Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan min sønn på 6 mnd få det? Han fikk litt i stad og han hylte av glede :)) men prim?? min unge nr to, så er ikke så "streng" som med min første :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ikke prim bra og gi? trodde det var bra å gi siden det er tilsatt jern noe brunost ikke er lenger.

Skrevet

trodde det var mye sukker? :)

Skrevet

Det er mye sukker ja.. ca 60g per 100g vare.. og prim er IKKE tilsatt jern om man ikke bruker litago sin variant som er rettet mot barn.

Sukkerinnholdet er på nivå med sjokade.

I tilegg så er prim et melkeprodukt, noe man helst ikke bør introdusere før barnet er minst 10mnd gammelt.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/Spedbarn/#tabs-1-2-anchor

http://www.melk.no/kosthold-ernaering/kosthold-i-livets-ulike-faser/barn/hva-slags-melk-bor-barn-drikke/

Skrevet

Hei!

Jeg ville ikke gitt prim ennå, jeg heller. Men min 6 mnd gamle sønn får skive med leverpostei, og det digger han!:) Du kan jo prøve det?

Skrevet

Jeg tror bakgrunnen for anbefaling om oppstart av melkeprodukter først ved 10 måneders alder er at det er lavt jerninnhold i melk, og at dette derfor kan "fortrenge" andre jernholdige matvarer. Litago prim er tilsatt jern, så det er derfor ingen grunn til at man ikke må gi dette. Jeg gir prim til babyen min (7 mnd), han liker det kjempegodt, men jeg varierer jo selvfølgelig med andre pålegg også. Jeg er ikke så redd sukker så lenge man gjør det med måtehold selvfølgelig.

Skrevet

Det er ikke kun det at kumelk forhindrer opptak av jern som gjør at man ikke skal begynne med melkeprodukter før 10mnd`ers alder. Det handler også om at kumelkproteiner er større enn andre proteiner og er vanskelige for tarmen å spalte. Det kan føre til blødninger fra mage og tarm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...