Anonym bruker Skrevet 21. juli 2011 #1 Del Skrevet 21. juli 2011 Far i huset er et beinrangel. Jeg er normal. Eldste er skikkelig tynn. Så har vi minstejenta..... Hun er god og rund! Nå har hun bikket fire, og man kan ikke lenger si det er babyfett. Hun lever helt likt som oss,går vi tur, går hun også, hun spiser samme middagen som oss, samme frokosten, samme barnehagematen, samme aktivitetene i barnehagen. Hun har en mage som står ut i en tut og er litt lubben over de hele. Hun er kortere enn eldste, men kan ikke låne klær, da bukseknappen ikke går igjen, trusestrikkene gnager, tenestene og skjortene står på spreng. Hun spiser også mer, hun spiser mye. Etter avtale med helsesøster får hun spise det hun vil, legen mener også det, men vi begrenser søtsaker og godterier, snaks og kjeks. Hun er bare skapt annerledes, hun er aktiv, mer aktiv enn eldste som liker å se tv, spille Nintendo, tegne, perle og pusle. Dette er faktisk ikke vår "feil", folk kommenterer på utseende hennes, at hun er stor, tykk, tung etc. Hun er akkurat blitt fire. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143416801-overvekt-og-barn-og-tulla-mi-p%C3%A5-nett-fire-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2011 #2 Del Skrevet 21. juli 2011 Slik var datteren vår også. Nå er hun 14 og lang og tynn...Det ordnet seg selv. Vi er heller ikke overvektige. Ikke søsknene heller. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143416801-overvekt-og-barn-og-tulla-mi-p%C3%A5-nett-fire-%C3%A5r/#findComment-143416811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2011 #3 Del Skrevet 21. juli 2011 Hvor tung er hun? Høres akkurat ut som vår på 3,5. Hun er også helt forskjellig fra resten av familien, og hun har alltid vært glad i mat. Måtte stoppe henne allerede når hun var 1-1,5 år, for hun kunne glatt spise 3-4 skiver til frokost. Vi er alle slanke og normale. Vi spiser veldig sunnt, og det gjør jenta vår også. Vi har alltid 3-4 forskjellige typer grønnsaker til middag, og vi spiser sjeldent pizza og pannekaker, boller og "junk" Og når vi har pannekaker lager jeg det av grovt mel og finknust havregryn, ekstra lett melk og minimalt med sukker.. Hun spiser greit til måltidene, men mange ganger kun grønnsaker, og hun blir dermed fort sulten igjen og hun maser om mat rett etter middag. Hun har ligget på den øverste persantilstreken fra hun ble født. Vår er også veldig aktiv, stadig på farten, og finner på mye rart. Jeg har ofte tenkt at jeg er bekymret for vekten hennes, men så tenker jeg at vi gjør alt vi kan for å skape gode kostvaner, har et fornuftig og balansert kosthold, godterier er kun på lørdag (bortsett fra litt mer is når det er sommer)og vi er aktive og går turer/leker/spiller ball/hopper å trampoline osv osv.. Jeg ser ikke hva mer vi kan gjøre.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143416801-overvekt-og-barn-og-tulla-mi-p%C3%A5-nett-fire-%C3%A5r/#findComment-143416830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2011 #4 Del Skrevet 21. juli 2011 Ja der ser du, du er ikke alene det er mange av oss. Jeg og mannen min spiser også helt vanlig men har en stor tulle. Ikke bare er hun kraftig men hun er høy 98 og veier 18 kg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143416801-overvekt-og-barn-og-tulla-mi-p%C3%A5-nett-fire-%C3%A5r/#findComment-143416851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2011 #5 Del Skrevet 21. juli 2011 98 og 17,5 på jenta vår. Vil ikke nekte henne mat heller. Hun går forøvrig å småspiser hele dagen. Hun finner seg kokt skinke og hamburgerrygg selv i kjøleskapet, paprika, agurk og gullerøtter. Ellers spiser hun mye frukt, og nå når bærene i Hagen er moden, bor un attmed solbærbusken. Hunåpner ofte