A_K Skrevet 20. juli 2011 #1 Skrevet 20. juli 2011 Hei! Dere som har 80 % lønn pga 100% permisjon, deler dere utgiftene likt hjemme allikevel?
Mamman til Stella og Håkon Skrevet 20. juli 2011 #2 Skrevet 20. juli 2011 her betaler samboeren alt da kun han jobber og jeg er hjemmeværende student med barn. har jo litt inntekt jeg å fra lånekassen, men det er jo myyye mindre en det han tjener .. men hvis det hadde vært rettferdig skulle jeg betalt feks 10 % fra min inntekt og han 10% fra hannes inntekt
umuliusen Skrevet 20. juli 2011 #3 Skrevet 20. juli 2011 Da jeg jobbet redusert, 80 prosent, med forrige barn, så betalte han meg halvparten av det jeg gikk ned i lønn. Dermed gikk vi begge ned i lønn til 90 prosents stilling. (I full stilling tjente vi omtrent det samme) Det skulle bare mangle synes jeg :-)
A_K Skrevet 20. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2011 Er igrunn enig... Her deler vi utgiftene likt- selv om jeg også i utg punktet tjener litt mindre enn sambo. Jeg er konstant blakk, og kjenner at det irriterer meg litt.. Ville bare høre andres synspunkter og praksis:)
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 21. juli 2011 #5 Skrevet 21. juli 2011 Her tjener jeg nesten det dobbelte av det mannen min gjør til vanlig. Vi deler felles utgifter slik at jeg betaler 2/3. I perioder hvor vi av forskjellige grunner tjener mindre/mere justerer vi den brøken. (vi har valgt 100 % nå, og jobben min betaler mellomlegget, så jeg taper ikke nå, men mannen min tar mere ulønnet til slutt så da punger jeg ut :-). Syns det et opplagt at man bidrar utfra inntekt når en har familje sammen.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 21. juli 2011 #6 Skrevet 21. juli 2011 S_K: Har vært slik her også tidligere og JA,det er fryktelig irriterende! Samtidig som jeg tjente minst så var det jeg som måtte betale mat og alt barna behøvde så jeg gikk også konstant blakk følte jeg. Jeg tok det opp med mannen min og det har blitt bedre. Så ta n prat med mannen din om det,for penger er roten til mye vondt. Siden du irriterer deg allerede så er det fort gjort å begynne å være litt små sint på ting etterhvert. Si hva du mener nå du så skal du se de ordner seg:) Lykke til:)
♡ Mams og gutten ♡ Skrevet 21. juli 2011 #7 Skrevet 21. juli 2011 Her deles det likt uansett. Jeg tjener bedre enn mannen, og det er fordi jeg prioriterte studier i flere år, mens han ikke gjorde noe annet enn å spille data. Jeg har jobbet hardt for å oppnå lønnen min, han har ikke gjort det. Skulle jeg da betale mer enn han fordi jeg tjener mer? Tror ikke det...han kunne tjent like mye...
Busy_bee Skrevet 21. juli 2011 #8 Skrevet 21. juli 2011 Trodde i grunnen vi hadde et "normalt" system her hjemme, men ut i fra svarene du har fått her, så har vi visst ikke det. Her går alle pengene i samme sluk. Dvs. at ingen av oss holder styr på "mine" og "dine" penger, men alt er "vårt". Nå er vi gift, noe jeg jo ikke vet om dere andre er, men for oss var det ihvertfall naturlig at når vi skal være familie, så bidrar vi med det vi har og deler. :-)
SAE + MAE <3 Skrevet 21. juli 2011 #9 Skrevet 21. juli 2011 Vi har 100% fellesøkonomi her. Lønnen inn på en konto, med hvert vårt kort på. Han tjener litt mer enn meg, men aldri vært noe tema at han skal ha mer "lommepenger" av den grunn. Er det noe vi har lyst på til oss selv kjøper vi det. Sparer fast 1.000,- kr til hver av oss pr mnd, så er det no stort og dyrt vi vil ha (som ikke helt går med budsjettet) bruker vi bare de sparepengene våre når vi har nok Deilig og slippe og tenke på hvem som betaler mest med !"mine og sine" penger!
