Gå til innhold

Gravid for andre gang - og en del kilo mer enn sist! Bekymret... :-(

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har ei jente på 6 år fra før, og mannen min og jeg har prøvd i godt og vel halvannet år med å få til barn nummer to. Ved besøk hos gynekolog (til ordinær sjekk, men nevnte dette med prøvinga) messet hun om og om og om igjen om overvekten min, som hun mente var årsaken til alt. Så... denne gangen kom ikke menstruasjonen til "avtalt" tid - kun noen dager på overtid - men jeg kjøper meg en graviditetstest på apoteket likevel og tar den ganske halvhjertet (vant med negativt resultat), men plutselig er der to streker! Wææææ!

Men så er det det med vekta da. Da jeg ble gravid med første, veide jeg rundt 93 kilo. Nå veier jeg rundt 105 kilo. Og jeg kjenner at jeg har STORE problemer med tanken på å veie meg hos legen, til tross for fin lege. Det er så nedlatende, på måte - å få det sånn rett i fleisen. Sist gikk jeg opp nesten 30 kilo under svangerskapet, men gikk de fleste ned igjen - men kjenner jo at jeg er litt redd for vektøkningen denne gangen. Sliter også med høyt blodtrykk i tillegg, men er ikke medisinert.

MÅ man veie seg hos lege - eller kan man kontrollere hjemme og bare si vektøkning til lege? MÅ vekta skrives ned, liksom?

Er så lenge siden sist dette - lykkelig og glad nå, men samtidig nervøs og usikker... Takk for tilbakemelding på forhånd.

Fortsetter under...

Jeg veide 106 når jeg ble gravid med andremann. Gikk opp 6 kg, så man behøver ikke å legge masse på seg. Gikk bare opp 9 kg ved forrige svangerskap. Det jeg gjorde var at jeg var påpasselig med hva jeg puttet i munnen. Var overhode ikke på slankeren, men tenkte mer helmessig som variert kost, brus bare i helgene, spiste oftere osv. Det betyr ikke at jeg ikke skjeiet ut. Noen ganger stupet jeg i godteskåla ;-) Kunne man bare vært like flink etterpå..... :-)

Når det kommer til veiing, tror jeg du kan gjøre det selv, men det skal vel helst skrives opp.

Lykke til med svangerskapet og ikke tenk så mye på det med veiing. Legen er vandt til det meste.

Tusen takk for flott svar :-)!

Tenker å gjøre som du sier - og nå er jo motivasjonen til å passe ekstra på virkelig til stede.

Jeg har jo heldigvis vært hos legen før og snakket om vansker med å bli gravid, så hun kjenner jo til vekten min - og sa den gang at dette skulle gå fint. Men er liksom ikke bare-bare å se de tresifrede tallene på papiret - samt vite at de kommer til å gå oppover. Forrige svangerskap la jeg på meg mye, men spiste godt og sunt. Mesteparten av kiloene kom fra vann.

Igjen: takk for svar og lykkeønskninger :-)!

HI

Jeg la på meg over 30 kg første gang jeg var gravid! Andre gang la jeg på mg bare halvparten og det uten noen grep hverken i aktivitetsnivå eller matveien.

Ingenting er bedre enn hvis du klarer å "styre unna" alt det usunne og samtidig være aktiv. Hvis du allerede er inne på tanken om å ta grep om dine ekstra kg er jo både årstid og livssituasjonen din nå et supert utgangspunkt! Men graviditetene trenger ikke bli like, svært få blir det:)

Lykke til:)

Gratulerer!

Første gang jeg var gravid veide jeg meg hjemme fordi jeg synes det ga mer nøyaktig resultat. Gikk annenhver gang til lege og jordmor og ingen som sa noe på det. Førte selv vekta opp på helsekortet mitt.

Andre gang jeg var gravid bestilte jeg fødeplass på ABC. Der veier de ikke i det hele tatt, med mindre det er spesielle grunner som tilsier det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...