Gå til innhold

Knute på livmor = vanskelig for å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved påsketider, ifm en MA, fikk jeg konstatert en knute på livmor. Denne ligger nede ved livmorhalsen. Jeg ønsker nå å bli gravid igjen, og lurer på om denne muskelknuten vil kunne skape problemer for meg.

Er det noen av dere som har hatt muskelknuter og at dette er årsaken til manglende graviditet?

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Ser det er en stund siden du skrev dette, men svarer deg nå. Bedre med sene svar enn ingen svar! Jeg har selv muskelknuter på livmor og har tidligere fått operert bort knuter. Jeg sliter med å bli gravid, og har derfor lest og spurt masse om disse knutene.

Det er ikke noe enkelt svar på hvordan dette påvirker mulighetene for å bli gravid/gjennomføre svangerskapet. Det kommer an på knutens plassering og størrelse, og om du eventuelt har flere knuter på gang. Knuter kan sitte utenpå livmor, inne i livmorveggen og inni selve livmorhulen. Dersom de sitter utenpå eller i veggen, kan de ”stjele” blod fra slimhinna i livmor, og på den måten gjøre forholdene for et befrukta egg vanskelige. Om de sitter inne i livmorhulen, kan de utgjøre et mekanisk hinder for at et befrukta egg fester seg. Plassering og størrelse kan også være med på å tette egglederne (de blir trykt sammen).

Er knuten stor kan den oppta plass i livmor slik at det kan være vanskelig for et foster å utvikle seg og vokse.

Dette var mange problemer ramset opp, men mesteparten av det jeg har kommet over av informasjon forteller likevel at det ofte ikke er noe problem knyttet til befruktning og graviditet. Jeg tilhører dessverre de som har store problemer med knutene, og jeg kan krysse av for nesten alt jeg har nevnt ovenfor. Du skriver at du har én knute, så det er godt mulig at den er ganske uskyldig og ikke vil skape problemer for deg.

Du burde holde knuten under oppsikt hos gynokolog slik at du fanger det opp om den begynner å vokse. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...