Gjest Madolyn Skrevet 22. juli 2011 #1 Skrevet 22. juli 2011 Vi skal prøve mer intensivt og 100 % konsekvent fra 1. august, for da har faren 5 uker ferie/perm og vi vil ha mye mer energi samlet til å hjelpe vår sønn med å lære å finne søvnen selv. Gutten blir 4 mnd den 10 august. Noen med gode tips? Gråtekur ala ferber er så klart totalt uaktuelt med en så liten baby, men litt gråt vet vi at det blir. Er han på en slik alder at det ikke er skadelig å gråte når han er trett, dersom jeg er helt inntil ham og f eks synger osv, slik at han vet jeg er der? Hvor lenge kan man prøve hver gang for at de skal prøve å fonne søvnen selv? Vi skal jobbe med både dagsøvn og nattesøvn.
Gjest Madolyn Skrevet 22. juli 2011 #2 Skrevet 22. juli 2011 Målet er altså å kunne legge en trøtt gutt i senga og at han skal klare å sovne selv; uten bæring, trilling, eller amming etter at han er lagt ned. Dag som natt. Vi bruker kosedyr og koseklut + tøy som lukter mamma i senga, uten effekt, men fortsetter likevel. Han tar ikke smokk (hvorfor er forresten sovning ved hjelp av smokk så mye mer stuerent enn sovning med pupp i munnen, er jo akkurat det samme bortsett fra at mor får mer fritid?? Hehe). Regner ikke med voldsomme fremskritt akkurat men føler vi må prøve en uke eller to, for så å ta 2 ukers pause før vi forsøker på nytt.
Håpefull77 Skrevet 22. juli 2011 #3 Skrevet 22. juli 2011 Minien vår var litt yngre enn din da vi begynte med det. Men jeg ammet henne/matet henne og la henne i sengen/vogna rett før hun sovnet. Dvs at hun lærte å finne søvnen selv, men var klar for å sove. Etterhvert da så sovnet hun selv når vi la henne i vogna/senga. Jeg synes det var lettere å få henne til å sove med smokken. Og brukte den aktivt i avveningen av puppesovningen. Jenta vår liker bare mam sine smokker med gjennomsiktig tut (finnes med gul tut også). Så det kan jo være et forsøk å prøve forskjellige smokker om du vil at gutten din skal ta smokk. Vi legger koseklut(ren gulpeklut) løst over smokken. Hun bruker den aktivt til å kose med og til å dytte på plass smokken selv. Er hun veldig trøtt/overtrøtt sovner hun ikke uten hjelp. Så vi må legge henne ved de første trøtthetstegnene. Da ligger hun og koser med smokken, kluten & bamsen til hun sovner. Vi har måtte prøve oss frem litt og må innrømme at hun har blitt lagt litt tidlig noen ganger. Da tar vi henne opp og leker litt til, før hun vil sove. Det var det som funket for oss, får håpe du får råd fra fler og at dere finner noe som fungerer. Lykke til:)
Gjest Madolyn Skrevet 22. juli 2011 #4 Skrevet 22. juli 2011 Problemet vårt er at gutten blir sint og forvirret i løpet av få sekunder, eller max ett minutt eller to, om han legges ned når han er trett (jeg legger ham alltid ved første tretthetstegn). Han bare skriker og skriker, og enser hverken koseklut, kosedyr, eller mamma som stryker over kinnene og susser i panna. Prøvde her oppe i sted; da hadde han allerede sovet en time og var bare våken 10-15 min før jeg så han fremdeles var trøtt. La ham på rygg i senga (vi bruker en egen dobbeltseng i en annen etasje til dagsoving), puttet rundt kosedyr og koseklut og strøk ham i ansiktet, holdt fast og godt på beinet. Han ble rett og slett forvirret og sint. Skrek i 3-5 minutter, så roa han seg. Men klarte tydelig ikke å finne søvnen selv; vred seg hvert minutt i 3-4 minutter før det ble full revelje. Strøk og kosa med ham i 20-25 minutter og fant så ut at det var uforsvarlig å fortsette. Han svelget veldig hardt i 3-4 minutter etter denne lange gråtingen, kan ikke ha vært oppkast på vei????????? :( Har prøvd 7 ulike typer smokker i både silikon og lateks uten hell
Gjest Madolyn Skrevet 22. juli 2011 #5 Skrevet 22. juli 2011 Glemte å skrive at jeg så klart tok ham opp hvert 4-5. minutt; tok et minutt omtrent hver gang for ham å slutte å gråte og da la jeg ham ned igjen skrek han fra det øyeblikket skuldrene traff madrassen Så jeg ga altså opp prosjektet etter 20-25 minutter Men den første perioden, hvor han nesten sovna etter 3-5 minutters gråt, må da være lovende?
Håpefull77 Skrevet 22. juli 2011 #6 Skrevet 22. juli 2011 Kan desverre ikke hjelpe deg. Jeg har ingen råd annet enn at en venninne av meg hadde veldig god hjelp av boken "sov godt - søvnoppskriter for barn 0-8 år" av Karin Naphaug. De slet veldig med soving fra 3 mnd til 9 mnd. Venninnen min fikk til og med hjemmebesøk av forfatteren for å få hjelp.
Gjest Madolyn Skrevet 23. juli 2011 #7 Skrevet 23. juli 2011 Tusen takk for tipset, har bedt mannen min se om de har den på biblioteket. Om andre også har erfaringer eller tips, så kom gjerne med dem
El1 Skrevet 23. juli 2011 #8 Skrevet 23. juli 2011 Jeg har ingen konkrete råd, men kan fortelle hva vi gjør. Sønnen min på 7 mnd finner søvnen selv på kvelden men ikke om dagen. På kvelden har vi klare rutiner og da vi legger han virker det som om han synes det er godt. Han har aldri grått så vi har måtte ta han opp, han bare suttrer litt når han mister smokken. Jeg føler at smokk og klut er viktig, han gnir og koser seg. Jeg gir grøt kl 17 fordi jeg føler at det fort blir gråt hvis han er trøtt og skal sitte i en stol og spise grøt og da blir det bare styr. Vi bader han annenhver dag, kl 19. Så får han en flaske med velling 19,45. Den koser han seg veldig med. Vi legger han kl 20 samme om han virker trøtt eller ei. Han sovner etter ca 30 min, da har vi gjerne vært nede 2 ganger og gitt smokk. På dagen er det gråting og jeg må vugge han intenst...
Gjest Madolyn Skrevet 23. juli 2011 #9 Skrevet 23. juli 2011 Ja kosekluten har faktisk sett ut til å bli mer populær de siste dagene, nå koser han mye mer med den Holdt på nesten 1 mnd før han brydde seg men ser at nå er den mer effektiv! Jeg bruker foreløpig kun en gasklut som jeg har i ammebh'en når han ikke sover, slik at den skal lukte meg. Har en slik koseklut fra teddykompaniet: http://www.google.no/imgres?q=teddykompaniet+koseklut&hl=no&sa=X&tbm=isch&prmd=ivns&tbnid=sFZC8STDET_GWM:&imgrefurl=http://www.barnevognskilt.no/default.asp%253Fwpi%253DPRODUCTS%2526pagecount%253D1%2526catId%253D85&docid=MBVV8lfticG6yM&w=300&h=214&ei=oXUqTsXXN43AtAaZrYSjDA&zoom=1&iact=hc&vpx=131&vpy=91&dur=605&hovh=171&hovw=240&tx=130&ty=99&page=1&tbnh=114&tbnw=138&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0&biw=1093&bih=514 ... men vet ikke når han er stor nok til at den kan brukes? Redd han skal dra den over ansiktet og ikke ta den vekk igjen
Videlivi Skrevet 23. juli 2011 #10 Skrevet 23. juli 2011 Madolyn! Har samme problem selv med vesla på snart 4 mnd, og har prøvd utallige smokker, men de blir dyttet ut av tunga eller hun brekker seg dersom de kommer helt inn i munnen hennes. Må si det var mye lettere dette her med forrigemann som tok både smokk og flaske! Vi tenkte også å begynne å la henne sovne av seg selv i egen seng eller i vogn uten bæring eller pupp ( jeg har hatt feber et par dager, og nettene var veldig slitsomme siden hun våknet hver gang jeg hostet, og sovnet ikke før hun fikk pupp...) Dersom vi vugger/ bærer henne i søvn våkner hun med en gang vi prøver å legge henne fra oss ( dersom ikke vogna er i gang helt til hun skal våkne igjen) , men sovner hun av puppen så kan vi flytte henne til senga eller vogna og hun sover videre et par timer. Tar gjerne imot tips om søvn og tips til hvordan de skal kunne sovne av seg selv, spesielt på kveldstid, uten pupp ( smokk, koseklut bamser etc) og uten å vekke storesøster dersom hun har lagt seg.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 23. juli 2011 #11 Skrevet 23. juli 2011 Idag sovnet småen før kl 8, fyttigrisen så deilig!!! Vi har lenge slitt med å få henne til å sove om kvelden, og helst måtte vi vugge henne i søvn på brystet. For 3 uker siden ca da hun var 10 uker gammel begynte jeg å ta henne med inn på rommet og la meg ved siden av henne i sengen, ansikt til ansikt. Hun var da våken, men sovnet etter litt pupp og at jeg latet som at jeg sov, så hun skulle skjønne at det var natt nå. Kunne ta 1-1 1/2 time før hun sov dypt, men dette var fordi hun våknet inn i mellom for å sjekke at jeg faktisk var der med henne. Siden torsdag har hun vært en drøm å legge, får litt pupp - inn med smokken og jeg kan gå etter 10-15 min fordi hun nå er myyye mer trygg. Har enda ikke fått lagt henne i våken tilstand i sengen sin, men jeg tror dette kommer til å gå seg til hvis man prøver litt og litt:) Har en varmeflaske i sengen hennes før hun blir lagt over når vi skal legge oss, så hun våkner ikke av at det er kaldt. Sliter fortsatt å få henne til å sove om dagen, menmen...et steg av gangen;)
UpsyDaisy Skrevet 24. juli 2011 #12 Skrevet 24. juli 2011 Mulig vi bare har vært veldig heldige med våre gutter, men her legger vi gutten i en seng i stua på dagtid. Ved første tegn på at han er klar for en lur legger jeg han med sutten i munnen og kosekluten over halve ansiktet. Han sovner gjerne da ganske med en gang. Blir han overtrett sliter jeg litt mer. Da gjør jeg det samme, men gutten skriker gjerne og roer seg ikke før jeg har gitt ham sutten og kosen flere ganger samtidig som jeg stryker ham i sirkelbevegelser over venstre bryst ( beroligende iflg tankefeltterapaut). Blir det helt ille tyr jeg til vognen, da roer han seg uansett. På kvelden har det aldri vært noe problem. Legger han alltid våken kl syv uansett om han hadde siste lur kl seks.. Han er forresten fire mnd. Samme gjorde vi med eldstegutten, men han ble umulig å legge på dagtid så fort han fikk vilje;) Håper lillegutt ikke blir lik han der..
UpsyDaisy Skrevet 24. juli 2011 #13 Skrevet 24. juli 2011 Her er det forresten bare Nuk latexsmokk som er godtatt.
Gjest Madolyn Skrevet 24. juli 2011 #14 Skrevet 24. juli 2011 Vi har også kjøpt og prøvd ut NUK latekssmokker, men han vil ikke ha dem Han er bra søt der han gaaaper og prøver å spise opp hele smokken; den går trill rundt i munnen på ham <3 hehe.. Hvor stor koseklut bruker dere? Jeg tør kun å bruke gasklut enn så lenge, men har en større koseklut (link i innlegg over) som jeg har lyst til å bruke... Så godt tips med sirkelbevegelser på venstre bryst, det skal jeg prøve for å forsøke å roe ham ned, når vi prøver å få ham til å sovne i senga si uten pupp på kvelden Hadde en god periode på natta hvor han våkna, fikk mat og "rap" (jeg får aldri til å rape ham på natta men stryker og prøver i 5 min hver gang), og da allerede var så stuptrøtt at han sovna uten pupp når jeg la ham ned igjen, men dette har ikke gått på mange netter nå Ser ut som om vi er langt fra alene: http://www.barnimagen.com/forum/thread/136604312 Denne fant jeg etter mye søking, og håper jeg finner energien til å lese hele i kveld når gutten har sovna.
Gjest Madolyn Skrevet 24. juli 2011 #15 Skrevet 24. juli 2011 De sirkelbevegelsene; er de med eller mot klokka?
UpsyDaisy Skrevet 24. juli 2011 #17 Skrevet 24. juli 2011 Vi har en sånn koseklut fra barnas hus i "bamsestoff", men det meste duger bare han får den over ansiktet;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. juli 2011 #18 Skrevet 24. juli 2011 Her er en fin metode for å lære babyen å finne søvnen selv, uten at han blir nødt til å hyle seg i søvn; http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm Babyene våre er litt like tror jeg, skikkelig koseklumper som helst vil sovne trygt i mammas fang, med puppen i munn;) Jenta mi tar heller ikke smokk, og jeg merker at det er vanskeligere å roe henne uten pupp, sammenlignet med storesøstern som var smokkebaby. Koseklut har ingen effekt her, siden hun bare veiver den bort, er null interessert. Faste rutiner har heller ingen effekt, siden hun uansett blir sinna og frustrert når hun legges ned på madrassen alene. Men hun skjønner veldig godt at hun skal sove, for hun begynner å gni seg i øynene og sutre med en gang vi kommer inn på soverommet og begynner å synge nattasangen, så det er ikke DET det står på Det som kan hjelpe babyen til å finne roen selv, er å reive babyen (pakke stramt inn i et teppe slik at armene holdes i ro). De kan ofte protestere litt mot dette, men det er gjerne bare fordi de blir søvnige av det, og kjemper litt i mot søvnen (det gjør ihvertfall tuppa mi). Reivingen gjør det også lettere for dem å holde seg sovende når de først har sovnet, siden teppet holder armene på plass og hindrer at de vekkes av seg selv, når de slår ut med armene sine i en moro-liknende refleksbevegelse. En annen ting som kan hjelpe, er å avlede dem litt når du hører at sutringen holder på å eskalere til hyling. Her kan hun ofte ligge å småklage litt, eller nærmest mumle seg i søvn, men så plutselig kan denne småklagingen eskalere til intens hyling. Da gjelder det å avlede henne før hun kommer så langt, dvs gripe inn FØR hun får skreket seg opp. Dette kan man gjøre ved å klappe babyen taktfast men bestemt på brystet, som en rytmisk og monoton bevegelse, gjerne samtidig som man hysjer litt (sirkelbevegelser kan sikkert også funke). Eventuelt kan man bruke stemmen for å avlede- f.eks hvis man hysjer på babyen, så øker man hysjenivået når man hører at babyen holder på å starte hylingen. Her er ikke det godt nok dessverre, men hvis jeg f.eks sier "hei" eller en annen kort lyd, så kan hun slå øynene opp og se på meg, og faktisk falle til ro igjen istedet for å skrike seg opp. Det gjelder altså å finne en eller annen måte å avlede babyen på, før hun rekker å skrike seg opp, for hvis hun først begynner å skrike, så er løpet kjørt for vår del, da klarer hun ikke å finne roen selv igjen. Til slutt vil jeg bare si at 4 mnd er jo egentlig veldig lite fortsatt, og at mange babyer på den alderen fortsatt vil være avhengig av hjelp for å klare å roe seg om kvelden (dette har med å gjøre at den delen av hjernen som roer kroppen ned etter et følelsesutbrudd ikke er ferdig modnet før de blir ca 1 år gamle, så hvis de f.eks begynner å hyle i sinne og frustrasjon over å bli lagt ned i senga si, vil mange babyer trenge hjelp for å klare å roe seg ned, dvs de klarer ikke å stoppe å gråte av seg selv). Så kurer av typen "la dem bare skrike seg i søvn" er ikke aktuelt her i gården ihvertfall, selv om Karin Naphaug og andre av den gamle skolen synes til å mene at det er helt OK.
uhhuhher Skrevet 24. juli 2011 #19 Skrevet 24. juli 2011 Vi har hatt en veldig urolig gutt på kveldstid fra seksukersalderen, og vi har kommet frem til at vi gjør det som funker der og da, dvs. prøver ikke å jobbe mot en bestemt løsning. Gutten er nå 5,5 måneder, og for øyeblikket går kveldene fint. Han ammes i vår seng og legges over i egen seng. Da har han enten sovnet ved brystet eller legges våken, det er 50/50. Det er sikkert mange som mener at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste, men vi har rett og slett kommet frem til at masse gråting på kveldstid ikke er kjekt verken for en liten baby eller for oss, uansett om målet er aldri så bra. Vi har hatt én periode der vi prøve å ligge inntil ham og roe ham og én periode der vi prøvde å vogge ham i søvn i armene våre. Vi prøvde å være strenge, men han bare hylte. Det var utrolig trist å se på. Det som alltid hjalp, var å vugge ham i søvn i vogna, og vi kom etter hvert frem til at det er viktigere at ungen opplever legging som positivt enn at han må legges på en bestemt måte, så da brukte vi vogna. En annen ting er at plutselig så endrer ungen seg, og da må man til med å innarbeide rutinene på nytt. Vi tar heller endringene når de kommer og tilpasser oss. De siste ukene har han som sagt lagt seg som en proff, men gudene vet hvor lenge det varer. :-) I tillegg er det selvsagt svært sannsynlig at jeg på et fremtidig tidspunkt kommer til å spise ordene mine og innføre en strengere rutine, det vil vise seg.