Gajsa Skrevet 22. juli 2011 #1 Skrevet 22. juli 2011 Lillemor er 12 mndr, og har helt siden fødsel vært urolig om nettene, det eneste som har hjulpet, er å gi henne pupp. Hun er helt ekstremt avhengig av puppen, tar ikke smokk, så jeg har vært (og er vel fremdeles) hennes levende sutte. Nå er permisjonen - både min og pappan sin- over, og jeg leeengter etter en hel natts søvn. I tillegg kunne jeg tenkt meg til å ha en kjærestehelg i nærmeste framtid, en fest med venninner, og om 4 uker skal besteforeldre passe en hel helg, da vi skal på festival. Mao veeeldig klar for å kutte ut amming, spes nattamming, som hun absolutt ikke har behov for, det er kun for kosen. Pga nattamming har hun per idag ikke overnattet hos besteforeldre, men de maser jo om dette, har lyst til å passe henne. Slik foreløper natten per idag: Lillemor legger seg i 20-tiden, sover i ett fram til et sted mellom 2-4. Hun våkner, samboer henter henne inn til oss, hun får pupp og sovner. Hun våkner etterhvert flere ganger på morningen, men da er jeg snar å gi henne pupp, så hun sovner igjen. Dersom jeg ikke gjør det, starter dagen alt fra kl.5-7, dersom jeg gir henne pupp et par ganger på morningen, sover hun til rundt kl 0730-8. Valget har jo derfor vært veldig enkelt, gi henne pupp, så får vi sove lengre. Jeg er tilbake i jobb, og er rimelig frynsete av all denne puppingen, samboer, som til nå har vært i permisjon, trenger jo bare å hente henne, så sover han igjen... Har forsøkt noen ganger å ikke gi henne, men har etterhvert gitt etter, bare for å få sove, når man skal på jobb, er det lett å gi etter når du hører at skrikingen bare eskalerer, og du vet hvor enkelt det er der og da for å få henne til å stoppe.. Vi har gjort oss selv en bjørnetjeneste, det vet jeg, men til gjengled har vi jo fått et trygt barn, som har fått kost seg sammen med oss, vi er vel neppe de eneste som har gjort det på denne måten. Men nuh er det slutt, jeg er rimelig lei for å si det mildt. Fra idag tar vi ferie, og jeg tenker vi starter avvenning allerede fra idag. Problem nr.2 er jo at det kun er jeg som får lov til å legge henne, det må vi jo også få en slutt på, hvis hun skal overnatte hos besteforeldrene. Jeg er jo faktisk låst hjemme så lenge vi fortsetter på denne måten.. Dette ble laangt, det jeg er ute etter er tips for hvordan vi skal gjøre dette. Jeg tenker det er pappan som må ta den største jobben, hun vil jo bli alvorlig skuffet om jeg kommer inn med puppen, uten at hun får. Er det noen som har erfaringer? Kanskje besteforeldrene kan ta henne et par (våken)netter, eller blir det for tøff overgang? Hva tror dere? Vi kan ihvertfall ikke hente henne inn til oss, pappan mente jeg kunne flytte på gjesterommet, så kunne han fortsette å ta henne inn i sengen, og ta kampen der, men jeg er uenig, tar vi avvenningskampen, så er det jo målet å få sove hele natta, fortsetter vi å ta henne inn til oss, så vil hun vel fortsette å våkne... -En annen ting som forresten bekymrer meg rundt alt dette er jo at hun ikke får sove uten puppen, hun sovner jo av seg selv på kvelden, men når hun våkner på natta, er det puppen som får henne til å sovne, men det ordner seg vel kanskje etterhvert, det er vel sikkert en vanesak....
Gajsa Skrevet 22. juli 2011 Forfatter #2 Skrevet 22. juli 2011 Tips og erfaringer mottas med stor takk!!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2011 #3 Skrevet 22. juli 2011 Ja, jeg kan fortelle om mine erfaringer: Vi nattavvente første gang da han var 10 måneder, og da sov jeg på gjesterommet, og de sov på vårt rom (dette var før han fikk eget rom). Rett etter det flyttet han på eget rom, og overgangen gikk greit. Tok vel et tre-fire netter totalt, den nattavvenningen, og pappaen gjorde alt... Som kom sykdom/tenner (etc.) og vi begynte igjen, og sluttet igjen og begynte igjen. :/ Sånn er det altså! Jeg synes det er vanskelig å slutte HELT når de ennå får pupp på dagen. Det kan gå i perioder, men så blir de syke, og så må du ta en ny avvenning etterpå. Hvis du er skikkelig frynsete, som du sier, er det bare å "ta kampen", men mitt råd er: Gjør den så snill som mulig! La pappaen ta den (ikke besteforeldrene, om hun ikke kjenner dem kjempegodt), og legg madrass på rommet til småtten, slik at pappaen og han kan ligge sammen på gulvet om minsten har behov for det! Om du synes det er greit med en morgenamming, så kan du jo bestemme deg for et klokkeslett som du synes er ok å gi han pupp på. Det sa i alle fall hs til meg (selv om jeg nødvendigvis ikke helt vet om det er så lurt - hvordan skal minsten vite hva klokka er når han våkner om natta..?) Hos oss har det likevel fungert i perioder. Til trøst: Jeg synes det er mye lettere nå når han er 20 måneder og forstår mer. Han får pupp på dagen ennå, men slår seg mer til ro med å ikke få pupp om natta nå enn tidligere.
