Gå til innhold

Inspirert av en komentar av parfyme

Anbefalte innlegg

Jeg har hele min ungdom brukt parfyme , men når jeg ble gravid med jenta mi så sluttet jeg å bruke det siden jeg tenkte at parfyme sprayes på huden og kanskje derfor ikke var så supert.

Så ble hun født å jeg har millionvis av ganger registrert at veldig mange mennesker har på seg for mye parfyme og når de har holdt eller kost med jenta mi har det stinket av henne..

Gravid på nytt og noe av den lukten som provoserer meg mest er faktisk all parfymelukt.

Mitt råd til dere som bruker parfyme hver dag er. Skift parfymelukt litt oftere for jeg tror man blir litt imun mot lukten, så man merker ikke selv hvor sterkt det lukter..

Jeg eier å bruker parfyme en sjelden gang i blandt men bruker kun en dusj og ikke direkte på meg.

Hva er deres teorier folkens.?

Har kanskje blitt litt ekstrem men bruker nå luktfritt vaskemiddel til alt tøy . Og synes det lukter bedre av tøyet nå enn før

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143414833-inspirert-av-en-komentar-av-parfyme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, du kan ikke forby en som røyker å lukte røyk. Ikke kan du forby en som er svett å lukte vondt. På samme måte må folk som bruker parfyme i hverdagen få lov til å gjøre det. Det er greit man må ta hensyn til andre, som hvis du hadde hatt sterk allergi mot parfyme og kunne gå i sjokk, og jeg visste om det og skulle oppholde meg i samme rom som deg. Men seriøst, be folk om å tenke seg om å bruke mindre parfyme fordi du er sensitiv til lukten?

Jeg plages av parfyme, greier ikke bruke det selv lenger og registrerer fort når andre har sprayet på seg noe :) Egentlig er jeg bare blitt mer var for lukter generelt. Blir veldig kvalm av når noen lukter som om de røyker innendørs eller har sterk kroppslukt, og får pustebesvær når noen bruker skyllemiddel med sterk lukt eller parfyme. Kanskje man ikke kjenner hvor sterke luktene er når man er vant til å lukte noe hele tiden... :)

Mini på 1,5 år lukter sterkt av parfyme når han kommer hjem fra barnehagen. Kan nesten lukte hvem som har vært på jobb. Han er en ordentlig kosegutt og får mye nærhet og "fangtid" hos de som jobber der. Klager ikke, men han lukter som sagt parfyme. Ikke noe jeg kommer til å ta opp med de ansatte.

Brukte selv en ganske tung parfyme før jeg ble gravid, men sluttet og har ikke begynt igjen. Synes parfyme lukter altfor sterkt. Skal jeg ha litt duft, bruker jeg heller en bodylotion.

Vi har forresten aldri noen garanti for at vi ikke befinner oss i et rom sammen med en som ikke tåler parfyme og som reagerer sterkt på det. I det minste bør vi alle forsøke å begrense bruken av parfyme, shampo, såper, skyllemiddel med sterk lukt dersom vi jobber i barnehage, på sykehus eller med mennesker på andre arenaer.

Annonse

Sier fra til de i min nære omgangskrets at jeg blir kvalm av parfymelukt, og de tar hensyn til det.

Det hjelper faktisk utrolig mye å bruke parfymefri klesvask, dusjsåpe, sjampo, deodorant og bodylotion hvis de skal bruke parfyme. Da konkurrerer ikke lukta med andre parfymer her og der, og man kan bruke mye mindre.

Et annet triks er å bruke dusjsåpe, deodorant og bodylotion i den parfymeserien man liker, så blir det ikke nødvendig med parfymespray.

Når det gjelder folk jeg ikke kjenner, har jeg ikke inflytelse, men kan gå i ring rundt dem for å ikke komme for nær. Det å ta bussen er bare å glemme, der er alltid en eller annen inkontinent gammel dame som prøver å skjule urinlukta med ei halv parfymeflaske, eller en gammel gubbe som mener han kan utsette dusjen ei uke til om han lesser på med etterbarberingsvann.

Tror nok det er blitt større bevissthet rundt parfymebruk på arbeidsplasser, i alle fall der jeg jobber, her er det litt uglesett å lukte parfymeri...

Jeg trodde det at man blir "immun" mot lukten av sin egen parfyme var noe alle visste... Det holder med en spray for å lukte godt når man begynner å bruke den, så må man ha to, så tre osv osv.

Hvis man gjør som HI er inne på og bytter merke innimellom, så blir man ikke immun på samme måte og lukter at man lukter godt på samme måte som alle andre (som jo ikke er immun for parfyme de ikke bruker selv).

Generelt syns jeg yngre folk er flinkere enn eldre til å ikke ta på for mye parfyme. Eldre har gjerne funnet en parfyme de liker og så fortsetter de bare å bruke den i år etter år etter år. Jeg har jobbet med folk som har gått og sprayet på parfyme flere ganger om dagen i frykt for at de ikke lukter godt lengre og til et par av dem har jeg nevt litt i forbifarten at de lukter godt nok fra før...

Jeg er/har vært plaget av migrene og det verste som finns, er å havne ved siden av en med for mye parfyme på toget el når man kjenner et anfall ligger og "murrer", da er alle muligheter for å unngå det borte.

Helt enig med deg.

Syns det er ille når jeg har lånt bort den lille bylten min til noen i få minutter og kommer tilbake luktende som en parfymebutikk..

Har aldri skjønt hvorfor man trenger parfyme jeg da.

Holder med shampo, balsam, kroppsåpe, vaskepulver, skyllemiddel, sminke (som ofte lukter) leppomade, krem, deodorant..

Altså.. hvorfor parfyme over alt det der??

Skjønner selvfølgelig at folk er forskjellige, men det er min mening.

Reagerer selv på enkelte parfymer får hodepine, men skjønner at folk ikke slutter å bruke parfyme av den grunn, men at man viser et visst hensyn ved å ikke ha på for mye, (samme som jeg forventer at folk dusjer og vasker seg) syns jeg burde være en selvfølge!

Det værste er allikevel spedbarn som utsettes form sterk parfyme, som både kan gi allergier og ulike plager. Dette kan være en ting å tenke på hvis man har et spedbarn som gråter mye.

Hjelper liksom ikke så mye at man velger solkrem og andre produkter med omhu, når dem får parfyme inn med morsmelka..

Huff jeg er ikke en stor tilhenger av parfyme, syns det er bedre om folk lukter svette...helt ærlig!

Jeg har kraftig astma, og blir utrolig tett/dårlig hvis jeg må være i samme rom/buss e.l med noen som har sterk parfyme på seg!

Jeg bruker parfyme en sjelden gang når jeg skal på fest,ut på byen,date e.l, men da en som er "allergivennlig" :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...