magica fra tryll Skrevet 21. juli 2011 #10 Skrevet 21. juli 2011 Vi har også 100% felles økonomi:) Så tar vi opp med hverandre om det er noe litt dyrere vi ønsker å gjøre/kjøpe. Har fungert knirkefritt i 15 år:)
Ane Elise Skrevet 22. juli 2011 #11 Skrevet 22. juli 2011 Jeg tjener faktisk dobbel så mye enn min kjære mann. Det kommer av at jeg får bonus utbetaling en gang i året og jobber en god del overtidsarbeid, selv med det så har vi felles økonomi. Man burde tenke litt annerledes med tanke på at han har en sønn fra et tidlig forhold, og stesønnen min bor ofte hos oss, så han burde kanskje spe på mer, men hva hjelper det når han tjener så lite som han gjør?! I realitet så betaler jeg 3/4 av alt utgifter vi har i huset. Attpåtil "forsørger" jeg svigermora mi med min. 500kr i måned. Med uføretrygda si så klarer ikke hun å betjene alle utgifter hver måned. Har bedt henne sette opp 1 budsjett, men det gidder ikke hun å gjøre. Har derfor sagt til henne sist gang vi var og besøkte henne at dersom hun ikke gjør det og går gjennom utgiftspostene nøye så gidder jeg ikke å hjelpe mer til... Syns det fungerer bra her hos oss, selv om jeg til tider blir litt frustrert på ekstra utgifter som min kjære påføre oss, men men jeg skal IKKE klage Vi har det mye mye bedre enn mange andre familier her i Norge
Gjest Madolyn Skrevet 22. juli 2011 #12 Skrevet 22. juli 2011 Hos oss så betaler begge inn 70 % av lønna si, + hele barnetrygden, inn på en felleskonto. Her betales da samtlige fellesutgifter; som huslån, bilutgifter, mat, strøm, bompenger, årsavgifter, forsikringer, om hvitevarer går i stykker, osv. Alt utenom disse livsnødvendighetene, som f eks babysvømming, gaver til familie, kafèbesøk osv, betaler vi av våre øvrige penger (og da som regel halvparten hver). Vi er gift, og mannen min tjener omtrent dobbelt så mye som meg når jeg går hjemme med 80 % lønn, når begge er i arbeid tjener han ca 1/3 mer. Mannen min betaler altså en god del mer sånn i det daglige, i og med at vi begger setter inn 70 % av lønna og da han tjener mye mer, men han har jo da likevel langt mer enn meg å rutte med i "lommepenger" (da hans 30 % er dobbelt så stor som min). I tillegg har jeg alltid vært veldig flink til å spare, og jeg gikk inn med en veldig stor sum egenkapital når vi kjøpte huset, mens han ikke hadde en krone å bidra med (han har imidlertid blitt flink til å spare de siste par årene). Han tar jo igjen dette ila årene siden han generelt betaler inn mer pr mnd, men vi er gift og har felles barn, vi har like lang utdannelse (og jeg har faktisk en mye mer krevende jobb), så om - gud forby - det skulle bli skilsmisse her så deler vi 50/50.
siz85 Skrevet 22. juli 2011 #13 Skrevet 22. juli 2011 Vi har alltid betalt likt på fellesutgifter. Nå begynner jeg ulønnet permisjon og så i 60 % i 4 mnd så nå er det jo ikke aktuelt lengre. Vi har har vært sammen i snart 6 år, har barn sammen og kjøpt leilighet og bil sammen så synes vi det er på tide med mer felles økonomi. Vi kommer vel til å beholde ca 4-5000 selv hver mnd og resten skal inn på felles når jeg begynner å få lønning igjen. Får se hvordan pengene strekker til og om vi må justere beløpet.
siz85 Skrevet 22. juli 2011 #14 Skrevet 22. juli 2011 hmm var kanskje litt mye på hver. Vi må nok i tenkeboksen.
Håpefull77 Skrevet 22. juli 2011 #15 Skrevet 22. juli 2011 Vi justerte hva som blir betalt på huset. Mannen betalte før 45 % og jeg 55 % fordi jeg har høyere lønn og han hadde mer egenkapital. Nå betaler jeg 45 % og han 55 %. Resten av utgiftene deles likt. Men vi sitter igjen med omtrent like mye hver måned etter at jeg gikk ned til 80 % og han økte lånebetalingen. Men merker at økonomien blir bare mer og mer felles. Siden det aldri er nok penger på felleskontoen, så bruker han sin konto og jeg min konto. Setter inn fast 10 000 kr hver måned til mat, forbruk i hus og baby på fellskonto, regninger betales fra annen konto, likevel er det tomt. Pengene flyr...............
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. juli 2011 #16 Skrevet 22. juli 2011 Vi er gift, og har 100 % fellesøkonomi- dvs vi teller ikke dine og mine penger, men ser på all inntekt som vår felles inntekt til hus og hjem:) Nå til høsten starter jeg ett års ulønnet perm, så da blir det nødvendigvis mannens lønn vi kommer til å leve på- men det synes han er helt OK, og vi ser på det som en god "investering" i våre barns ve og vel å utsette barnehagestarten 1 år:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå