Gå til innhold

Hva er verst for babyen i magen, nikotin eller koffein?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo ikke dobbeltmoral. Hun avstår for det hun syns er mulig å avstå fra. Bare bra det når hun allerede utsetter babyen for andre skadelige ting. Så for at jeg ikke bruker bilbelte så er det dobbeltmoral at jeg alltid bruker redningsvest.

Problemet er ikke nikotinen i seg selv dersom man røyker når man er gravid.

Itillegg til nikotin inneholder røyk over 200 andre giftstoffer, blant annet blåsyre, som tilsammen gjør røyk mye farligere enn koffein om man så er svanger eller ikke...

Annonse

Kjære 11.08.

Nå var ikke dette en tenkt problemstilling, men en reell sak jeg skriver om fordi en bekjent som er gravid avstår fra kaffe og cola mens hun røyker som en svamp. Ingen har sagt noe om alkohol, hun drikker ikke alkohol.

Leste du ikke det jeg skrev eller??

HI

For å utdype litt da. Selvfølgelig utelukker ikke det ene det andre, slik at man kan pøse på med alle andre giftstoffer fordi man allikevel er så godt igang når man røyker.

Men denne personen er veldig opptatt av at hun ikke vil skade babyen sin, og poengterer det høyt og tydelig når noen tilbyr henne en kopp kaffe, for deretter å fyre opp en sigarett! Det er derfor jeg skriver dobbeltmoral.

HI

Din veninne er nok veldig klar over at røyk skader babyen, hun får sikkert ikke til å slutte siden hun fortsatt røyker. Mest sannsynlig avstår hun fra alt annet som KAN skade babyen som alkohol, narkotika, spekemat etc. nettopp fordi det er noe hun _får til_ å holde seg unna, imotsetning til røyk! Er det så vanskelig å forstå da ? :) Nei, det er ikke dobbeltmoral men et valg om å påføre så lite skade som hun FÅR TIL.

Annonse

Man vil gjøre hva som helst for barnet sitt...spør hvilken somhelst mor, og hun ville trolig sagt hun ville gått i døden for barnet sitt,- om hun måtte velge...

Man kan spørre en mor hva ville du ofre for at barnet ble friskt og lykkelig,- ALT; vil vel de flete svare...

Men ikke røyken, de som røyker

De som er overvektige og spiser veldig usundt og er inaktive vil også "gjøre alt", men ikke legge om livsstil

Narkomane vil også barna "alt det beste i verden";- mange vil gjøre "hva som helst for barna",- men greier ikke bli rusfri..

Da mener jeg at man viser dobbeltmoral....Man vil gjøre ALT for barna, bare ikke kvitte seg med sine laster/avhengigheter??? Det henger ikke på greip for min del....Da bør man si,- jeg vil gjøre alt for mitt barn, bortsett fra og gi slipp på mine laster.For meg er de/den viktigere enn barna....FOr så lenge avhengigheten er vanskeligere og legge bort enn barnas beste, så lar man faktisk avhengigheten, det være seg alkohol, narkotika, nikotin eller mat,- vinne over barnets beste........

Nå er det vel sånn at nikotin ikke står i motsetning til å få friske, lykkelige barn..

De aller fleste som røyker får faktisk helt friske barn. Det er vel noe med risikovurdering inne i bildet her.

Hvis noen hadde sagt til en røykende mor: "Ja, de fleste barn med røykende mødre blir født friske, men vi vet at akkuratt DITT barn kommer til å bli sykt av det", så er jeg sikker på at hun hadde sluttet.

Jeg kjenner jeg blir himla irritert over de som prøver å rettferdiggjøre det å drikke kaffe, "bare et par kopper er helt greit"..Nei det er ikke det, faren foir spontan abort øker kraftig hvis mor drikker kaffe i svangerskapet, men det er liksom "aksepterte" det.

Hilsen ei som verke røyker eller drikker kaffe i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...