andrelillegull Skrevet 21. juli 2011 #1 Skrevet 21. juli 2011 Noen sier man ikke skal sove på rygg når man er gravid, men hver morgen når jeg våkner så ligger jeg på rygg?:/ Noen ganger er d ubehagelig da jeg får litt vondt i ryggen av å ligge slik, men ellers er det ingen ubehag av å ligge på rygg.. skal jeg prøve å slutte å sove på rygg eller går d fint å sove på rygg? hører så mye forskjellig..
Ellois Skrevet 21. juli 2011 #2 Skrevet 21. juli 2011 Jeg har hørt at kroppen regulerer det selv. Hvis kroppen synes at det å sove på ryggen blir for slitsomt for babyen og de indre organene dine, så snur den seg av seg selv. Så enkelt som det. Jeg sover mest på høyre eller venstre side, men når det blir for slitsomt finner kroppen min ut at det er ok å avbelaste med å sove på ryggen innemellom. Så jeg våkner også flere ganger av at jeg ligger på ryggen. Noen ganger er det like slitsomt som å ligge på siden, andre ganger er det faktisk bedre. Har 3 dager igjen til termin her.
Maia&Mathias <3 Skrevet 21. juli 2011 #3 Skrevet 21. juli 2011 Så lenge du ikke opplever noe ubehag så tror jeg ikke d har noe å si. D som kan skje når du ligger på rygg er vel at babyen kal ligge på hovedpulsårene sånn at du kan få lite oksygen, men hvis du ikke kjenner deg svimmel eller kvalm når du ligger sånn er d ingen fare. En skal lytte til kroppen og den er veldig flink til å sende ut signaler hvis den ikke liker d du gjør! Sov godt!
Hobbiten Skrevet 21. juli 2011 #4 Skrevet 21. juli 2011 Jeg sover en del på ryggen.......vel og merke på puter og dyne bygget opp. Hadde aldri klart å ligge på en vanlig pute, da hadde jeg følt at jeg ikke fikk puste! Vet ikke om dette kan kalles å ligge på rygg, men det er klart best for meg
Billie Jean Skrevet 21. juli 2011 #5 Skrevet 21. juli 2011 Kroppen sier nok fra. Hvis ikke du synes det er ubehagelig, er det ikke farlig for babyen heller. Sov godt
andrelillegull Skrevet 21. juli 2011 Forfatter #6 Skrevet 21. juli 2011 Tusen takk for svar alle:) da prøver jeg å ikke bekymre meg mer for dette:)
Hegeveronica Skrevet 22. juli 2011 #7 Skrevet 22. juli 2011 har heller større problemer med å sove da jeg ikke kan ligge på magen noe mere. ikke godt å ligge direkte på ryggen da jeg føler jeg ikke får puste godt nok. så da blir det sidene og det er slitsomt å ligge på samme sia hele natta. men så lenge du sover godt går det vel bra med å ligge på rygg
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 23. juli 2011 #8 Skrevet 23. juli 2011 Grunnen til at man ikke bør ligge for mye på ryggen er ikke eventuell ryggvondt eller lignende, men rett og slett at man kan "klemme av" hovedpulsåren slik at babyen får mindre tilførsel av oksygen/blod. Jeg vil likevel presisere at jeg er ganske sikker på at du vil føle ubehag/svimmelhet før det eventuelt blir farlig for babyen din;) Til tross for at jeg tror jeg vil merke ubehag før det blir "farlig" prøver jeg å unngå ryggleie så lenge jeg er bevisst på det. Våkner du på ryggen ville jeg ikke bekymret meg i det hele tatt, men hadde nok allikevel snudd meg når jeg våknet;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå