Gå til innhold

Mindre melk i det ene brystet?

☀ Lille prinsesse - juli2011 ☀

Anbefalte innlegg

Jeg har en 5 dager gammel baby, og ammingen går strålende. Når hun suger fra det ene brystet hører jeg melken komme, og hun svelger. Dette opplever jeg ikke fra det andre brystet, da er det helt stille. Men det drypper melk fra det også, etter dusj o.l.. Hun virker mye mer fornøyd etter å ha fått mat fra det "beste brystet".

Noen som har en idè om hva dette kan være, og bør jeg fokusere på det gode brystet, eller satse mer på det dårlige?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143421897-mindre-melk-i-det-ene-brystet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske vanlig å ha mer melk i det ene brystet, det gjelder visst de fleste kvinner.

Nå i starten bør du fokusere på begge brystene. Om du gir fra begge bryst til hvert måltid så bytt startbryst fra måltid til måltid. Fest feks en binders på brystet du skal starte med neste gang om du synes det er vanskelig å huske. På denne måten vil barnet suge kraftigst fra ulikt bryst hver gang, og produksjonen vil sannsynligvis bli noe utjevnet.

Et problem er ofte at utdrivingen er kraftigere på den ene siden. Dette kan både føre til at barnet foretrekket det brystet og til at det avviser det. Dersom barnet veldig tydelig viser at det foretrekker det ene fremfor det andre (feks ved å suge kort tid, sytte ut, men akseptere å fortsette, etc), er det lurt å "pushe" det litt, og tilby det "dårlige" brystet først hver gang. Da vil det bli best mulig stimulert. Men ikke press barnet, viser det aktivt at det ikke vil ha, feks ved å snu seg bort, gråte, vri seg osv, så la det få det andre i stedet, og om du blir stressa så gir du også det gode. Det er kjempeviktig å slappe av!

Det høres ut som du har best utdriving på det foretrukne brystet. Da kan det hende det hjelper å stimulere det "dårlige" brystet slik at melka kommer før du legger barnet til. Dette kan du gjøre ved å pumpe eller håndmelke litt, og det hender at massasje av brystknoppen er nok. Legg barnet til når du ser det kommer melk.

Det drypper kanskje melk fra det når du ammer på det andre brystet også? Da kan du også bytte side når du ser det, da regner du dette brystet som det første selv om barnet fikk litt av det andre først, og fortsetter altså på det andre brystet etterpå. Det kan være litt stressende å flytte barnet midt i maten sånn, så det er nok enklere å stimulere litt sånn at det kommer melk før du legger barnet til.

Generelt må du passe på at du alltid er god og varm på brystene, bruk helst innlegg av ull - også i juli.

Dersom du på noe som helst tidspunkt opplever at du får kuler eller klumper i et av brystene, så må du fokusere på dette, uansett hvilket bryst det er. Klumper kan være tegn på tilstoppede melkeganger, og den beste medisinen er da å amme ofte på det brystet i et døgn (er det ikke bedre da så oppsøk lege). Da starter du med det klumpete brystet ved hvert måltid dette døgnet, og supplerer med det andre.

Jeg nevner dette med klumpene fordi det er noe en del opplever når de har et bryst som barnet foretrekker fremfor det andre. Siden produksjonen varierer mellom brystene, er det ikke sikkert at den beste forebyggingen er å amme like lenge og like ofte på hver bryst heller, derfor er det vanskelig å gi noe absolutt forebyggende råd.

Lykke til, bare spør om du lurer på mer. Anbefaler også http://www.ammehjelpen.no, jeg er Ammehjelper der.

Tusen takk for utfyllende svar. Nå har jeg lest meg frem til at jeg har utdrivningssmerter i det foretrukne brystet, og det er skikkelig smertefullt de første minuttene hun suger, deretter bedrer det seg noe.

I dag fant jeg en kul i det andre brystet, men det har jeg ikke hatt tidligere. Jeg har massert det i dusjen, og lagt på varme omslag, så jeg håper det hjelper.

Lillemor har godt sovehjerte, og jeg har vært glad for det, men nå skal jeg vekke henne hver 2-3 time for amming.

Jeg sliter litt merker jeg. Har ikke pumpe (skal kjøpes inn i morgen) og klarer ikke håndmelke (får ikke til...) men jeg vil gjerne amme, så jeg gir ikke opp!

Massasje og varme omslag er bra!

Kanskje du har en venninne du kan låne pumpe av et par dager også? Vær obs på at ikke alle pumper fungerer for alle, og det er dessverre umulig å si på forhånd hva som funker.

Uansett så er baby mer effektiv enn pumpe, så om du kan få ammet hyppig en periode er det veldig bra. Du får trene sovehjertet hennes litt senere i stedet :) Samsovong kan være bra for at du skal få mest mulig søvn om natta.

Ang utdrivingssmerter så forsvinner de som http://ammehjelpen.no/artikkel/129/Smerter-i-brystet-utdrivningssmerter sier som regel etter 6-12 uker, men for de fleste blir de betraktelig mindre i løpet av MYE kortere tid (1-2 uker hos de jeg har snakket med).

Gode råd fra dem var varme omslag/dusj, massasje samt å pumpe nok til at brystet er mykt - det kan gjerne være 20-30 ml - før barnet legges til. (Melkeskvettene kan fryses, bruk emballasje du kan etterfylle, eller oppbevar de i kjøleskap til du har feks 100-150 ml du kan fryse ned.)

En venninne hadde så vondt at hun noen ganger måtte bite i noe for ikke å hyle når hun la barnet til, de første 10-20 sekundene. Evt kunne hun ha besøk, for da kunne hun ikke skrike... Hun syntes pumping og varme hjalp, og sjekket også med lege at hun kunne ta smertestillende passe tid før amming. Etter et par uker syntes hun amminga gikk greit, så da var nok de verste smertene borte. (Hun ammer fremdeles, 18 mnd)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...