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 25. juli 2011 #20 Skrevet 25. juli 2011 uhhuhher; godt å høre at det er flere som gjør det slik. Vi hadde planer om å søvntrene nå som mannen hadde ferie, men så tenkte vi; hvorfor ødelegge ferien når det funker sånn tålig greit som det er? Vi har fast rutine på det med grøt, pysj og tannpuss i 18-19-tiden, og så venter vi til han ber om pupp - det betyr at han er klar for å sove (av og til sitter han med mens vi spiser middag først, eller vi ser på nyhetene sammen). Jeg ammer ham og han sovner som regel på fanget. Siste 2-3 ukene har han faktiskt likt å bli lagt over i senga si etterpå - i halvsøvne vel og merke. Legger seg tilrette på siden og lukker igjen øyene. Åpner de noen ganger, men hvis jeg holder handa på ryggen og stryker lett så faller han til ro. Dette er et stort fremskritt i forhold til da vi prøvde når han var 2,5-3 mnd og spratt opp med en gang han merket at han havnet i senga si. De gangene han ikke sovner ved puppen (det hender), så legger jeg ham uansett i senga si der han gjerne leker med bamsene sine en stund ( jeg bruker tiden til noe annet ). Det hender også han får komme ut å være litt sammen med oss til han blir trøtt. Da er det pupp på en stol ved siden av senga og jeg merker at han prøver å sove, så det er bare å vente, evt bytte side. Som sagt, dette funker for oss nå, men skulle selvsagt ønske at pappan eller besteforeldre kunne legge ham av og til (og ta nattvakta). Det blir ekstra vanskelig nå som han har sluttet å ta flaske i tillegg. Håper i grunn han mister litt interessen for pupp når jeg skal tilbake på jobb ved 8 mnd. Eller vi får ta kampen da.
*Andrine* Skrevet 25. juli 2011 #21 Skrevet 25. juli 2011 Hei, jeg har igrunn ingen gode råd. Vil heller melde meg inn som en forelder til et barn som trenger sovehjelp. Helsesøstre som mange andre har tydeligvis delte meninger om dette. Da jeg var på 6 ukers kontroll hadde vi en helsesøster som mente at tiden var inne for å lære vår lille datter å finne søvnen selv. Hun var på det tidspunkt der hvor hun nesten bare sov på armen og skrek da vi la henne ned. På dette tidspunkt var ikke vår lille ferdig utredet av barnelegen. Det viste seg imidlertid at hun hadde refluxs i tillegg til kiss. Hun fikk medisiner for reflux (gulping med halsbrannsmerter) og plutselig kunne jenta legges ned og fortsatt sove - skrikkingen forsvant umiddelbart. Hun har jo også hatt problemer med nakkesmerter og av den grunn fungerer det best å amme henne liggende. Dermed har jeg for enkelhetens skyld veldig ofte lagt meg i senga med henne og ofte har hun sovnet med puppen i munn og andre ganger med smokken. Jeg opplever at gulping da blir mindre og at dette er en lettvin og fredlig løsning for oss. Hun er nå over 4 mnd. og forrige uke var vi på helsestasjon og da snakket jeg med en helsesøster om dette og hun sa at dette høres ut som fungerer veldig bra for dere og så ingen grunn til at vi skulle endre på dette. Altså hun mente ikke at alle så små barn måtte lære seg å finne søvnen og sove selv. Godt å høre at det man har gjort er riktig. Men det finnes sikkert flere riktige metoder. Etter 6. ukers kontrollen hadde jeg ikke denne gode føllelsen. Jeg skulle imidlertid ønske det hadde vært enklere å få henne til å sove. Hun sover veldig lett og våkner av det minste. Hun sover bare hjemme og ikke i vogn el. lignende. Dette synes jeg selvfølgelig er slitsomt da vi blir veldig bundet til å være hjemme det meste av tiden. Sum av sumarum synnes jeg det aller viktigste er at barnet føler trygghet (og at de ikke har vondt noe sted da det blir lagt ned). Også har jeg troen på at disse små individene vil modnes og vil lære seg slike ting lettere etterhvert. Men jeg er vel vitende om at jeg en vakker dag må jeg "bestemt" lære vår lille å blandt annet sove selv, tror ikke hun vil sove i vår seng for alltid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå