Gå til innhold

http://www.hjemmemamma.com/en-nasjonal-tragedie-vern-om-vare-barn

Anbefalte innlegg

Fint for de som er sammen med barna i dag... barna trenger voksne idag.. De som er i barnehage får sikkert noe der, på skolene hadde det nok blitt markert om det ikke hadde vært sommerferie... men vi som er hjemme barna bør også tenke over hvordan dette påvirker disse...

Fortsetter under...

Barn har en tendens til å likevel få ting med seg. Kanskje ikke hjemme, men blandt venner, hjemme hos venner, på butikken, en radio man har glemt å slå av osv. Og da er det lurt å snakke med barna før de få en brutale sannhet "slengt i trynet".

Barneombudet anbefaler også at man snakker med barna på barnas premisser om dette.

Annonse

Det er jo foreldrenes ansvar å skjerme barna, klarer ikke folk å la være å snakke om ulykken foran barna- burde de kanskje gå litt inn i seg selv. Det er noe helt annet med dem som faktisk har familie som er rammet av det forferdelige som har skjedd! Jeg har 3 barn, og ingen av mine har hørt det knust av noe som har skjedd. Sitte og brenne lys med en 4åring???? Tror du ikke at de får mareritt? Jeg hadde aldri utsatt mine barn for dette her! Ikke så små barn!

Hun som skrev innlegget har fire barn.. så jeg tror kanskje det var veldig riktig for henne å markere dette på en måte sammen med alle barn.

Jeg syns det er rart at man blir uglesett for at man forsøker å bearbeide dette her med barna sine.

Jeg for min del satt å så på touren da inslaget kom.. og i sjokk over hva jeg så, klarte ikke jeg å skifte kanal... Jeg har også en datter i 12 års alderen som snakker mye om dette. Skal jeg be henne vente, og holde følelsene inne i seg for å skåne minstejenta mi på 5? Femåringen skjønner uansett at noe er i gjære så det er naturlig for meg å snakke med begge ungene om dette.

Barneombudet råder også til det samme....

Men man bør likevel ta høyde for at ikke alle barn blir like mye skjermet og at praten kanskje vil gå i barnehagen. Derfor bør foreldre fortelle dette til barna på barnas premisser og la de få vite hva som har skjedd. De trenger ikke ta del i det, men at det vet nok til å ikke få sjokk eller bli redd for informasjonen kanskje kommer fra andre og kanskje ikke er så vel-silt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...