Gå til innhold

Hvilke og hvor mye babyklær kjøper dere nå før fødsel?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 22 med mitt første barn, og nå lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvor mye og hvilke babyklær som trengs i begynnelsen. Vet ikke om det blir gutt eller jente, så jeg må handle i nøytrale farger. Har kjøpt noen bodyer og litt bukser, men trenger jo mer enn det.

Har termin i slutten av november, så må nok kjøpe noe i ull. Har vært heldig å arve mye fint yttertøy til baby, så det tror jeg at jeg har nok av.

Hvor mye og hva kjøper dere?

Fortsetter under...

Hei!:) jeg får nr tre i nov, og har kun bodyer/str.bukser(det innerste tøyet) i ULL. Finnes ikke bedre tror jeg, og jeg er ikke bedrevitende, men ull er alt du trenger den første tiden. Har t.o.m sagt til nermeste familie, at om de får lyst til å kjøpe tøy(som alle gjør til den lille på barselbesøk), så kjøp heller et plagg i ull, enn 5-pk body i bomull.. Er ikke alle som tenker etter behov i hht årstid, mange tenker kvantum.. Du finner nok ut av det:) lykke til, og gratulerer med baby i magen!:)

Bodyer, strømpebukser og pysjer er det du trenger mest av.. Du får nok av dallete pynteklær av andre =P I begynnelsen brukte vi bare body og strømpebukse hjemme, og pyntet egentlig bare babyen når vi skulle vekk på besøk. Kan være greit å kjøpe noen ullplagg, de er gull verdt! =) Jeg synes også det er greit å ha et strikkesett til å ha utenpå ute, eller en fleecedress etc.. =)

hvor mye du trenger er nok litt individuelt. Hvis du får en baby som f.eks. gulper mye vil du nok trenge flere bodyer enn om babyen aldri gulper. Jeg tror ikke min første gulpet mer enn et par ganger i løpet av de første månedene. Han hadde bare tre bodyer tror jeg som jeg byttet på med. De første klærne er så små at jeg bare håndvasket i begynnelsen hver kveld. Da var det tørt til dagen etter.

Jeg holder med den over at bodyer i ull er gull verdt når du får baby i november. Tror nok jeg ville hatt en pysj i ull også.

Klær får man masse av i begynnelsen. Men, min erfaring er vel at ikke alle tenker like praktisk når de kjøper og du ender opp med en hel haug med tøffe eller søte klær som i grunnen ikke passer for en nyfødt pga elendig passform osv. Sørg for at du har to til tre bodyer og bukser i ull, og et par gode luer så kommer du langt!

En siste ting: unngå klær som hettejakker til de aller minste. De ligger stort sett nede og en hette er ikke spesielt behagelig i krøll under nakken:)

Hei:) Titter innom fra småtroll 0-1 år.

Jeg fikk ei jente i oktober i fjor. Brukte kun body og strømpebukse når vi var hjemme gjennom hele vinteren. Jeg hadde kjøpt utrolig mye UNØDVENDIGE klær som masse kjoler,tunikaer,bukser og gensere. Har masse som er ubrukt igjen da det rett og slett ikke var vits å ta det på. Tok selvfølgelg på henne disse klærne når vi skulle bort så jeg fikk brukt noe av det:)

Så mitt tips er: kjøp ca 10-15 bosted fordelt på str 56-62 og ca 5 strømpebukser,så er du langt på vei;) Kjøp også 5-10 sånne gulpesjerf eller hva det nå heter i ull/bomull. Da slipper du å bytte body hele tiden.

Når det kommer til ull så ville jeg vært litt forsiktig med det innerst mot kroppen. Ikke alle babyer kan/bør bruke ull om de har f eks atopisk eksem. Så kjøp f eks litt av Joha,de har to lag hvor innerste laget er bomull og ytterste laget av ull:)

Annonse

Kjøpte veldig lite til min første da vi heller ikke viste kjønnet. Hadde et par bodyer og noen bukser... i str 56 og ett sett i 50. Men når det kom ei jente ut så var hun lita (selvom hun kom til termin) så hun brukte mye prematurt i begynnelsen ;)

Husk at butikkene ikke stenger etter at babyen er født... det er fremdeles gode muligheter til å kjøpe klær da ;)

Vi sa også ifra til fammile og venner at vi ønske oss klær i små str etter at tulla var født. Mange kjøper i stor str da de fleste har mye smått fra før av.

Vi får nr 2 i desember, og nå har jeg alt jeg trenger i str 56 utenom strømpebukser. Jeg har 10 bodyer, noen få kortermede bodyer, 12 bukser, 7 gensere, 4 pysjer og noen siklesmekker. Og 10 par sokker, en hel tykk vinterdress (str 62). Trenger forresten to sett ullklær som jeg kommer til å bruke på de kaldeste dagene.

Vi får første vinterbabyen, men nr 3 totalt.... Så det jeg skal handle inn i første omgang er et par ullbodyer og strømpiser + en vinterdress..... Skal opp på loftet og sjekke hva vi har fra før som kan brukes opp igjen og så handler jeg ut fra det igjen.... Begge de to andre er sommerbabyer så det kan hende jeg trenger litt andre klær, men det ser jeg an litt =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...