Gå til innhold

Norge har barn som går til sengs uten å spise seg mett....Eldre som går uten nødvendige legemidler.....psykisk syke uten behandling...familier som går økonomisk konkurs...MEN VI DONERER MILLIARDER TIL ANDRE LAND UTEN Å HJELPE VÅRE EGNE FØRST

Anbefalte innlegg

Jeg blir stadig overrasket over hvor dumme noen av mine facebookvenner er. Har så lyst til å kommentere noe fornuftig men er så dårlig til å ordlegge meg. Noen som kan hjelpe?

Fortsetter under...

Hvis noen hadde klart å få litt vett inn i hodet på slike folk så kan det hjelpe samfunnet generelt. Ofte er slike folk så dumme at de snur mening så fort noen er flinke å formulere seg.

Enig. Vi må rydde opp i eget land først, og ikke bare pøse ut penger på u-hjelp og snyltere som kommer hit til landet uten å gjøre en dritt.

Nytter ikke bare kaste penger etter disse landene, de må være interessert i å rydde opp selv også ellers vil vil jo måtte "fø" dem støtt og stadig. Men hvorfor skulle de gidde det når det regner penger fra oss vestlige land...

Hva mener du er fornuftig da?

At vi sender milliarder til diktatorer som tar pengene selv, bare for at Norge skal se ut som et glansbilde utad? Det vi skulle gjort, var å gå inn i slike kriser som er f eks på Afrikas Horn nå. Direkte, både med penger, og penger til eksperter. Og bygget det opp for dem på lang sikt. Det er ikke bare pengemangel hos den enkelte der som er grunnen, selv om tørken har gjort sitt. Hadde landets ledere sittet med kunnskapen og viljen selv, så kunne det vært unngått.

Du vet vel at der er unger som går sultne til sengs i Norge, og at eldre går uten nødvendig medisiner grunnet økonomi. At psykisk syke går uten behandling skulle ikke overraske noen med det systemet vi har nå.

At familier går konkurs kan lett skje den rikeste om en ikke er lur nok eller heldig nok.

Så jeg vet ikke hva du vil ha her....

Annonse

Hr nok lite med å gidde å gjøre. Dårlig styresett og mangel på kunskap er problemet. Hadde mennesker vært slik at det er giddelaushet som styrer oss hadde vi nordmenn satt oss på ræva og mottatt sosialstønader hele gjengen.

Sant nok, men i Norge så har du muligheten til å gå på sosialen for å få penger til mat, får du ikke der er det en grunn til det. Da kan du gå på fattighuset eler få hjelp hos frelsesarmen osv. Barna som dukker opp på nyhetene har vel ikke samme muligheten Hi? Tenke litt utenfor boksen også kanskje? I Norge får man hjelp til å overleve, man dør ikke av sult. så de som bor i f.eks Afrika hvor det nå er hungersnød har vel strengt tatt behov for mere hjelp enn de barna her hjemme. Barn her dør ikke daglig av sult og tørste. Barn i Afrika har ikke engang vann de kan slukke tørsten med.

Norge har mer enn nok penger til både eldreomsorg og andre som trenger det. Men med den regjeringen som sitter å tviholder på oljepengene, ser det dårlig ut

Mesteparten av pengene som går ut av landet går til nødhjelp og oppbygging av livsviktige ting for mennesker i kriser. Som å bygge brønn der folk dør av uttørking, gi vaksiner som reduserer barnedødeligheten, utdeling av mat/vann i kriserammede områder.

Vi har et av verdens beste helsevesen, vi er et av verdens rikeste land. Vi lever i luksus daglig. Vi syter hvis vi ikke har råd til ferie eller nye møbler. Vi kaster mat, leker, interiør, møbler osv fordi vi har for mye eller bare har et ønske om å bytte det ut.

U-land: Uskyldige mennesker som gjerne må gå flere mil hver dag kun for å finne vann til å komme seg gjennom dagen, en porsjon ris fordelt på en hel familie uten noe tilbehør er dagens måltid, barn og voksne sulter ihjel.

Hvordan klarer dere vite om dette uten å bry dere om helt uskyldige mennesker? De ble tilfeldigvis født i et land som er dårlig ledet, det blir ikke forandret over natten. Det betyr ikke at vi skal overse alle menneskene som lider hver dag av dette.

Jeg forstår ikke hvordan det går ann å syte over situasjonen her i Norge. Vi får penger av staten for å gå hjemme 1 år når vi får barn, altså 3 barn = 3 år med full lønn dekket av staten. Vi får full lønn hvis vi er syke fra jobb.

Hvis en familie i Norge går konkurs har de helt og holdent skyld i det selv for i Norge har vi faktisk rett på støtte til livets opphold. Har man barn kan man få overgangstønad i opp til 3 år av staten.

Seriøst?? Er dere virkelig så egoistiske? Er dere så dumme at dere tror på alt som står i media?

Ta gjerne neste års ferie til et fattig strøk i et U-land....så kanskje dere får et snev av empati for medmennesker.

"Norge har barn som går til sengs uten å spise seg mett" dette er vel ikke statens sin skyld,men ett naboansvar.Om du vet om familier som sliter så meld ifra til barnevernet!!...

"Eldre som går uten nødvendige legemidler" Hvorfor går de eldre uten nødvendige legemidler? De fleste nødvendige legemidler til eldre er på blå resept og de betaler kun egenandel på ca 1600 kr pr år i medisiner.

"psykisk syke uten behandling" Denne er jeg faktisk tildels enig i.Heldigvis er dette noe som det er satt stort fokus på. Men hva er rett behandling til psykisk syke? Mer tvang?

"familier som går økonomisk konkurs" Dette er da vitterlig ikke staten sitt ansvar!! Folk må ta ansvar for egen økonomi.Til de som fortsatt ikke klarer det så har vi sosialen.De slipper mao å bo på gaten.

"MEN VI DONERER MILLIARDER TIL ANDRE LAND UTEN Å HJELPE VÅRE EGNE FØRST!!!" Skulle da bare mangle om verdens rikeste land og verdens beste land å bo i ikke skulle hjelpe de som absolutt ikke har noe.Hverken mat eller vann!!

Skam dere,dere som "tør" å ha denne som status.

Jeg har vært i noen av de dårligere stilte landene i Afrika og der var de LATE. Mennen lå og sov under hvert sitt tre mens damene gjorde det som trengtes for hjem/familie.

Nødhjelpspakker i form av vannrenseannlegg osv stod å rusta bort da ingen gadd å sette det opp. Det eneste de gidder er å rekke ut henda for å TA IMOT. De måtte importere arbeidshjelp til turismen fordi folk ikke gadd jobbe, de greide seg uten. Men pga slike holdnigner går jo samfunn i dass. De må orke å gjøre en innsats selv også, ikke bare vente på å få alt i henda.

Og jeg som nå skulle ramse opp all elendighet som er mye verre enn norsk fattigdom..

Godt å høre du også blir overasket over slik uvitenhet blant norske innbyggere som ikke klarer å se lengere enn deres egen nese.

sukk..

Annonse

Jeg har sett slike "gammelmannsansikts"-barn med egne øyne, og holdt dem. Jeg er ikke imot at vi sender penger til de som trenger det. Men Norge må bli mer kritiske til hvordan en sender hjelpen, og hjelper til. En kan ikke vente at ledere i slike land skal forstå, for de velter seg i luksus, og syns det er helt OK at ikke alle har det som dem.

MEN jeg har sterke meninger om at vi skal hjelpe hjemme først. Sosialen.... ja, hadde de hatt like retningslinjer over hele landet, så hadde det vært en sak, men det har de ikke. Jeg har selv vært fattig(under sosialgrensen). Problemet er at sosialgrensen ligger under SiFOs budsjett på nøkternt hushold. Noen kommuner tar ikke med f eks kontantstøtte, eller barnetrygd, mens de fleste tar dette med i utregningen på sosialstønad.

Når en selv har vært der, så forstår en kanskje litt mer. Og ikke alle medisiner er på blå resept. Obstipasjon er et vanlig problem, men en får ikke en eneste medisin for dette på blå resept. Alle kremer en kan trenge pga bivirkninger av andre medisiner, finnes ikke på blå resept. Og sånn kan en fortsette.....

Ser at mange her har hatt det for enkelt. Som min søster.... Hun ser ikke slike problemer her i Norge. Men jeg har levd dem, og vet bedre.

At vi bor i Norge, gjør faktisk ikke at vi bare får alt i hendene. Selv om mange ser ut til å tro det. Hva med opprustning av skoler, veier osv? Hva med å endre budsjettet til å klare dette, før en gir altmulig til hvemsomhelst.

Jeg ser Norges pengekasse som en familieøkonomi. En har faktisk lov å være så ego at en først sørger for sine, før en deler ut til tiggere og hvem andre som vil ha. Og den hjelpen vi gir, bør være mer målrettet. Jeg ser ikke problemer med det, og vi ville kanskje klart mye mer med de pengene vi da ga til andre land?

Ærlig talt....plukk opp ei avis eller to da folkens!!!!

For det første:

- Norge sin velstand er avhengig av kjøpekraft i andre land, derfor er det viktig også for vår del at fattigdom bekjempes.

For det andre:

- Norge er et bittelite land men har en signifikant plass i verdenspolitikken nettopp fordi vi har et stort giverhjerte.

For det tredje:

- Ikke kom her å si at barn som må legge seg sulte kan måles opp med at 35 000 barn dør hver eneste dag av sult og sykdom + at i enkelte land dør hver tiende kvinne i barsel.

Mziz, spis opp maten din, for du må huske på alle barna i Afrika.

Dette er like dumt. Vi bor i Norge, er norske. Det er ikke alle i Afrika, og vi kan ikke ta ansvaret alene for alle sammen.

Og hva teller plassen i verdenspolitikken om Norge ikke klarer å gi alle sine få innbyggere et godt liv hver dag? Vi er ekstremt FÅ mennesker i Norge, og vi har OLJEN nå. Hvorfor skal det da knipes inn i alle retninger?

Kuwait gir billig bensin og slikt til Kuwaitere. De er rike, alle sammen. Hvorfor klarer ikke lille Norge det samme for sine innbyggere?

JEG VET! Irriterende.

familier som går økonomisk konkurs..... vet om familier med dårlig økonomi, men det kommer ikke av at ikke de har fått hjelp. Det kommer av prioriteringer, noe Norge er ræva på.

Skal enda flere sulte der ute i verden da, så vi får råd til en ny pakke tobakk ved neste harryhandel?

Hvorfor det skal knipes inn overalt? Du tuller ikke sant? Forstår du ikke det?

Oljen er midlertidig.

Eldrebølgen kommer

Inflasjon

Fremtidige generasjoner

Forbrukskontroll

Miljø

osv osv

Les nå litt aviser utenom dritten VG spyr ut av seg! Lær litt!

Et lite eksempel på en liten familie som lett kunne gått konkurs:

Jeg er alene med handicapet barn, og er avhengig av å passe inn i NAV sitt system for å overleve. Jeg kan ikke annet, pga barnet. Hadde jeg skaffet meg en mann, så hadde vi vært konkurs fort. For barnet krever sitt av plass og økonomi, men det hadde jeg ikke fått om jeg skaffet meg en mann... Sånn er det.

En skader seg på arbeid, og blir uføretrygdet. Og en har kanskje 3 barn og kone/mann. En har skaffet seg hus med lån(slik prisene er i dag, så er lån ofte i overkant). Men må selge pga helse og økonomi. Hvor kan en leie med familie på 5? Jeg prøvde å leie da vi bare var 3, og ingen ville leie ut til oss.

Ting er ikke alltid enkle, og en har ikke alltid tid til å vente. Norge er i nord, vi har vinter og kan ikke bo i telt hele året her.

Harryhandel? Det koster mer å reise til Sverige fra vestlandet, enn hva en sparer inn. Ikke alle bor ved svenskegrensen, selv i Norge ;)

Jeg påstår ikke at det Norske systemet er perfekt,men vi har det bedre enn i alle andre land i hele verden. Vi har det faktisk best!

Da har vi jaggu råd til å hjelpe de som har det verst og

Hvorfor ikke bygge en bedrift av noe slag som verden trenger og lære oopp folk til og jobbe der og gi de lønn, bygge boliger slik folk kan flytte inn, at de får et lån til og kjøpe men da må de også få seg en jobb i denne bedriften...

En bedrift kan være så av alt mulig. altså de har klart og bygge opp andre land til at det fins jobber boliger, barnehager osv.. de må jo begynne en plass..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...