Gå til innhold

Brannfarlig babyklær hos name it

Anbefalte innlegg

Var i dag å skulle handle inn litt tøy til min lille i magen. Studerte bobyene hos name it og oppdaget at det sto på samtlige baby klær: Warningn keep away from fire.. Altså klære er laget av lett anntennelig materiale. Er litt rystet, trodde ikke det var lov å produsere klær som er lett antennelig? Blei ikke noe handling på meg der nei

Fortsetter under...

Men klær som er behandlet med flammehemmende kjemikalier er ikke bra for barn det heller... så for meg er valget lett. Vil ha klærne kjemikalie fritt også holder jeg heller varme og flamme borte fra babyen... det gjør man jo uansett, selvom jeg forstår at uhellet kan skje.

Bomull er svært brennbart, polyester som fleece er enda verre. Ull er ikke så lett antennelig, og mange hevde det er et supert materiale også på sommeren.

Så barna dine kan gå med ull, eller de kan gå nakne :-)

Det er forresten ikke slik at de merkene med klær som ikke har denne advarselen er mindre brannfarlige. Disse adværslene kommer an på hvilke Land klærene tas sikte på å selges i, og regelverket der.

Si at om de i England har regler som sies at bimmulsklær skal merkes som brannfarlige, og det i Norge ikke finnes sånne regler, og name it selger til begge land med samme lappen inni, så blir det sånn.

Enda større kjeder har ulike lapper for ulike land, og da vil de ikke ta det med på det someksporteres til Norge, siden det ikke er påbudt her.

Men bomulla er like brannfarlig samme hvilket land det selges til.

Annonse

20:14

takk for konstruktiv og lærerikt svar. Har aldri tenkt noe over dette før i dag. Har handlet klær til meg selv og som sagt aldri tenkt denne tanken før. Ble bare litt paff da jeg så den store lappen inni den lille bobyen=)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...