anbefaler jeg en med minst mulig metall og stramme strikk.

Ang brystvorten så blir den skjult av ammeinnlegg. Spesielt i starten kommer du til å lekke melk, og da bruker du enten papirinnlegg eller ullinnlegg som suger melk og skjuler brystknoppen.

Husk at brystene dine vil vokse mer under svangerskapet, og deretter etter fødselen (men de krymper av og til etter et par dager, så det går an å gå uten på barsel). Jeg ville ventet så lenge som mulig med å kjøpe, og gjerne vente til etter fødselen med å kjøpe mer enn en. Prøv i butikken og noter ned størrelsen, så kan du evt sende noen ut for å kjøpe flere etter fødselen, evt i en større størrelse.

Ammehjelpen har butikk på http://www.ammebutiken.no, overskuddet går til finansiering av organisasjonen.

Skrevet

Jeg bruker også vatterte cuper til vanlig, men bruker ikke det i amme bh.

Nå spørs det hvor store pupper du har tilvanlig og hvor store de blir. Jeg kjøpte noen veldig behagelige og myke bher på lindex som kostet 149 kr stk. De er i t-skjorte stoff og er veldig tøyelige. Men jeg trenger ikke mye støtte.

Jeg kjøpte i uke 37 en bh som passet greit (plass til ullinnlegg) og en i en cup størrelse større. Så hadde jeg med de på sykehuset. Kjøpte flere bher et par uker etter fødselen.

Men jeg har små pupper og den bhen i større cup størrelse bruker jeg selv om puppene ikke vokste.

Siden du ikke vet hvor stor bh du trenger vil jeg ikke anbefalle å kjøpe dyre, eller hamstre. Du kan som noen sa prøve og notere navn og størrelse, så får du vurdere når du kommer hjem. Men puppene forandrer størrelse hele tiden. Og det er viktig at bh ikke strammer.

En erfaring jeg har gjort meg er at jeg handlet alt for mye før jenta vår ble født. Bedre å ha det nødvendigste, og handle mer senere. Du vet ikke hva du foretrekker før etter minien er født.

Skrevet

Jeg husker jeg var på Change for å kjøpe et par nye BHer når brystene begynte å vokse i svangerskapet. Da spurte jeg om ammeBH også og hun i butikken sa de ikke anbefalte å kjøpe det (ikke mer enn 1 i så fall) før ca. 2 uker etter fødsel. Da var brystene normalisert seg litt mer og det var lettere å få riktig størrelse. Så slenger meg på de andre som sier at dersom du skal handle, så ikke kjøp noen dyre BHer nå, men heller bare noe som du kan ha til du kommer deg ut etter fødsel.

Normalt er det jo også apotek på sykehusene og de selger som regel både helt enkle og litt bedre ammeBHer. Vet om flere som har kjøpt disse og vært fornøyde. :-)

Gjest Madolyn
Skrevet

Jeg kjøpte ammebh'er på HM på Oslo City i midten av mars. Kjøpte i min vanlige str 75C, og disse fungerer veldig fint :) 2 stk bh'er (en hvit + en svart) uten spiler ble solgt samla for kr 199,- så jeg kjøpte 2 sett, dvs 4 bh'er. Ser at brystene varierer veldig i str ut ifra når jeg sist ammet; er jo fort 1-2 cup str i forskjell fra et tomt bryst til et bryst med 1-1,5 dl melk inni ;) Så kjøp noen som er litt tøyelige, uten masse blonder og fjas (de kommer bare til å lukte gulp og melk uansett), så håper jeg du blir like fornøyd som meg.

For å være helt ærlig syns JEG at det er litt dumt å investere masse penger i bh'ene, spesielt dersom du aldri kommer i gang med melka. Vi er tre venninner som har fått baby her ila 6 mnd, og jeg er den eneste som har klart å amme babyen min (de fikk begge keisersnitt, kan jo kanskje ha noe med saken å gjøre).

Skrevet

Kjøpte et par billige på HM før jeg fødte, nå når babyen var ca 1 mnd kjøpte jeg Bravado sin på mammashop, den er superdeilig å ha på. Som en sa lengre her oppe, den er elastisk og uten spiler og gir brystet også litt form og støtte. Noe som HM sin IKKE gjør. Kjekt å se litt ok ut også ;) Tror kanskje jeg kan bruke den når jeg er ferdig med amming også. Sånn til hverdags tenker jeg :)

Så kan det være greit å se at ammingen går bra og at man ønsker å amme før man går til innkjøp av rådyre BH'er.

Gjest Madolyn
Skrevet

Enig med tre små knotter; lurt å se om ammingen går bra før man evt investerer i noe dyrt. Jeg har silikoninnlegg, så mine bryster har ikke behov for veldig god støtte mtp utseende, så jeg skjønner godt om man trenger mer støtte med naturlig større bryster. Håper du finner ut av det :)

Skrevet

Jeg anbefaler også Bravado. Her er en kobling til en britisk nettbutikk - tror det blir halv pris: http://www.nursingbra-shop.co.uk/ShowDetails.asp?id=112

Denne brukte jeg før jeg fødte, rett etter fødselen da melkesprengen var på topp, og jeg bruker den fortsatt nå når størrelsen på brystene er tilnærmet vanlig. Den er veldig myk og god og elastisk, og den har aldri føltes verken for liten eller for stor, selv om brystene har endret størrelse til både større og mindre i løpet av det siste året. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...