Gå til innhold

Ang, tykke barn. hva synes dere om dette?

Anbefalte innlegg

fetteren til mannen min har en datter som er 11 år og hun er ganske rund. Ikke direkte feit, men ja, hun er overvektig. Foreldrene har også klart anlegg for overvekt men begge, først og fremst moren, har gått ned mange kilo.

Jenta har god apetitt for både mat, kaker og snop. Selvfølgelig må foreldrene ta ansvar og passe på at hun spiser sunt og i passelige mengder, men i selskapeligheter blir jeg nesten litt ille berørt på jentas vegne. Moren sitter da i alles påhør og sier høyt og tydelig til jenta at NEI; nå skal du ikke ha mer. Og nei, du må ta et mindre kakestykke, det der er for stort.

Jenta blir åpenlyst flau, for hun skjønner nok at alle rundt henne vet at dette handler om hennes overvekt.

Jeg synes dette er litt ille, og synes kanskje de burde ta disse samtalene hjemme med bare henne og foreldrene istedet for å gjøre henne forlegen der og da. Ofte ender det med at jenta rødmer og ikke spiser kake i det hele tatt selv om hun selvfølgelig har lyst på et stykke.

Fortsetter under...

Ydmykelse som må til? Ææææ!

Jo mer foreldrene fokuserer på hva hun spiser, jo større behov vil hun føle for å stappe i seg. Tanker som "jeg er jo feit fra før, så faen heller" har hun garantert.

Jeg har mer tro på å backe opp ungene på andre ting - skryte av dem for skolearbeid, tegninger, hvor snille de er, hvor vakre de er osv osv. Ta fokuset vekk fra maten og distraher snuppa med hobbyer :o)

Annonse

min tante må gjøre det på samme måten som dette ovenfor mine søskenbarn.. nå skal det sies at det er ei jente på 11 år som er 1,60 høy og veier over 75 kg..

samt en gutt på 9 år som er ca 1,40 som også er bortimot 70-75 kg.

da har man rett og slett ikke noe valg lenger!

jenta er stor i størrelsen generellt men gutten har det nesten kun over magen og rumpa. han bruker L i voksenstr i klær!!

jenta bruker også M/L.

gutten blir andpusten bare av å reise seg fra stolen.

de forsøker med fysisk akt. også.. men det er ikke lett siden de (spesiellt gutten) er sån tunge.

de har heldigvis begynt å gå ned litt nå :D

tante er aldri stygg mot dem på noen måte, men hun sier ofte ting som: nå holder det vel med kake? etter 1-2 stykker.

etter de har spist en voksenporsjon med mat ber de alltid om mer og da sier hun ting som: hvis dere ikke venner magen til å få litt mindre mat så blir dere heller ikke mindre sultene.

jeg synes hun gjør det på en flott måte.

spesiellt med tanke på at jeg VET at ungene ikke trives med vekta si.

de viser heller ingen tegn på å misslike denne metoden ;)

så her må man nok rett og slett gjøre det som man ser funker best men som ikke sårer ungene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...