Mio_82 Skrevet 22. juli 2011 #1 Skrevet 22. juli 2011 Er i en situasjon hvor jeg etter all sannsynlighet får velge mellom vanlig fødsel eller keisersnitt grunnet ganske seriøs fødselsangst. En liten del av meg har likevel tanker om at en vanlig fødsel kanskje er best? Hva ville dere valgt hvis dere hadde muligheten? Eventuelle erfaringer fra dere som har opplevd begge deler?
♥bebi♥ Skrevet 22. juli 2011 #2 Skrevet 22. juli 2011 Her kommer du nok ikke til å bli noe klokere.. For noen er KS det beste valget, for andre er vanlig fødsel det beste. Jeg har tatt KS som riktig nok ikke var planlagt, det er noe jeg absolutt ikke ønsker å gjøre igjen.. Planlagte KS er nok annerledes, da er du forberedt psykisk på en opperasjon liksom.. Jeg ønsker av hele mitt hjerte å føde vanlig denne gangen. Både fordi det er best for babyen og for meg Ønsker deg masse lykke til uansett hva du velger å gjøre Husk at alle har forskjellige opplevelser av de ulike valgene:)
Astro - 27.07.11 Skrevet 22. juli 2011 #3 Skrevet 22. juli 2011 Jeg har opplevd begge deler. Riktig ikke planlagt KS, men hasteKS. Er ting for og imot for begge deler egentlig. Men jeg skal føde igjen nå og håper at fødselen går normalt denne ganger så jeg slipper hasteks igjen. Dette litt fordi tiden før legene bestemte seg for haste KS var veldig mange timer med sterke rier som ikke førte noe sted hen... og det var en svært slitsom opplevelse. KS er et stort inngrep, og jeg merket veldig godt at neste gang jeg gikk gravid, så var det VELDIG vondt da magen strakk seg og de indre lagene med arr strakk seg. Det var svært ubehagelig. Ellers syntes jeg at jeg kom meg veldig fort etter KS og hadde ingen komplikasjoner. Jeg skulle gjerne vært foruten KS arret jeg har nå. Det er ikke så stort og er under bikinikanten, men allikvel.... Ikke særlig pent når jeg er naken =) Å føde vanlig var et stort adrenalinkikk og fødselen jeg hadde gikk fra første rie og hun kom ut etter 3 timer. rakk kun 1 time på sykehuset før hun var ute. Ganske heftig opplevelse... håper igrunn på liknende med med nummer 3 nå. Få sting i etterkant og det føles helt normalt nedentil nå. Faktisk er det litt sånn at jeg gleder meg til fødsel nå. For å se hvordan den starter, hvordan den utarter seg og hvordan jeg blir etterpå... Men skulle dette også bli et hasteKS, så er ikke det verdens undergang heller. =) Så du står overfor et vanskelig valg =)
kine Skrevet 22. juli 2011 #4 Skrevet 22. juli 2011 Hvis jeg kunne velge, så hadde jeg definitivt valgt vanlig fødsel. Det er nok det beste for både mor og barn og kroppen i ettertid. Jeg har ikke noe valg, jeg må ta ks pga trangt bekken og stor unge, og jeg skulle veldig gjerne ha født vanlig. Jeg tok ks for 5 år siden også, og det er ikke så godt i ettertid med operasjonssår og sånn. Heldigvis så gikk alt veldig fint sist, ikke noen komplikasjoner...men det kan jo oppstå betennelse i såret og andre ting. Og jeg tror også at egen magefølelse er noe man skal lytte til, hvis du føler at vanlig fødsel er best så ville jeg nok valgt det. Det går nok uansett bra ) lykke til med valget:)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 22. juli 2011 #5 Skrevet 22. juli 2011 Jeg har gjort begge deler. Første gang vag og andre endte opp i katastrofesnitt. Grunnen til at jeg brukte lenger tid på å komme meg etter ks var nok at jeg først var gjennom hele fødselen, annet enn at babyen kom ut. Hadde muskelsmerter i hele kroppen etterpå. Faktisk var sårsmertene ikke så ille, selv om jeg kjente det;) Skal denne gangen ha planlagt ks, da begge mine fødsler har hatt komplikasjoner. Regner med det blir noe roligere denne gangen og at jeg kommer meg litt kjappere. Hva med å snakke med jordmor og legen om å heller ha en lav terskel for å avgjøre KS? Det kan jo være du takler en vanlig fødsel helt flott:) Da er det jo unødvendig å utsette seg for en operasjon:)
