Gå til innhold

Til dere som er imot barnevernet, eller redde for barnevernet:

Anbefalte innlegg

Hvorfor er dere imot en innstans som i hovedsak skal hjelpe og beskytte barn. Joda, det skjer feil, men så skal dere huske på at i feks media så kommer kun en side fram.

Hva hadde vært alternativet til et barnevern? Et foreldrevern? Våre små og unge trenger noen som faktisk i hovedsak faktisk tenker barnets beste i det lange løp.

Jeg tviler ikke på at mange av de foreldrene som blir fratatt barna sine faktisk elsker barna sine, men desverre evner ikke alle disse å kunne ta vare på barna sine tilstrekkerlig. Jeg vet om noen der foreldrene hyler og skriker opp om at barnevernet har tatt fra dem barna, men når barna ikke fikk hverken skikkelig mat, rene klær, nogenlunde rene boforhold og oppfølging i forhold til både oppdragelse, med lekser, tilstrekkerlig tilsyn eller oppfølging i forhold til fritid uansett hva skole, omgivelser prøvde å rettlede foreldrene, BV satte inn tiltak osv, endte med fosterhjem for barna til slutt etter mange runder med prøving.

Jeg har selv vært en runde igjennom barnevernet fordi et av mine barn en periode var svært utaggerende og vanskelig. Jeg meldte selv om bekymring til BV etter råd fra helsestasjonen for å få hjelp og råd av dem. Vi vurderte avlastning og andre tiltak. Jeg ble med på et kurs, og det har hjulpet mye. De var hjemme hos oss et par ganger, snakket med barnet og oss, må si meg så fornøyd med god behandling og virkelige kjekke mennesker som evnet å lytte til en fortvilt og sliten mor.

Jeg er sjeleglad vi har et barnevern her i Norge, alternativet å ikke ha det er utenkelig.

Fortsetter under...

Etter det man ser og hører så er det ikke rart folk er skeptiske synes jeg...

Per min erfaring, folk jeg kjenner/vet hvem er, ikke mediaoppslag:

-Narkoman dame med 3 år gammel datter: jentungen krabbet rundt blant brukte sprøyter, barnevernet gjorde ingenting.

-Voldelig far med 3 små barn: banker kone og unger jevnlig, barnevernet gjør ingenting.

- Samboerpar med 1 barn: barnehagen sendte bekymringsmelding pga blod i trusa på barnet, viste seg å være urinveisinfeksjon. Barnevernet nekter å innrømme at de kan ha tatt feil, barnet er i fosterhjem i vente av rettsak.

- Ektepar med 2 barn. Barnevernet truet med å ta barna om ikke de begynte i barnehage.

- Tenåring boende i barnevernsinstitusjon: Har utviklet rusproblemer og psykiske problemer etter at hun ble plassert der.

Basert på sånt så er det vel ikke rart man blir skeptisk? Klart et barnevern er greit å ha, men det forutsetter at de som jobber der vet hva de driver med!

Jeg er så enig med deg :) Det er bare så synd at barnevernet har så kraftige grenser for hva de kan gjøre og ikke gjøre.

I vårt tilfelle har de hjulpet MYE, men lovene setter grenser slik at nå har ikke barnevernet flere tiltak igjen....... Jeg er egentlig desperat etter hjelp, for når barnevernet ikke har mer, så faller alt på meg.

Jeg har fått avlastning, kurs i fleng, rettledning.. ja, alt de har i følge lovverket. Jeg får dem bare ikke til å overta omsorgen ;) hehehe.. litt overdrevet, men også litt sant. De vet jeg makter oppgaven, men jeg er sliten. Så de setter sin litt til at jeg orker litt mer, og betaler heller alt mulig for oss, slik at de føler de har tiltak inne. Men det vi virkelig trenger hjelp til, har de ikke noe å hjelpe til med.

Men de skal ha at de har stått på innen de rammer de har:)

Jeg har vært i systemet deres i over 10 år pga alt dette, og det har vært jeg som har søkt hjelp hele veien. For jeg innså at jeg måtte ha støtte som var mer profesjonell enn bare familie og venner. Og når til og med barnevernet må trekke inn årene, så er det vel ikke så rart at jeg i første omgang ba om hjelp? ;)

Helt enig med Hi, og syns du fikk satt godt ord på hva jeg også mener. Barnevernet skal og bør være for barnet, om jeg har noe "negativt" å si, må det være at de skulle satt inn tiltak hos mange flere enn de gjør. Men de blir nok ganske begrenset av lover og regler, og sånn må det jo være.

De som hyler høgest om det slemme barnevernet er nok de som har kontakt med dem, men som ikke innser hva som er best for barnet sitt.

Mye dere ikke skjønner sier jeg bare.jeg har en bekjent som jobber i barnevernet som vitner i rettsaker og skal tale barnevernet sak så de skal vinne .En gang var hun så uenig i det fler tallet i det barnvernet bestemte at hun i rettsaken var helt på foreldrenes parti..de hadde ikke gjort grundig nok undersøkelse og siden hun hadde mistet det første barnet for flere år siden så gadd de ikke å se om det var endringer.den nye barnefaren var en bra mann med en god jobb og helt normal .sleit verken med alkhol .psykisk.eller stoff..så det er ingen tvil om at det er mange bedrevitere i barnevernet og mye spesielle kvinnfolk som skal bestemme.mange skulle nok ALDRI jobbet der.

Annonse

Så dere mener at det er greit at foreldre som blir beskyldt for å HA påføre barn ADHD, drikke alkohol under svangerskap,beskyldt for seksuelt overgrep, osv skal miste omsorg for barn????

Mange her som ikke vil forstå hvordan bv gjør det får å ta fra foreldre barn.

Mitt barn har alvorlig grad av ADHD, Tourette's og en del mer. Jeg klarer ikke miste omsorgen, fordi jeg blir vurdert til god forelder av alle.

En kan ikke påføre ADHD, fordi det er medfødt. Drikker en alkohol under svangerskapet eller driver med seksuelle overgrep, så er det en helt annen sak. Det ser vel du også?

Jeg som har svart lenger oppe, om å ha vært i systemet deres i over 10 år.

For min venninne som har aldri drikke alkohol, eller misbrukt sine barn blei beskyldt for dette samt at bv beskyldte henne at hun skulle ha påført barn ADHD

Så dette syns dere er riktig at min venninne skal miste omsorgen fordi er er dårlig omsorgperson.

Hvorfor skulle de gjøre det? Er jo ressursterke foreldre, stort nettverk, god økonomi og den situasjonen vi hadde tidligere er ikke tema. Saken er også avsluttet for lenge siden da vi hadde fått den hjelpen vi trengte der og da.

HI

Annonse

Jeg er så utrolig enig med HI her, og vet at dette er normalen for de som har kontakt med barnevernet.

Så lenge en er en god forelder, så får en bare ikke problemer med barnevernet, uansett hvor mye hjelp en ber om fra den etaten.

Hilsen meg med over 10 år med kontakt og hjelp fra barnevernet lenger oppe her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...