Blåbærmuffins Skrevet 22. juli 2011 #4 Skrevet 22. juli 2011 Vi tok nattavvenningen når gutten var 7 mnd, så aner jo ikke om det ville gått så greit nå. Jeg tok avvenningen selv. Syntes det ble for galt at han skulle miste både meg og puppen samtidig. Det jeg gjorde var å legge meg på en madrass ved siden av sprinkelsenga. Da han våknet og ville ha pupp ble han selvsagt rasende og skrek og "kjeftet" stort sett hele den natta. Hele tiden trøstet jeg han mens han var i senga, snakket med han og strøk på han. Tok han kun opp èn gang fordi han ble hysterisk. Neste natt lå jeg også på madrassen og trøstet han når han våknet, men denne natta gråt han kun ca 15 min totalt. Den tredje natta lå jeg bare der inne og ga han smokken hver gang han våknet. Etter dette flyttet jeg ut og han var avvent. Tok to-tre uker før han sluttet å våkne til de faste puppe-tidene sine, men var aldri skriking eller noe.
Rosa J10 Skrevet 23. juli 2011 #5 Skrevet 23. juli 2011 Dette er som å lese om datteren min da hun var 12 mnd! Da jeg gikk ut i ferie etter å ha jobbet i pappaens permisjon, startet jeg øyeblikkelig avvenningen. Først prøvde vi at pappaen gikk inn til henne om natta for å roe henne ned. Hun aksepterte alltid hvis han kom om kvelden, men da han prøvde seg på natta, gråt hun omtrent hele natta. Til slutt klarte jeg ikke høre på mer gråt, gikk inn til henne for å roe henne UTEN Å GI PUPP, og da sovnet hun i løpet av 10 min... Vi prøvde noen dager til med at pappaen gikk inn, men hun gråt like mye. Dermed prøvde vi en ny metode! I og med at hun er vant til at det er jeg som kommer inn på natta, ble vi enige om at jeg skulle ta avvenningen alene. Jeg gruet meg ekstremt mye til å høre på all gråtingen, men "kvinnet" meg opp! Hun våknet rundt kl 01.30 den første natta, og jeg gikk raskt inn til henne. Jeg tok henne i armene mine og fortalte henne at det var natta, og at hun måtte sove. Så la jeg henne ned i sengen sitt, og satt på en stol ved siden av sengen hennes mens jeg holdt henne i hånden til hun sovnet igjen. Det var omtrent null tårer!! Jeg måtte gjøre det på min måte. Orker ikke slike skrikekurer, og det var viktig for meg å vite at hun følte seg trygg. Hun tok hintet i løpet av 2 - 3 netter, og sov hele netter etter dette. I starten våknet hun ofte i 04.30 - tiden, men godtok at det ikke ble pupp. Nå sover hun fra 19 til hun våkner rundt 05.30 - 06.30 hver morgen. Da får hun fortsatt morgenpupp (15 mnd nå), og vi koser oss masse før vi står opp! Dette ble et altfor langt svar! Lykke til!
FrkVips Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Din beskrivelse er som å lese min egen dagbok !! Vår lille tulle har helt fra begynnelsen våknet ofte om natten. Hun har aldri tatt smokk (...og vi har prøvd!) Fra hun var ca tre måneder gammel begynte hun å våkne annenhver time hele natten. Det eneste som hjalp for å få henne til å sove igjen var puppen. Og etter å ha forsøkt å bære, bysse, synge og alt vi kunne finne på, ga vi etter. Hun sovnet jo så greit når hun fikk pupp... Vi begynte å merke en bedring da hun var ca 10 måneder gammel. Da begynte hun å sove lengre perioder. Først fra ca 19 til 24, så pupp og deretter våknet hun kanskje kl 4 og fikk litt pupp, for så å sove én time til. Nøyaktig kl 05.10 var det slutt. Da var hun uthvilt og det var ikke mulig å få henne til å sove lenger. Hos oss var det tulla selv som plutselig tok nattavvenningen :-) Vi var på ferie i Hellas og kveldene ble naturlig nok litt senere enn hjemme. Hun ble lagt ca kl 22 og sov sammenhengende frem til kl 0730. Da vi kom hjem skjøv vi gradvis på leggetiden, men hun fortsatte å sove til kl 0730. Så nå sover hun fra kl 20 til 0730/0800 uten å våkne. Mener ikke å oppfordre til å legge henne senere, men ville bare fortelle at hun altså ordnet det på egenhånd. Jeg har tenkt at det antagelig har med aktivitetsnivået på dagen å gjøre. Hun begynte å gå da hun var 11,5 måneder og nå "løper" hun rundt hele dagen og bruker selvsagt mye krefter. Antagelig trenger hun rett og slett litt mer søvn. Lykke til med deres prosess:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå