Gå til innhold

Nyfødt og soving!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! noen som har noen gode tips når det gjelder soving på natta?

Vi har en liten en på 16 dager som ikke sover på natta, men sover massevis på dagtid. skjønner at det ikke er noen rutine på sånn enda. men skulle gjerne prøvd å fått til at han sover mer på natt enn på dagtid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var også sånn den første mnd, så bedret det seg;) Tror personlig at det ikke er noe vits i å begynne med rutiner riktig enda. Det pleier å snu seg av seg selv. Ved 3-4 mnd alder begynner de å utskille hormoner som gjør at de skjønner forskjell på natt og dag. Men kan jo alltids prøve med enkle grep som at det er en del støy/lys under dag sovingen, og prøve med at det er mørkt og kjølig på kveld/natt. Kan hende babyen er mere sulten og har økedøgn i tillegg...:)

Bare egne erfaringer jeg kommer med, er førstegangs selv med en på 3,5 mnd, så reportoaret er ikke veldig stort enda:)

Min stertet "dagen" kl 23 på kvelden og holdt det gående til 5 om morgen.... Du kan si jeg var lei. Men det snudde seg sakte men sikkert ;)

Lykke til uansett hva du gjør;)

Skrevet

Godt tips: Sov på dagen du også!

Han er så liten enda at sånn må du nesten bare regne med at det blir en stund til,det pleier å snu etterhvert. Men enn så lenge,så sov når babyen sover. Om ikke annet så slapp av på sofaen og lad batteriene til natten. :)

Skrevet

Ikke så mye man kan gjøre med det dessverre, annet enn å sove når baby sover, og ikke la det gå mer enn maks 3-4 timer mellom hvert måltid på dagen. Når de blir 3 mnd gamle blir de mer mottakelige for rutiner, før den tid er det ofte best å ikke kikke så mye på klokka, men heller følge babyens rytme og sove når den sover og prøve å tenke på at det er forbigående fase, og at det BLIR bedre med tiden:)

Skrevet

Takk for tips :) Prøver å sove på dagtid, men går ikke alltid like greit. Så kjenner at søvnbehovet kommer snikende. Greit å vite at det ikke er noe feil vi gjør, men at det er sånn den første tiden. Så får vi bare håpe at det snur etterhvert :) En ting er sikkert, vi har iallefall verdens søteste lille krabat, alikevel om han ikke sover på natta. :)

Skrevet

Sånn er det faktisk bare ;)

Mi sov ikke på natta før hun var 1 år....

Skrevet

Jeg føler at jeg har vært utrolig heldig med mine babyer, nå har jeg nummer tre, som er straks fire uker.

Han er mye våken på dagen, men sover noen etapper på en time eller to, noen ganger lenger. Når han er våken er han oftest rolig og vil bare gjerne kikke og filosofere litt. :)

På kvelden legger vi oss etter 'siste' måltid, mellom kl 22- 23 og da sover han gjerne i flere timer, før han vil spise en gang til i 03-tiden og deretter sover han igjen til rundt 08 et sted. Altså klokkeslettene varierer, men etappene er omtrent like! :)

Jeg gjør ikke noe spesielt for å få det slik, annet enn at han får litt mer mat på siste måltidet. Og at han sover i kurv på stua om dagen (evnt i vogna ute), altså der det er lyst, men i sengen sin/min på natta, der det er mørkt.

O lykke. :)

Skrevet

Jeg har et tips, som jeg fikk på sykehuset da vi fikk førstemann:

Ikke la barnet sove mer enn 3 timer i strekk på dagen. Og hvis det er mulig, la barnet sove et annet sted enn i sengen på dagtid...

Det har fungert veldig bra her. Førstemann sov hele natten gjennom fra hun var 1 uke gammel, og lillemor som er like gammel som din våkner og skal ha mat 1 gang iløpet av natten...

Hurra.

Skrevet

Ser omtrent alle skriver at det er for tidlig å begynne med rutiner, men jeg tror nå det er like greit å begynne med noen rutiner med en gang jeg da. Har to jenter, og med begge begynte vi med kveldsstell fra dag 1, hvor vi tok på nattdrakt og hadde litt dempet belysning, mens vi satt på stua, så tv og amma.. Til å begynne med la de seg ikke før jeg la meg, men etterhvert ble det tidligere og tidligere, og ved 4 mnd alder var det leggetid i 20-tiden.. Deilig å få litt tid for seg selv. Før man kommer så langt, så er det jo fint om man kan sove litt på dagtid, når babyen sover, og at man skiller mellom sovested på dagtid og nattid.

Å legge en baby før den er ordentlig trøtt er liten vits i, da blir det bare skriking og utrivelig stemning, bedre å kose seg sammen foran tv eller hvor det måtte være, til man ser at den lille er trett, så gå å legge i senga..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...