godtedkapet og vil ha noe der i fra, men det er som regel tomt, da vi skjeldent har godt. Litt ekstra is får hun som resten nå om sommeren. Hi Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143416801-overvekt-og-barn-og-tulla-mi-p%C3%A5-nett-fire-%C3%A5r/#findComment-143416913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2011 #6 Del Skrevet 21. juli 2011 Vårt barn har også alltid ligget på toppen av målingene når det gjelder vekt. Hun har alltid vært veldig glad i mat og kunne ofte spise så mye at hun fikk vondt i magen etterpå. Vi var på helsestasjon, og der rådet de meg til å være bevisst på kostholdet hennes uten at hun la merke til det, også at det ikke var noe å bekymre seg for siden de fleste vokser dette av seg. Nå er hun tre år, og vi har bevisst gjort noe med dette, da vi merket at hun var stor og tung og løp ikke like mye som jevnaldrende, ble fort sliten osv. Vi sluttet med vogn da hun var 2 1/2, så fra da av har hun gått selv. Jeg hadde veldig lett for å alltid la henne sitte i vognen når vi gikk tur, så hun var ikke flink til å gå selv og det ble lite aktivitet da hun ikke gikk i barnehage. I begynnelsen var det litt slitsomt, men nå er hun kjempe flink til å gå selv selv om vi går langt. Vi har kuttet på maten, og lar henne ikke spise så mye hun vil. Det er faste rutiner til måltider, og ikke noe småspising utenom. Selvfølgelig noen is en gang i blant, og er vi på besøk får hun det som serveres der o.l. så vi er ikke fanatiske når det gjelder dette. Men tilogmed på besøk må jeg begrense matinntaket, ellers spiser hun konstant, og klager etter dette over vondt i magen. Vi har kuttet på sukkerinntaket, både i frukt og i andre ting. Godteri får hun på fredager. Til frokost får hun f.eks. kun 1 brødskive med pålegg, litt frukt, juice/melk eller vann. Lunsj 1 youghurt med musli. Kanskje en grønnsak til mellom måltid, og så til middag får hun en passe stor porsjon, og somregel ikke noe mer enn dette. Jeg vet hun kunne spist mye mer om hun hadde bestemt selv, og det er klart hun trenger mat, men vi føler vi gir henne det hun trenger og at vi må regulere matinntaket da hun ikke klarer å gjøre dette selv. Etter vi begynte å aktivisere henne mer og passe litt på kostholdet og matinntaket, har hun blitt mye bedre. Hun er mye mer aktiv, og magen hennes som hang ut over buksen før er der ikke lenger. Jeg har vært veldig bevisst på at datteren min ikke skal legge merke til at jeg har tenkt på vekten hennes, og har aldri nevnt dette til henne. Det eneste jeg har sagt er at vi må stoppe å spise når vi blir mett, og ikke spise for mye, for da får vi vondt i magen, og det er ikke noe godt. Når hun har vært med andre barn, og de får noe godt, så får hun det også. Vil ikke at hun skal føle seg utenfor, og hun elsker jo mat så at hun skal se på andre spise og ikke få selv blir "tortur" for henne Hun er veldig søt da, nå er jeg gravid og merker jeg er mer sulten en før, men kan jo nesten ikke spise utenom måltidene hennes for da står hun og ser på meg med valpeøyne og sier hun er så sulten, selv om hun nettopp kan ha spist. Hun merker det somregel med en gang når jeg spiser, selv om jeg prøver at hun ikke skal se det. Tilogmed en gang jeg var inne og hun var ute i hagen, og jeg tenkte jeg skulle lure til meg et lite måltid, hører jeg plutselig utenfor gardinen: "Mamma, hva spiser du??" He he he... Mat glad ja! Da kan man ihvertfall kalle henne. Hadde det vært opp til henne hadde hun spist hele tiden Veldig rotete innlegg kanskje, men det får stå som det står Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143416801-overvekt-og-barn-og-tulla-mi-p%C3%A5-nett-fire-%C3%A5r/#findComment-143417024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå