Gå til innhold

Kan man bli testet for dyskelsi eller andre skrivevanker når man er voksen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

snakke med nav de henviser deg til ett spesielt kontor som driver med testing av slikt.mannen her i huset fikk det som voksen,og pga av att testen var positiv fikk han dekket alle slags utdannelse og kurs og t.o.m trailer lappen,så han kjører buss no,og han fikk støtte mens han gikk på skole osv osv...så det var flåtte greier,men han måtte inn te byen på ett kontor for slik utredning,hen visste han hadde problemer fra barneskolen,.men han ble ikke sendt til noe utredning den gang.

Kontakt PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) i kommunen der du bor. De kan utrede også voksne for lese- og skrivevansker. Spørsmålet blir selvfølgelig hva du vil få ut av en eventuell utredning. Skal du i gang med utdanning eller lignende, kan det gi deg rettigheter til hjelpemidler og tilrettelegging i forbindelse med studier. Du kan også ha rett til utvidet tid ved eksamener osv. Er du allerede i jobb, er det kanskje ikke fullt så viktig å få konstatert eventuelle lese- og skrivevansker.

Lykke til, uansett!

Jeg har i og for seg ikke problemer i det daglige. Har master, og jobber som lektor på en høyskole. Men har alltid hatt store problem med å skrive. Det ble alltid sagt at jeg var lat, og at det var derfor jeg ikke kunne skrive. Men jeg jobbet og jobbet og jobber, og sleit fortsatt like mye. Hadde det ikke vært for at words har rettprogram kunne jeg ikke levert en eneste oppgave i studietiden f.eks. Alltid hadd økenanvet "dyslektika". Lærer på ungdomskole, vgs. lurte på om jeg hadde dysleksi. Men jeg ville ikke testes. (Den gang var slike ting flaut.) har bare så lyst til å sjekke, en gang for alle.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...