Gå til innhold

Gledelig nyhet til de som savner blåmuggost!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kan spise Edelost fra Kavli (blåmuggost blandet i smøreost på tube). Det står bak under innholdsfortegnelsen at "Produktet er pasteurisert."

Smaker ikke akkurat det samme som en god Saint Agur eller lignende, men den funker.

OBS! Ta tuben ut av kjøleskapet litt før du skal bruke den, for den kan være ganske hard å få utav tuben.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på castello blå står der også at den er pasteurisert. så den kan vi vel også spise.. ?? elsker denne osten, men har etter jeg ble gravid faktisk ikke hadd lyst på blåmugg ost :P

Skrevet

Problemet med muggoster er ikke at osten ikke er pasteurisert, det er muggbakteriene i seg selv som kan føre til listera. Så muggoster anbefales ikke uansett når en er gravid. Du finner mer om dette på f.eks. matportalen.no.

Skrevet

Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten, fordi Listeria er påvist i myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Osten blir forurenset av Listeria etter pasteurisering, og bakterien har gode vekstvilkår i disse ostene. Den kan derfor vokse opp og bli mange nok til å gi sykdom.

hentet fra matportalen.no

der fant jeg det, gla jeg ikke har lyst på blåmuggost når jeg er gravid..

Skrevet

...men hvis du putter osten oppi en saus, sammen med for eksemple litt crème fraîche og litt krydder og grønnsaker, og koker det opp - da kan du spise den!

Er jo utrolig godt sammen med svinekjøtt, oksekjøtt, pasta...og sikkert mye annet også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...