Gå til innhold

Hmm jeg kan ikke la være å tenke, dersom denne pågrepne mannen blir funnet skyldig og straffet for ugjerningen - er maksimumsstraff på 21 år i Norge nok?

Anbefalte innlegg

Og vil han i det hele tatt få så mange år? Nå kan jeg ikke så mye om straffeparagrafene, men 21 år virker temmelig lite når 17 liv og kanskje flere er gått tapt?

I USA ville han garantert fått livstid...

Fortsetter under...

Mest sannsynlig vil han bli erklært psykisk ustabil og i prinsippet ikke få noen straff i det hele tatt... Hvis han mot all sannsynlighet blir dømt på vanlig måte, så vil han antagelig få sikring i tillegg til fengselsstraff og da kan straffen i prinsippet vare til de dør...

Med forvaring kan han slippe ut så snart han er friskmeldt! Altså om 7-10 år får han permisjon og er ute blant folk igjen!

I USA ville han fått minst 17 x livstid! Litt overdrevent, men da slipper man i hvertfall ikke ut igjen. Ev. ville han fått dødsstraff.

Ved forvaringsdom taes det opp til vurdering etter endt normal soningstid (altså hvis forbryter får 17 års forvaring, så vurderer de om han kan slippes ut etter 17 år).

Eller tvungen psykiatrisk behandling å være "restituert" om 9 mnd og ute blant vanlige folk.

Dersom man anser dette for en krigshandling, så har vi i Norge fremdeles dødsdom under krig....

Men forvaring er nok det naturlige "valget" for aktoratet i en slik sak. Og ikke noe permisjoner fra fengselsstraff, det er noe av det dummeste jeg hører.

Isolat kanskje? Norske fengsler er ikke straff nok. En terrorhandling uansett hva begrunnelsen for den er!

Annonse

Vil tippe det blir 21 år + forvaring.

Slik reglene er vil han når forvaringen er over bli vurdert.

Dersom han blir vurdert som farlig, blir det ny forvaring.

I praksis kan det bli livstid

Tiden vil vise.... Men om han får forvaring og er ute etter 7-10 år, er det noe ramlende galt med rettsystemet i Norge. Men det var bare en tanke jeg hadde midt i alt kaoset. HI

Dette er den eneste terrorhandlingen på norsk jord som ikke har hendt mens norge har vært okkupert av andre land.Jeg tviler på at han noengang kommer ut av fengsel/sikring

Han vil mest sannsynlig få en forvaringsdom, det kan bety at han må sitte livet ut. Det vil gjøres vurderinger med jevne mellomrom om at han er skikket til å bli løslatt, hvis han ikke er skikket kan et hende han må sone livet ut. Vet ikke om en mann på 32 år noen gang kommer til å bli skikket igjen ut ifra den grusomme handlingen han har gjort.

Du er ikke fritatt fra straff om du er psykisk ustabil. Da ville det vært mange som har sluppet unna straff her til lands. Men er du psykisk utviklingshemmet vil du bli fritatt, men da må du uansett sitte bak lås og slå på en psykiatrisk institusjon.

Er ganske sikker på at han aldri slipper ut, om det er fengsel eller psykiatrisk avdeling. Det norske folk vil nok ikke godta at en norsk terrorist dreper minst 17 mennesker og så kommer seg ut fra fengsel etter noen få år. Kanskje det finnes noen spesielle lover som gjelder ved terror/krig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...