Gå til innhold

Kjenner du "spark" ?

Anbefalte innlegg

Selvom det faktisk er tredje gangen jeg er gravid, så er det ikke mye action i magen. Mener ganske bestemt at jeg kjente det tidlig med nr.2... Er nå akkurat 17 uker og synes liksom jeg burde kjenne mere...

Har jo ikke vært på UL enda og aner jo ikke hvordan h*n ligger, om morkake er "foran" osv. Regner med at alt er greit, men vil så gjerne kjenne liv hver dag ;O)

Hvor langt er DU på vei? Og hvordan kjennes bevegelsene i magen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143420705-kjenner-du-spark/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selv straks 17 uker påvei, førstegangs. Kjenner ikke mye liv, men dette fordi jeg ikke er langt nok på vei OG at det er min første. Jeg kjenner noe som minner om en luftboble som sprekker, og noe som minner om en fiskehale.

Selv om det er din 3., så kan det likevel ta tid før du kjenner noe. Men det kommer også an på hvor fosteret ligger, og hvor morkaka er plassert.

Du skal vel snart på ordinær UL?

Lykke til! :o)

Jeg går med nr 4 i magen, og har opplevd dette forskjellig fra gang til gang. Så mitt råd er, ikke ta sorgene på forskudd! Min første sprellet som bare det, og jeg både kjendte og så sparkene i magen veldig tidlig. Nr 2 var ekstremt rolig, og jeg ble nøye fulgt opp. Nr 3 noe midt i mellom, og nr 4 er i full aktivitet flere ganger om dagen. Snart UL nå på deg, og håper og tror alt står bra til der inne:-)

Hei! Jeg er også 3.gangs, og er nå 15+3. I begge de forrige graviditetene har jeg begynt å kjenne liv ganske tidlig - med nr.1 kjente jeg de første tydelige bevegelsene da jeg var 15 uker, og mannen kjente og så sparkene på utsiden da jeg var 18 uker. Med nr.2 kjente jeg det da jeg var 12 uker, og mannen så og kjente sparkene på utsiden da jeg var 15 uker. Begge trultene har vært veldig aktive i magen under hele svangerskapet, og helt fra starten av da jeg begynte å kjenne liv og spark, så kjente jeg dette veldg ofte.

Denne gangen begynte jeg å kjenne små, lette bevegelser da jeg var 12 uker, men i starten kjente jeg det ikke hver dag. Nå den siste uka har jeg begynt å kjenne ordentlige spark også, i tillegg til tydeligere og tydeligere bevegelser :) Kjenner dette flere ganger om dagen, men varer veldig kort av gangen. Som regel bare to-tre spark etter hverandre, litt romstering, kanskje et spark til, også stille igjen ;) Hvis mannen bare har tålmodighet nok til å sitte og kjenne en liten stund, så vil han kunne kjenne/se små dunk gjennom magen nå han og :) Veldig koselig!

Men om man ikke kjenner noe ennå, selv om man er flergangs, så er det ikke grunn til bekymring (vet at det er lett å si for meg som selv kjenner liv allerede). Men jeg har hørt om mange som opplever bevegelser tidlig i sine første svangerskap, og mye senere i f.eks sitt tredje, og alt er helt normalt selvom... Som det skrives her så vet man jo ikke hvordan morkaka er plassert eller hvordan babyen ligger før man har vært på UL, og kanskje det viser seg at morkaka er på fremsiden? da er det i så fall kke rart om man ikke kjenner noe/så mye ennå. Heldigvis så er du jo der i graviditeten at du straks skal på UL, så da vil du endelig få svar, og mest sannsynlig får du nok se at alt er i skjønneste orden med lillegull :) Lykke til, kanskje du til og med rekker å begynne å kjenne liv og spark før du har ul-time, hvem vet ;)

Jeg er i uke 17 nå, med nr.2. Kjenner veldig etter hver dag, men har ikke kjent noe enda. Tenker som så at det er like rundt hjørnet. Med den første kjente jeg ikke noe før etter ultralyd som var i uke 19. Ser jeg er sent ute med å kjenne, så jeg er tålmodig enda ;)

Annonse

Jeg er 19+5 i dag, min fjerde og med de tre første kjente jeg mye liv på dette tidspunktet. nå derimot har jeg så langt kjent to spark, et i går og et i dag. forklaringa fikk jeg på ul forrige uke: hos meg ligger morkaka på fremre vegg sånn at den demper alle bevegelser der inne. sparkene jeg har kjent kom helt i øvre kanten av livmora. kjenner ingenting andre steder.

Jeg er førstegangs, og kjente små bobler/dult da jeg var 14+3, hvis jeg satt fremoverbøyd eller trakk beina opp mot magen. Skjedde ikke hver dag, men det ble gradvis tydeligere. Til slutt kjente jeg det når jeg sto oppreist. Første sparket utenfor magen kjente jeg den dagen vi skulle på ordinær ultralyd. Jeg var da 18+0. Jeg lå i sengen og hørte på hjerteslagene med doppleren min, og plutselig merket jeg at noe inni magen dyttet på doppleren. Byttet så ut doppleren med hendene, og kjente klart og tydelig spark inni håndflatene.

Det tok ca 4 dager fra jeg kjente det selv utenpå, til mannen min kjente det utenpå. Nå de siste tre dagene har vi kunnet se sparkene på utsiden av magen. Det er så gøy! Magen min går som en trommestikke om dagen, lille tulla er så aktiv at det ikke er til å tro. Det tar knapt nok 15 min å "produsere" 10 spark, og dette skjer nesten en gang i timen. Det er på grensen til å bli slitsomt. Koselig, men slitsomt :) Nå er jeg forresten 19+6. Jeg ser på meg selv som veldig heldig som kjenner spark så tidlig, både fordi jeg er førstegangs OG fordi jeg har noen kilo ekstra på kroppen og dermed også litt "polstring" rundt magen.

jeg er 25+4 med nr 2.

kjenner jo selvfølgelig spark og mange bevegelser hver dag nå :)

men fra uke 16 kunne man kjenne sparkene utenpå magen min, og fra uke 18 ca så man sparkene :) begynte for 2 uker siden å kjenne hikking, så har vert heldig denne gangen og fått tidlige bekreftelser fra jenta i magen :)

men dette er jo så forskjellig fra kvinne til kvinne, barn til barn :)

Jeg er 2. gangs og i uke 20. Var usikker for noen uker siden om jeg egentlig kjente så veldig mye. Men nå kjenner vi faktisk aktiviteten utenpå magen også. Koselig når man først starter å kjenne bevegelse, og får bekreftelse på at det er liv der inne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...