Gå til innhold

Tidlig skolestart?

Anbefalte innlegg

Lurer på om jenta mi som er januarbarn og tidlig ute på de fleste områder skal søkes inn på fremskutt skolestart.Hun er sosialt aktiv og deltagende, har et stort ordforråd, og er fysisk og motorisk langt fremme.

Men,jeg har også betenkeligheter fordi det tross alt følger henne hele skoletiden som helst sikkert vil innebære variasjon i modning, samt både det med å være yngst og å ha et annet fødselsår enn de andre.

Det må jo være klare fordeler ved å være eldst i en klasse også, med alt av selvtillit og oversikt det gir en. Hva er det som haster slik uansett?

Vil gjerne høre andres synspunkter, erfaringer og innspill på dette!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143421184-tidlig-skolestart/
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Er usikker jeg også, min gutt er født 2.januar. Han er 4 år å størst i barnehagen og størst på fotball laget (6 års lag).

Blir nok ingen problem med det faglige heller ser jeg.

Men usikkerheten kommer av det å være annerledes. Det er viktig for 12 åringer å ikke være annerledes. Og det er kansje en fordel å være gammlest å?

Det siste vi har kommet fram til er å følge års kullet som normalt.

Men vil det være riktig? Fordeler ? Ulemper?

• 3 uker senere...

Fordeleer med å a dem begynne som normalt er at de alltid vil være litt eldre og derfor litt lenger fremme i utvikling enn sine klassekamerater. Man velger altså mellom å la barnet ha lettere for det på skolen eller la dem ha litt vanskeligere for det.

Det å føle seg bittelitt flinkere på barneskolen vil vel gi dem sevtillit, noe som kan ha positive ringvirkninger i ungsdomsskolen og egentlig langt inn i voksenlivet.

Jeg var født samme år som resten av klassen, men i slutten av desember. På det faglige og med venner gikk det helt greit å være yngst, men veldig kjedelig når det kom til aldersgrenser:)

Leeenge til enda da, men det er veldig kjedelig når vennene blir 16 og 18 Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...