Dolis Skrevet 22. juli 2011 #6 Skrevet 22. juli 2011 Jeg har også opplevd begge deler, men hadde planlagt ks jeg da. synes ks var helt greit, men håper å få føde vaginalt denne gangen da jeg synes det var en mye større opplevelse vanskelig å si hva som vil være best for deg som har fødselsangst. kommer kanskje an på hva du egentlig er redd for.. smerter? komplikasjoner? at du skal få panikk? regner med du får samtale på føden før du tar avgjørelsen, er nok greit å få snakka gjennom alle sider av saken med noen som kan fortelle deg akkurat hvordan de kan hjelpe deg igjennom fødselen. lykke til med valget:)
heldige oss ;) Skrevet 22. juli 2011 #7 Skrevet 22. juli 2011 Er sikkert ikke enkelt for deg å ta et valg, men tenker at siden du har en liten tanke om at vanlig fødsel er best, så ville jeg ha rådet deg til det;)) Jeg venter selv nr 4, og har bare naturlige fødsler bak meg. Synes det har vært greit, og føler at jeg har hatt god kontroll under fødselen. I tillegg finnes det jo mye smertelindring som kan hjelpe deg gjennom fødselen. Snakk med jordmødrene, og vær tydelig på hvilken angst og tanker du har, så tror jeg at dette vil gå veldig bra. Masse lykke til i alle fall, samme hva du måtte velge;)
Tre små troll :) Skrevet 22. juli 2011 #8 Skrevet 22. juli 2011 Dersom det ikke er noe medisinsk som taler for KS ville jeg absolutt valgt vaginal fødsel. Jeg var livredd for å føde og hadde sterk fødselsangst grunnet komplikasjoner med førstemann, men etter en fantastisk opplevelse da jeg fødte nummer 2 vil jeg anbefale det til alle! MEN, det hele handler om å være litt forberedt. Jeg vil fraråde alle, og spesielt de med angst, å gå til føsel med skylapper og tenke at "jeg tar det som det kommer". Det er mye bedre å lese seg opp, snakke med jordmor, sykehus, gynekolog, gå på fødselskurs (Lamaze, hypnofødsel etc) og virkelig bruke litt tid på å gjøre seg klar til fødsel. Veldig mye av redselen går bort når man får god nok informasjon og det sitter mye smerte i redsel. Min sterkeste anbefaling er at du går på f.eks et Lamazekurs hvor du lærer om fødselens faser og hva som faktisk skjer med kroppen og hvorfor. Da kan du i mye større grad hjelp kroppen, istedenfor å kjempe imot. Man lærer om avslapning og pusting, og gjennom disse teknikkene kan man faktisk ha en relativt smertefri fødsel! Jeg var som sagt livredd, men når det nærmet seg fødsel gledet jeg meg til å teste ut de nye teknikkene. Og de funket! Jeg hadde ingen smerter helt frem til full åpning!! Kun litt ubehag under riene, men ikke noe jeg ville klaget over. Mellom rien stod jeg og slarvet med jordmorstudenten om løst og fast. Pusting og avslapping hjelper enormt! Og i tillegg hjelper det veldig å ha noe å konsenterer seg om. Samt at man ikke bør legge seg ned , iallefall ikke på rygg. Det er den verste stillingen amn kan føde i, og riene blir mye verre liggende! Lamaze hjelper deg også å "puste" ut babyen på riktig måte slik at man unngår å revne. Det er fullt mulig. Ville aldri trodd det egentlig, men etter å ha lært om hvordan og hvorfor blir liksom alt så logisk. Man kjenner jo selvfølgelig at babyen kommer ut, men det er så stort å føde barnet sitt, man er så nærme målet og det hele går veldig fort at det er helt overkommelig. Etterpå tenkte jeg at jeg gjerne kunne gjort det hele igjen med en gang. Og jeg var som sagt LIVREDD! Hvis det ikke er medisinske årsaker som taler for KS ville jeg valgt vaginal fødsel og brukt masse tid frem til fødsel med å sette meg 100% inn i hva som skjer med kroppen og hvordan du kan hjelpe til. Som sagt er Lamaze fantastisk og jeg har hørt masse bra om Hypnobirthing/hypnofødsel. Da vil du kanskje bli så gira på å prøve ut teknikkene du lærer at du ender opp med å glede deg, og kan få den største og beste opplevelsen du noen gang har hatt. Det er fantastisk å føde! ...hvis man klarer å legge redselen til side og heller fokusere på å jobbe MED kroppen og ikke imot. Lykke til!!!
mon76 Skrevet 23. juli 2011 #9 Skrevet 23. juli 2011 Eg har fått innvilga planlagt KS pga høyrisikosvangerskap, men eg håpa at fødselen skal starte før sånn at eg får føde vanlig. Eg har hatt hasteKS tidligare og har aldri fødd vanlig, men eg trur nok det beste er vanlig fødsel både for barnet og for mor. Men uansett innen 11 daga så har eg vesla mi i armane og gleda meg veldig til det.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå