trinity83 Skrevet 22. juli 2011 #1 Skrevet 22. juli 2011 Vi kan spise Edelost fra Kavli (blåmuggost blandet i smøreost på tube). Det står bak under innholdsfortegnelsen at "Produktet er pasteurisert." Smaker ikke akkurat det samme som en god Saint Agur eller lignende, men den funker. OBS! Ta tuben ut av kjøleskapet litt før du skal bruke den, for den kan være ganske hard å få utav tuben.
Heidi <3 Skrevet 23. juli 2011 #2 Skrevet 23. juli 2011 på castello blå står der også at den er pasteurisert. så den kan vi vel også spise.. ?? elsker denne osten, men har etter jeg ble gravid faktisk ikke hadd lyst på blåmugg ost
Elvegris Skrevet 23. juli 2011 #3 Skrevet 23. juli 2011 Problemet med muggoster er ikke at osten ikke er pasteurisert, det er muggbakteriene i seg selv som kan føre til listera. Så muggoster anbefales ikke uansett når en er gravid. Du finner mer om dette på f.eks. matportalen.no.
Heidi <3 Skrevet 24. juli 2011 #4 Skrevet 24. juli 2011 Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten, fordi Listeria er påvist i myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Osten blir forurenset av Listeria etter pasteurisering, og bakterien har gode vekstvilkår i disse ostene. Den kan derfor vokse opp og bli mange nok til å gi sykdom. hentet fra matportalen.no der fant jeg det, gla jeg ikke har lyst på blåmuggost når jeg er gravid..
barbabelle Skrevet 25. juli 2011 #5 Skrevet 25. juli 2011 ...men hvis du putter osten oppi en saus, sammen med for eksemple litt crème fraîche og litt krydder og grønnsaker, og koker det opp - da kan du spise den! Er jo utrolig godt sammen med svinekjøtt, oksekjøtt, pasta...og sikkert mye annet også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå