Gå til innhold

Sammen men ikke felles økonomi

Anbefalte innlegg

Hvordan og hvorfor lever folk sammen uten å ha felles økonomi. Til og med folk som har unger sammen eller er gift har det sånn? Har sett folk som handler sammen men sorterer tingene på samlebåndet så de skal betale hver sine ting, eller låner penger av hverandre på restaurant for å betale sin mat. Så teit.

Når man bor i samme hus, brukes samme strøm, mat, ting osv, hvorfor ikke dele på utgiftene?? Og har man gått til det skritt å bo sammen/få barn/gifte seg bør man vel også kunne dele og ordne opp i det slik at begge er deleier i bolig? Eller regner de fleste med at det går på dunken slik at de vil sikre seg SITT?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143419034-sammen-men-ikke-felles-%C3%B8konomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har litt motstridende følelser om temaet. Vi har separat økonomi. Jeg har ett barn fra tild. forhold. Nå venter vi felles barn. Vi deler kun på strøm, husleie, lån og mat. Alt annet er separat. Vet ikke helt hvordan dette skal foregå når nytt barn kommer...Han tjener en god del mer enn meg, men jeg har nesten 1 mill på bok.

Men funker det? Det er jo utallelige tråder om folk som synes dette er vanskelig. Han eier huset, hun må betale regninger osv.

Det må da være bortkasta arbeid å skulle styre og dele det slik? Jeg tenker at de som ikke har felles økonomi ikke egentlig tør saste HELT på forholdet, hvorfor skulle de ellers dele det opp?

Vi har på en måte både felles og separat økonomi. En fast sum blir trekt til felles konto hver mnd, selvfølgelig både fra meg og han. Siden jeg tjener mest, trekker jeg litt mer enn han. Det dekker mat, husleige, lån, strøm og andre fellesutgifter. Resten disponerer vi som vi vil selv. Synest det fungerer utmerket, slipper nok en del diskusjoner på hva pengene blir brukt til. Da trenger man ikke legge seg så mye borti hva den andre bruker penger på, så lenge de felles utgiftene blir betalt:-)

Jeg forstår det heller ikke. VI hadde så og si felles økonomi fra den dagen vi ble sammen. Nå har vi bodd sammen i 2 år, og jeg kan ikke fatte hvordan folk får til å dele opp økonomien. Hos oss kommer det inn ca 50.000 i mnd. Alt går jo til å drifte A/S Familien, uansett om 4.9999 av de kronene kommer fra meg eller han, eller om begge får inn 25.000 hver. Alt går i den store potten.

Det er kun dersom en av partene har store økonomiske problemer, eller handler ukritisk over evne at jeg kan forstå at enkelte har valgt å gjøre det slik. For alle andre virker det bare stupid og lite gjennomtenkt. For ikke å snakke om tungvindt.

Annonse

Om jeg nå flytter sammen med kjæresten min, så kommer vi ikke til å felles økonomi. Men jeg kommer til å kreve at han betaler sitt av faste og daglige ting her.

Jeg har barn, og verdier i hus. Han har ingenting av slikt. Jeg gir ikke bort mine barns arv til en annen person sånn uten videre.

Vi har vært sammen i 25 år og har på en måte seperat økonomi. Dvs han tjener 4-5 ganger mer enn meg, så han har selvsagt større utgifter enn meg.

Sånn vi har gjort det er at vi har hver våre kontoer. Jeg (som har ca 20 000,- utbetalt i mnd), har ansvar for mat, klær til meg og ungene og "dill" til huset + at jeg betaler strømregningen (det ble avgjort en gang vi kranglet for hundrede gang om at han skudde ned varmen, ikke likte at jeg brukte tørketrommel osv. Da sa jeg at jeg betaler strømmen, derfor bestemmer jeg hva som skal brukes:). Ellers betaler han alle regninger og større utgifter, aller ferieturer, alt av sportsutstyr o.l. til barna osv....Og blir jeg blakk før lønning, har jeg et av hans kort i lommeboka som jeg kan bruke. Det brukes også når jeg skal kjøpe større ting til huset, betale på bilverksted o.l.

Huset m/innbo og bilen eiger vi sammen.

Han har en tendens til å være litt gnien på småsummene, sånn at han satte spørsmålstegn om jeg virkelig MÅTTE kjøpe de skoa, eller den jakken, så derfor fungerer dette best hos oss. Etter at vi valgte å gjøre det på denne måten, krangler vi ALDRI om økonomi!

13:19: Det du beskriver er felles økonomi. Hvor vinninga går litt opp i spinninga og man betaler etter evne og ikke etter forbruk. Felles altså.

Separat økonomi vil si at man betaler halvparten av alt felles. Dvs deler strømregning, telefonregning, husleie/lån, billån, kassalappen. Betaler kun den bensinen man faktisk slev kjører for. Beltaler halve årsavgiften dersom man bruker bilen like mye. Og når man så har betalt halvparten av alle felles utgifter kan man gjøre hva pokker man vil med resten. Og i mine øyne blir det blodig urettferdig dersom man ikke tjener nøyaktig det samme, men har felles hushold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...