snipp&snapp Skrevet 21. juli 2011 #1 Skrevet 21. juli 2011 hvordan går det? snuppa mi blir 5mnd på lørdag. jeg lurer på hva deres kan? ( rulle, krabbe, leke osv ) hva de spiser og evt rutiner? ( grøt, middagsglass, frukt osv) tenner? vekt og lengde? og om dere har noe annet spennende å fortelle gleder meg til å høre
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 21. juli 2011 #2 Skrevet 21. juli 2011 Gutten min er 5 mnd og 10 dager og gjør store fremskritt. Han ruller begge veier, sitter ganske lenge og leker uten støtte (men setter seg selvsagt ikke selv). Roterer rundt. Dasker med lekene sine, ler masse og høyt når vi leker. Tar på speilbildet sitt og, tata: Sier "mæmæ". Har de siste 12 dager fått 2 tenner. Vi ammer, og i tillegg spiser han litt grøt formiddag og kveld, frukt og avocado +mais. Blåbærpure og fersken er favoritter. Vekt og lengde på 5 mnd kontroll: 7,7 kg og 65 cm. Liker å gå tur i bæreselen og kan være ute i skog og mark hele dagen.
Busy_bee Skrevet 21. juli 2011 #3 Skrevet 21. juli 2011 Her nærmer vi oss 6 mnd, men er fremdeles på 5 tallet. :-) Min lille ruller begge veier når det passer ham. Han virker litt bedagelig anlagt av og til. :-) ellers spinner han rundt I sirkel, men kommer ikke fremover eller bak over enda, noe som selvfølgelig er svært frustrerende. Det ser ikke ut til at det er så veldig lenge igjen før han kommer seg fremover. Her får han grøt to ganger om dagen, halv pots on om morgenen og nesten full porsjon til kvelds. Ellers får han frukt, enten pure eller I nettet sitt. Han har smakt mye forskjellig frukt og grønt allerede og det aller meste går ned på høykant. Vi begynte med grøt til frokost da han begynte å våkne igjen på kveldene før mer mat. HS anbefalte å prøve dette, og det funket bra. Han sover heldigvis gjennom natten, noe vi er veldig fornøyde med. :-) Ingen tenner på vei enda, men han stapper hele neven I munnen og sikler som bare det, så de er nok ikke langt unna. I størrelse nærmer han seg 8kg og 70 cm. Ganske stor liten mann som var veldig liten da han kom en mnd før tiden. Han viser mer og mer interesse for leker og kan holde og stirre intenst på dem. Han har også begynt å slenge dem rundt og kjefte på dem. Han er I grunnen rimelig høylytt før tiden og "roper" på meg når jeg forlater rommet, noe som er morsomt og slitsomt på samme tiden. :-) Veldig kjekt å høre om dere andres babyer. :-)
Svømmetur Skrevet 21. juli 2011 #4 Skrevet 21. juli 2011 Hei, tulla våres er 5 mnd og 6 dager. Hun ruller ingen veier enda. Tror hun hadde fått det til, men ikke knekt den koden enda og hun ser ikke ut til å gidde med det første heller. Hun kan derimot løfte seg høyt opp med armene når hun ligger på mage og begynt å trekke beina inn under seg. Drar seg også rundt i sirkel. Når hun ligger på ryggen med beina bøyd i vinkel og hælen i bakken så skyver hun i fra med beina og kommer seg mye bakover. He he hva de finner ut av Ellers er hun blitt et sta beist med mye vilje. Tror vi får der gøy der med tiden. Hun har funnet ut at det fungerer å hyle kjempe høyt om hun ikke får viljen sin....... I hvert all hos besteforeldre o.l hun sier noe som ligner mamma men bare en gurgle lyd, ikke bevisst. Hun er ca 68 lang og 7,1 kg. Vi har begynt med grøt. Spiser nå ca 2/3 porsjon til kvelds og en halv porsjon i 9/10 tiden. Får også frukt på dagen og vann, der vann vannmelon er det desidert beste! Våkner enda ca hver tredje time på natt.... Puh spent på ammingen fremover da hun har blitt en mark som skal ned på gulvet og ofte se på alt annet. Må sette meg på et rom alene. He he ellers en strålende blid jente som gråter lite. Snakker som en foss og ler mye i løpet av dagen. Tom. latterkrampen om vi kiler hun på siden. Koser oss masse :) foresten ingen tenner, men kjenner det er hardt og ser hvit kuler i go mene. Hun klør og klør så hun blir helt desperat noen ganger. Holdt på slik siden 3 mnd men blitt Børre de siste ukene.
