ღPrinsesse&Prinsemammaღ Skrevet 21. juli 2011 #1 Skrevet 21. juli 2011 Hei. Har en sønn på akkurat 3 mnd som jeg full ammer. En stor gutt med fødselsvekt på 4 kg og veier nå 7 kg. Ammingen har gått super frem til nå og jeg føler jeg virkelig har hatt masse melk. Men di siste dagene har puppene forandret seg betraktelig. Blitt mye mindre(vanlig str) igjen. Får ikke spreng i det hele tatt. Ikke på morningen etter ei hel natt uten mat heller. Han har sove natten gjennom siden han var 5 uker... Prøver å pumpe mens han spiser på morningen, da man skal ha mest melk, men da får jeg ut skarve 80/ 100 ml. Hvor jeg tidligere fikk 200 ml på et blunk... Spøker det for hele ammingen her tro??? På kvelden hyler han for da kommer det ikke nok og han virker stup sulten:-( og slik har han ALDRI vært før!!!... Med eldste jenta måtte jeg begynne me nan tilskudd på kvelden rundt 4 mnd, men har liksom hatt en god følelse denne gangen om at vi skulle klare lenger og Føler jeg har masse mer melk enn sist.... :-( men den gang ei kanskje... Noen som kjenner seg igjen??
Gjest LillyBelle65 Skrevet 21. juli 2011 #2 Skrevet 21. juli 2011 Jeg kjenner meg igjen, bortsett fra at tuppa her var rundt 3 uker da jeg begynte å miste melka. Jeg prøvde ALT for å få igang produksjonen igjen, sto opp om natta når jeg hadde spreng og pumpa meg, amma om morningen og hver gang hun var sulten, pumpa hver gang jeg hadde spreng og tuppa ikke var sulten, men ingenting funka. Så da måtte jeg bare begynne med NAN i tillegg helt til det sa helt stopp med melka. Men det rare er at enda jeg ikke har melk i det hele tatt så har jeg gått opp nesten to bh-str. Men prøv med en flaske med mme om kvelden etter at du har amma og gjør ellers som før Lykke til
lillemy_85 Skrevet 21. juli 2011 #3 Skrevet 21. juli 2011 Har selv fått tips fra helsestasjonen om å legge babyen til brystet hver halvannen time, heeele dagen,(ikke om natten) for å øke produksjonen. Ville ikke begynt med mme enda før jeg hadde prøvd det, funket for meg ivertfall. De sa også at f.eks vørterøl eller vanlig alkoholfritt øl kunne få opp melkeproduksjonen! Verdt et forsøk ivertfall, lykke til ;-)
Gjest LillyBelle65 Skrevet 21. juli 2011 #4 Skrevet 21. juli 2011 Et råd jeg fikk av hun vi leier av: styrt et eller flere glass med vann rett før eller mens du ammer Det hjalp meg de gangene jeg hadde minst melk- hvertfall til det sa helt stopp. Men det er jo verdt å prøve det også?
Gjest Madolyn Skrevet 21. juli 2011 #5 Skrevet 21. juli 2011 Når gutten ble 3 mnd begynte jeg å få for lite melk (eller; han hadde økedøgn, vanlig tid for økedøgn). Tok 3 dagers ammefest i senga med masse dvd'er, vørterøl (det smaker ikke så ille om den er ISkald), ammete og litervis med vann. Hadde gutten til brystet hver time på dagen tror jeg (matglad kar på 7,6 kg på 3 mnd ktr i dag), og hver 2. eller 3. time på natta (min gutt våkner nemlig så ofte, hvis ikke din gjør det så bare bruk en god pumpe). Ja det er slitsomt, men om det er veldig viktig for deg å fullamme, så er det verdt det Jeg er lathans/kosegris av høyeste rang så jeg fiksa lett 3 slike døgn Ikke sov en hel natt uten å pumpe deg; et bryst som er stappfullt med melk i timevis nedsetter produksjonen ganske markant. Stress er også kjent for å redusere produksjonen så husk å slappe av når du kan
*Andrine* Skrevet 21. juli 2011 #6 Skrevet 21. juli 2011 Hei. Jeg har hørt at mange opplever dette nettopp rund 3 mnd. alder. Opplevde ikke dette selv men slet helt i starten fordi frøkna mi hadde vondt i nakken og ikke klarte å suge skikkelig og vi skjønte ikke at hun skrek fordi hun var skrubb sulten og ikke fikk til å suge. Dermed gikk også produksjon min ned. Jeg vet jeg hadde bra med melk den dagen jeg dro fra sykehuset og tre dager senere var den betydelig mindre. Jeg anbefaler deg også å gjøre slik Madolyn beskriver ved å invistere i flere økedager. De dagene jeg slet pumpet jeg meg 12 ganger i døgnet i tre dager også 6-8 ganger i døgnet i tre dager til. Det er også viktig at du slapper av som Madolyn skriver + minst en gang på natten. (Disse dagene diet ikke frøkna i hele tatt pga nakken derfor pumpet jeg istede for å amme, nå er hun 4 mnd og har diet helt fint fra nakken ble bra.) Slittsomt men for meg var det vært det. Lykke til!
ღPrinsesse&Prinsemammaღ Skrevet 21. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 21. juli 2011 Takk for svar jenter!! Prøver å pumpe og legge han til, men fint lite melk! Og idag har han nektet å ta puppen!! Han vræler og vrir seg bort og nekter plent. Ga han pumpet melk tidligere idag og d gikk ned på høykant rett etter han nektet puppen. Og nå var d på tide me mat igjen. Merker han er veldig sulten, men nekter å ta puppen, vræler. Så lagde jeg ei flaske med nan, for fikk ikke pumpet ut noe melk, og nanen gikk ned på høykant... Skjønner INGENTING jeg:-/ hvorfor vil han ikke ha puppen? Så tenker at eg må jo pumpe ut d lille jeg har og evt gi nan i tilegg. Skal sies at han fikk vaksine på fredag og går på mycostatin mot trøske, men d burde jo ikke gi puppenekt når han tar d så fint fra flaske. Jeg har ikke noe hvitt på brystene...
lillenims Skrevet 21. juli 2011 #8 Skrevet 21. juli 2011 Har du fått igjen mensen enda? Melka kan endre smak noen dager før mensen, den normaliserer seg etterpå, men en del barn nekter å drikke den da. (Det kan være han bare reagerer på smaken når den kommer fra puppen, melk fra flaske er kanskje Noe Helt Annet.) Ellers kan det hende han har vondt noe sted i svelg/øre, evt at det bare gjør vondt når han suger (det blir en del trykkforskjeller under amminga). Har du forsøkt med en annen stilling, feks. liggende eller at han ligger flatt på ryggen mens du står over han? Mulig at en stilling der hodet kommer høyere opp også kan hjelpe, feks. at du sitter halvt liggende i senga med han liggende på brystet/magen din (med beina nedover), eller at du ammer han i en bæredings. Videoer med andre stillinger og bæredingser finnes på http://www.ammehjelpen.no/video Om andre stillinger hjelper, bør du ta han med til lege for å få sjekket om han feks har ørebetennelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå