Gå til innhold

For å klargjøre noe for dere humorløse sjeler:

Anbefalte innlegg

Humor er faktisk en moden forsvarsmekanisme, og ikke en primitiv en, slik noen av dere later til å tro. Si meg, skjønner dere ikke at folk er forskjellige og at humor ikke er ensbetydende med fravær av empati, sympati, evne til å yte bistand og omsorg?

Hilsen helsepersonell som arbeider med katastrofehåndtering, og som trolig har opplevd tragedier dere ikke kan forestille dere.

Fortsetter under...

Helt enig, er selv helsepersonell og har en ufattelig grotesk galgenhumor... Dette er en del av min mestringsstrategi og hjelper å beskytte meg... MEN jeg slenger ikke rundt med groteske vitser som kan såre andre.. Det er forbehold kolleger og de nermeste som kjenner meg og vet at jeg ikke er ondskapsfull;-)

Det er helt greit at det er det, men det går an å gjøre noen vurderinger før man velger å dele "forsvarsmekanismene" sine på et nettsted. Når man deler galgenhumoren skriftlig, så framstår den som empatiløs, umoden og dum.

Poenget er vel at når en bruker slikt som forsvarsmekanisme pga erfaring, så bør en også vite at dette er ganske intern humor, og ikke noe en slenger rundt seg hvor som helst.

Jeg er selv helsepersonell, men vet forskjellen.

Det har ikke med å være humorløs, men mer om forskjellen i hvor nær en har vært katastrofer, ulykker og alt sånt selv.

Annonse

Snakk for deg selv, 17:29! Det er flere her som faktisk evner å være reflektert i forhold til det som uttrykkes. Dersom man ikke tåler offentlige uttrykk (ytringsfriheten er forbehold oss alle, vet du), bør man skjerme seg selv. Enkelt og greit!

Har jeg snakket for noen andre?

Jeg kan fint bruke galgenhumor i forhold til jobben min, hvor jeg kan oppleve både skremmende og dramatiske ting, men jeg skjønner også at det ikke er en humor som egner seg for de som ikke er i samme situasjon, som ser blikk og kroppsspråk og at det ihvertfall ikke egner seg i et forum hvor man ikke vet hvilke andre som er mottakere.

Jeg sitter selv og ber om at en venninne av meg ikke var på jobb i dag i sitt departement. Det sitter sikkert også andre som har familie og venner som har blitt skadd og drept i dag. Derfor er jeg såpass reflektert at jeg ikke legger ut "humoren" min her.

17.29

For den vanlige mannen i gata som ikke er vant med slike triste ting, vi har ikke deres samme måte å se ting på. Vi har ikke trengt å sette opp en mur inni oss ang traumer, for dette er ikke en del av vår hverdag. Hadde ikke dere hatt deres egen måte å takle blød, død og katastrofer så hadde dere heller ikke holdt ut å ha den jobben dere har. Jeg beundrer dere virkelig for å ha styrken og psyken til den type jobb, virkelig!

Men jeg håper dere har forståelse for at hendelser som dette vipper oss andre litt av pinnen. Jeg bor rett utenfor Oslo, i nærheten av et stort sykehus, og det er grusomt med ambulansehelikopterene som har kjørt skytteltrafikk over husene her. Er jaggu ikke rart man får klump i halsen når man tenker at der inne ligger noens mor, far, bror, søster, sønn, datter etc etc.. alvorlig skadet pga en eksplosjon. Terror eller ikke, dette er forferdelig. Og da er det ikke alle som liker denne galgenhumoren, ikke alle som mener det er "passelig" i denne settingen. Dessverre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...