Svømmetur Skrevet 21. juli 2011 #5 Skrevet 21. juli 2011 Beklager mye skrivefeil, men jeg brukte mobilen og er så små knapper og den stavekontrollen da - den lever sitt egentlig liv noen ganger
2 søte Skrevet 21. juli 2011 #6 Skrevet 21. juli 2011 jenta mi blir 5 mnd om 5 dager. hun kan rulle fra rygg til mage, og kikker skyhøyt fra mage. ler, og prater masse. ,roterer i sirkel både på mage og rygg og prøver hard å få knerene oppunder, men blir som regel til ren frustrasjon. hun tar bare 120ml mme til måltidene, men spiser grøt frokost og kvelds, og jeg lager smaksposjoner med hjemmelaget middag til henne. hun får most frukt, mango og banan er favoritten:) sikler dammer, og eter hele hånden, men ingen tenner ... vekt vet jeg ikke, men hun passer akkurat i str68, og jeg tipper hun har bikket 7kg. favorittleke er å se seg i speilet, det elsker hun! er jo kjempegøy tid dette nå
kjersti83 Skrevet 22. juli 2011 #7 Skrevet 22. juli 2011 Jenta mi er 5 mnd og 1 uke. Hun ruller fra mage til rygg oghar gjort det i ca 14 dager. Har delvis funnet ut at det går an å rulle tilbake igjen. Driver forøvirg å snurrer rundt sin egen akse på mage og rygg. Gjort dette en bra stund. Liker å ligge på matta si lenge å koser seg med lekene sine. Veldig glad i trerangler og speil. Griper ting med begge henda og biter litt på det. Inkl mammas hår:) Hun spiser grøt og drikker vann morgen og kveld. Får forøvirg både MME og MM. Spiser 1 fruktmosbeger om dagen. Har prøvd med grønnsaksmos (potet, avokado å fra butikk). ikke så begeistret for dette men det blir vel. får tran på morgen 5 ml. Sover 4 dupper på dagtid siden hun bare sover max 1 time på hver dupp. Legger seg 1930-2000 tiden og våkner 2-3 x pr.natt å får mat. Ingen tenner på vei men skal bite på alt og sikler mye. Ved forrige kontroll 13 juni veide hun 6880g å var 63,5 cm lang. Veier vel ca 7,5 kg nå. ) Liker å hoppe i fanget til mamma opg sitter i korte perioder utern støtte på gulvet men skal lite til før bikker. Og hun er selvfølgelig verdens søteste og beste jente;)
SAE + MAE <3 Skrevet 22. juli 2011 #8 Skrevet 22. juli 2011 Vårt troll er 5,5 mnd og ruller fra rygg til mage hele dagen. Men han blir fort kjempe sinna av å ligge på magen så føler jeg ikke gjør annet enn å rulle han tilbake om dagen.. Noen ganger kommer han seg tilbake på egenhånd, men tror ikke det er helt med vilje hehe... Han spiser mme 2 ganger pr dag, velling (er plutselig ikke interessert i grøt lenger...) 2 ganger pr dag, hjemmelaget grønnsaksmos til middag og fruktmos eller frukt i fruktnett. Har også lært seg og drikke vann av tutekopp selv, og det syns han er storveis. Har akkurat begynt å gi han brødskalker å gnage på, og det syns han også er kjempe festelig. Vi har ikke vært på 5mnd kontroll enda, men veide han her hjemme forrige uke, da var han 8,8 kg.... Lengde vet jeg ikke. Han sover fra 18 til 07 ca +/- en time både kveld og morgen (men våkner noen ganger en gang pr natt og må ha smokken) Han sikler som et uvær, gjort det noen uker, og når han ligger på magen renner det jo som en foss! Ser tydelig 4 hvite kuler i underkjeven så satser på at det er tenner som gjør at han sikler sånn.. Ellers har han sine favorittleker, som han blir helt sprellemann når jeg gir han, og som han kan ligge å pusle med lenge Og lyder lager han i bøtter og spann, moro å høre på. Også ler han skikkelig når vi kiler han eller sier spesielle ord han tydeligvis syns er skrekkelig moro Og sånn går no dagan
3 nøtter til Askepott Skrevet 22. juli 2011 #9 Skrevet 22. juli 2011 Min er 5 mnd og 2 uker. Har rullet fra mage til rygg i 1 mnd nå, og har fått 2 tenner. Spiser halv porsjon med grøt til frokost, ett halvt middagsglass og en halv porsjon til kvelds. Ved 5 mnd kontrollen veide han 8,9 kg og var 66 cm lang.
de_to og den lille Skrevet 24. juli 2011 #10 Skrevet 24. juli 2011 Knerten er 5 mnd og 2 uker. Vet ikke hvor lang eller tung han er, men synes han har strekt seg veldig i lengden de siste ukene! På 4 mnd kontrollen var han såvidt under 7 kg og 64 cm lang. Han ruller alle veier og er over alt! Så fort han blir lagt på ryggen ruller han over på magen så han trives visst best med det. Prøver intenst å krabbe men har ikke knekt den koden ennå, driver og åler seg bortetter gulvet så han kommer frem fordet. Han leker godt med det meste, favorittleken må vel likevel være en exersaucer som han kan stå/sitte i alt ettersom, den har mange forskjellige leker på seg og han kan snu seg rundt etter de forskjellige. Ellers er han blid som ei sol og når han våkner om morgenen ligger han i senga si og skravler. Skravler masse ellers og, pluss ler masse og høyt Han får fast grøt to ganger om dagen, til frokost og kvelds, usikker på porsjonsstørrelse da jeg ikke måler opp men lager til litt på slump. Liker ikke tynn grøt men må ha litt mer konsistens på den. Får vann til måltidene og ellers som tørstedrikk. Utenom grøt får han mm og får smake frukt og grønnsaker, liker stort sett det meste han får! Ingen tenner ennå til tross for at han har klødd siden han var 2,5 mnd gammel...
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 24. juli 2011 #11 Skrevet 24. juli 2011 Mini er nå 5 mnd og 8 dager og er over alt i stuen her. Han ruller rundt begge veier og har gjort det i vel 3 uker nå, han skyver seg frem med tærne og tilbake med hendene, så mobil er han i aller høyeste grad. Han er oppe i full måltidsrulle med grøt til frokost og kvelds, fruktpurè med grøtpulver i til lunsj og 5-6 mnd middagsglass hver dag, men melk får vi ikke i han lengre annet enn kanskje littegrann en og annen natt når han er i halvt koma, så drikke her er vann med bittelitt fruktjuice da han heller ikke liker vann Tenner har han ikke fått enda, men mistenker at de kanskje er på vei nå grunnet en del surving det siste døgnet og fullstendig matnekt det siste halve døgnet. Han har klødd siden han var 2 mnd så det er vel på tide at det bryter igjennom noe nå syns jeg. Han har funnet ut at han har en stemme og den bruker han til gagns for tiden, så her går hele familien med lett hodepine for tiden hehe. Dagene flyr unna og hver dag hakket mer spennende enn den forrige, for nå går det virkelig unna her. Skal på 5 mnd kontroll i morgen, men var på en vektkontroll for 14 dager siden og da var han 7670 g og 66 cm
uhhuhher Skrevet 24. juli 2011 #12 Skrevet 24. juli 2011 Koselig å lese om jevngamle babyer! Min er 5,5 måneder. Han spiser grøt hver kveld og ammes ellers. Har smakt mange typer frukt og litt grønnsaker, men er foreløpig ikke veldig begeistret. LIker veldig godt eple og nektarin. Har planer om å etablere måltid nr. 2 nå. Motorisk er han bedagelig anlagt. Han ligger fint på magen etter å ha vært litt treig her. Nå leker han fint med leker mens han ligger på magen og kan ligge en stund. Ruller fra rygg til mage når han føler for det, men er ikke opptatt av å bevege seg i noen retning. Blir liggende og glo på leker på avstand i stedet for å prøve å nå dem. :-) Er ellers sterk i kroppen, står og sitter stødig når vi holder ham på fanget, og har vært veldig stødig i nakken lenge. Han er lang og slank - 69 cm og 6,9 kg for noen dager siden. Har begynt å bruke 74 i bodyer, 68 er for snaut nå. Han er en observatør, og han følger veldig godt med på personene rundt seg. Stirrer med åpen munn og tar inn alt. Er utrolig sosial og kommunikativ - mye mer enn jeg hadde forventet på denne alderen, men hva visste vel jeg. :-) Han ler med oss når vi ler, han er med på masse tull, prater og babler. Tar oss masse i fjeset, prøver å ta på og i munnen min og er veldig opptatt av tunga mi når jeg stikker den ut. "Kysser" meg i fjeset med åpen og klissblaut munn. Han er verdens beste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå