Gå til innhold

Lar dere barna deres se de grusomme nyhetene som går på tv nå?

Anbefalte innlegg

Har en her på 10 år nå som har sett tv når det har stått på her med nyhetene om bombene o skkytingen i Oslo. Hva gjør dere andre? Lar dere barna se det? Er vanskelig å unngå det helt uansett, og da er det kanskje bedre de ser det ilag med oss enn at de får det med seg alene.

Fortsetter under...

Ja, men nå har det ikke vært noen særlig stygge bilder da. Mest ødelagte hus og den slags. Hun her er 6 år, men som du sier vil de høre masse om dette, og da er det bedre å få vite/se alt med oss, enn å fundere på egenhånd ev. andre steder.

ja, her ser vi alle på det, 10 år og 15 år,ungene asså, de følger også med på dette, av fri vilje.

tror de har godt av å se hvordan verden er.er det spørsmål,så svarer jeg så godt jeg kan på det.

Fulgte bare med på pc frem til 2 og 4 åringen var i seng, de så barne-TV og ante ingenting.

7 og 10 åringen fikk se nyheter sammen med oss og når de la seg hadde vi en liten samtale på sengekanten. Kan ikke la være å informere såpass store barn føler jeg, dette kommer jo til å være samtaleemne overalt i lang tid fremover. Denne linken er ganske fin:

http://www.krisepsyk.no/brosyrer/bombeeksplosjonen_i_oslo______h.html

Har kikket sammen med 8-åringen, men fant ut at han nok kunne legge seg, det er jo en del sterke scener for en liten kropp.... Han gråt når han la seg, er redd det skal bli krig her, osv-----Prøver så godt jeg kan å forklare, men ser nå at jeg har ikke så mye kunnskap om det som skjer ute i verden..... Men de får vite om det før eller siden, og det re bedre de ser litt sammen med voksne, enn at de sitter og ser og tenker på egenhånd...

Nei. Husker hvor livende redd jeg ble da usa angrep irak i 90. Laget opp mine egne senarioer i hodet og skremte meg selv. Var bare 9 år da. Så nei, det prøver jeg å verne om. Min er bare 5 år enda og bryr seg ikke med å se, heldigvis.

Annonse

Vi fortalte først begge to hva som hadde skjedd, at ingen visste noe, men at politiet jobbet med saken... Og så så de litt på nyhetene, men det var bare "snille" bilder av ødelagte hus.... ikke noe blod... Blir nok mere snakk om det i morgen =)

Er nok mye jeg skåner ungene for, men enkelte ting er greit at vi sier til dem... I forhold til at dette hadde de sikkert fått med seg uansett på en eller annen måte og da synes jeg det er bedre at vi snakker om det rolig sammen først =)

Det er uhyre naivt å tro at ikke barna våre får med seg dette uansett, så det er greit å vite at man gir de en trygg info. Min er sammen med besteforeldre i kveld, og jeg kan ikke pålegge dem å skru av tv´n. Det er viktig for de voksne også å få informasjon. Men det er ikke på langt nær så ille bilder her som på bbc. Her sensureres myyyye.

En side om dette fra barneombudet:

http://barneombudet.no/hvordansnakkemedbarn/

mine fåår ikke se på, de er 4 og 6 år. grunnen til d er at 6 åringen tåler ikke å se slike ting, han får ikke sove da, å blir redd. men vist han spør skal jeg forklare d som har sjedd så godt som æ får t.

Vår er bare 3 år og hun får ikke se. Vet ikke hvor mye hun skjønner av det, så synes det er unødvendig å begynne å forklare. Hun får opplevd nok forferdelige ting i løpet av livet om ikke det skal starte så tidlig...

Synes det er helt unødvendig å bekymre de små med disse tingene. Har ikke noe med at man ikke skal være realistisk i forhold til den verden vi lever i, men jeg synes ikke de trenger å inkluderes så tidlig.

Vi så litt på det på tv i går, en kompis ringte og fortalte hva som hadde skjedd så vi måtte jo slå på tv for å se om det var sant. Leah på snart 4 var jo sammen med oss, men hun lekte litt for seg selv mesteparten av tiden. Etterhvert så vi at det brant og en mann med bandasje og blod på hodet, dette fikk hun med seg og spurte hva som hadde skjedd. Jeg sa bare at det brant i et hus og at noe glass hadde knust over mannen sånn at han blødde. Det var jo det hun så også, så det var logisk for henne.

Etterhvert så vi på bbc, der snakket de jo engelsk og hun kunne ikke skjønne hva de sa..ikke brydde hun seg så veldig mye om tv heller da, og jeg og hun lekte litt mens pappan fulgte med på tv. Hun har ikke fått med seg så mye, og det tror jeg ikke hun kommer til å få heller, men jeg svarer på spørsmålene hennes så sant som mulig uten å skremme, hvis det kommer flere spørsmål. Er enig med mange andre her som sier at det er bedre at barna ser slike ting sammen med foreldrene som kan forklare og trøste, enn at de plukker det opp selv og lager sine egne skremmende tanker om hva som har skjedd. Samtidig er det jo ikke nødvendig å skremme barn som blir veldig redde av slike ting, da kan man heller slå av tv og eventuelt oppdatere seg på nett.

Ungene klarte å skifte kanal til tv2 igår, så de fikk med seg litt. De er hos besteforeldre og pappan, så det er de som snakker med de. Snakket med pappaen igår siden han lurte på hva jeg mente om dette.

Hadde de vært hos meg hadde de fått sett litt, og vi hadde snakket mye om dette. Uansett hvor mye jeg hadde prøvd å skjerme de om dette så hadde de fått med seg mye. Jeg syns det er bedre jeg ser det sammen med de, prater med de og vet hva de ser på slik at det er lettere for meg å forklare når de kommer med spørsmål.

Husker selv når jeg var liten og det brøt ut krig i Bosnia, jeg fikk se nyheter sammen med pappa. Han pratet med meg og jeg fikk sortert ting. Noen av mine venner prøvde å bli skjermet for dette, men de ble ganske hysteriske. De fikk vite litt her og litt der og klarte ikke å sortere og sette dette sammen. Min far sa til meg at jeg ikke burde snakke med venner om slikt, men heller gå til han eller andre voksne når jeg hadde spm. Jeg er glad han lot meg få ett innblikk og tok seg tid til å forklare for meg. Og det vil jeg gjøre for mine barn også. Jeg tror at det blir mindre skummelt for ungene når vi er åpene for dette, lar de spørre og undre seg.

Skrev i går at vi lot ungene se litt... De er forresten 4 og 7 år. Snakket mer med dem igjen i dag og de så litt på tv etterpå. Jeg passer jo selfølgelig på hva de kan se og hva de ikke bør se... Men de skjønner mye, og de ser og forstår at det har skjedd noe tragisk så jeg mener det er viktig å snakke med ungene! Selvfølgelig sålenge de er store nok til å forstå....

Har også fortalt at de har arrestert en mann slik at de ikke trenger være redde for at dette skal skje her....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...