Gå til innhold

Hvor mye tid til fritid/hobby er det "greit" å ha når man er småbarnsforeldre?

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg har to barn under 3 år. Vi har hus og hage som krever stell og det går selvsagt mye tid til barna. Mannen min er frustrert fordi han føler han får for liten tid til sine hobbyer. Jeg mener han bruker for mye tid på hobbyene og jeg føler meg ofte som en alenemor som har aleneansvar for unger og hus og alt som skal gjøres.

Det har kommet til det at jeg må begrense hvor mye tid han skal ha for seg selv. Jeg mener det er unødvendig/urettferdig at jeg skal bruke så mye av min tid på husarbeid og at han skal få dyrke sine interesser ved hver mulighet. Dette tærer på forholdet!

Hvor mye tid i uken mener du er greit å ha til sine ting (uten partner og unger) når man har flere barn?

Fortsetter under...

Man bør få like mye "alenetid",- så kan men sette seg ned og tenke over hvor mye alenetid man skulle tenkt seg, doble den, også se hvor mye sitter vi igjen med som FAMILIE; mamma, pappa og barn.....

Jeg mener at alt man gjør av hobbyer etter ungene er i seng ikke er og regne somå "ta familietid";- men om begge foreldre har hobbyer som krever at man er ute avhuset, så bør timene fra barna sover til man sel vlegger seg fordelesl mellom de voksne..

Vi trener en del, han liker og trene ute, jeg hjemme..SÅ han trener ute 3 kvelder i uka, jeg en kveld i uka..Så trener han inne en kveld og jeg ute en kveld, dette er etter barnas leggetid...

VI prøver og legge det meste av fritidssysler og hobbyer til etter barna sover, er i seng, for vi vil ikke bruke av VÅR tid.

Men en gyllen regel, uansett NÅR man har "fritid" er at mamma og pappa skal ha like mye, men at MEST tid skal brukes SAMMEN mammma, pappa og barn...

Det er greitt å ha akkurat så mye at begge kan få like mye egentid og at barn og forholdet ellers fremdeles blir tatt vare på. Vi har aldri målt tiden og ikke fordelt den akkurat likt til en hver tid heller, det har gått helt greitt av seg selv. Noen ganger bruke han mer, andre ganger bruker jeg mer.

Men om dere ikke klarer en slik fordeling, så ville jeg bestemt et fast tidrom. Og om han insisterer på at han skal ha to timer pr dag (alt for mye antageligvis), ville jeg også insistert på akkurat det samme. Og da ville jeg ha fysisk forlat huset slik at han måtte ta sin del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...