Gå til innhold

Wææææ - gravid for andre gang - og en del fler kilo enn sist :-(!

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har ei jente på 6 år fra før, og mannen min og jeg har prøvd i godt og vel halvannet år med å få til barn nummer to. Ved besøk hos gynekolog (til ordinær sjekk, men nevnte dette med prøvinga) messet hun om og om og om igjen om overvekten min, som hun mente var årsaken til alt. Så... denne gangen kom ikke menstruasjonen til "avtalt" tid - kun noen dager på overtid - men jeg kjøper meg en graviditetstest på apoteket likevel og tar den ganske halvhjertet (vant med negativt resultat), men plutselig er der to streker! Wææææ!

Men så er det det med vekta da. Da jeg ble gravid med første, veide jeg rundt 93 kilo. Nå veier jeg rundt 105 kilo. Og jeg kjenner at jeg har STORE problemer med tanken på å veie meg hos legen, til tross for fin lege. Det er så nedlatende, på måte - å få det sånn rett i fleisen. Sist gikk jeg opp nesten 30 kilo under svangerskapet, men gikk de fleste ned igjen - men kjenner jo at jeg er litt redd for vektøkningen denne gangen. Sliter også med høyt blodtrykk i tillegg, men er ikke medisinert.

MÅ man veie seg hos lege - eller kan man kontrollere hjemme og bare si vektøkning til lege? MÅ vekta skrives ned, liksom?

Er så lenge siden sist dette - lykkelig og glad nå, men samtidig nervøs og usikker... Takk for tilbakemelding på forhånd.

Fortsetter under...

hei,

jeg begynte og på 105 kg syns det var helt forferdelig å veie meg...har nå gått opp til 120 og har en uke igjen men masse vann og jeg måtte veie meg siste gang nå, ellers så har jeg ikke måttet veie meg...men måtte bare si hvor mye jeg har gått opp.

Tror nesten det er bare å bite i det sure eple og veie seg i begynnelsen så vet man liksom. Hvis legen er grei så blir det ikke så ille spes ikke så lenge man er klar over det selv.

Prøv å ikke fokuser på vekta, det er ikke stort du kan gjøre med den nå uansett.

Jeg syns det er helt forferdelig, men vet bare at jeg kan forandre det etter jeg er ferdig.

Masse lykke til med graviditeten og håper alt kommer til å gå greit :) kos deg med at du er gravid i stedet for å tenke på vekten :)

Hei!

Jeg er også overvektig! Har hele tiden nektet konsekvent å veie meg på kontroll, sier at jeg holder øye med vekta selv, og dette er helt fint!!!!

Var veldig redd for å rase opp i vekt, og veier meg hver dag. Er nå i uke 29 og har gått ned to kilo i svangerskapet... Regner vel med at det kommer noen kilo mot slutten, men det hjelper å veie seg, samt at jeg er bevisst på¨hva jeg spiser. Slanker meg overhodet ikke, men snoper ikke i hverdagen, og spiser mindre porsjoner!

Lykke til! Ikke la dette overskygge gleden over en liten i magen! : )

Fortsatt GOD SOMMER!!!!

Skjønner godt hvordan du har det, jeg skulle vente med å bli gravid til jeg hadde tatt av meg noen kg men plutselig så kom ikke mensen;)

Jordmoren spurte om jeg ville veie meg der eller hjemme og jeg sa jeg ville gjøre det hjemme uten klær med en gang jeg stod opp for mest nøyaktig resultat og det sa hun var lurt. Legen nevnte ikke noe om vekta, men jeg sa det selv at jeg ville prøve å ikke gå opp noe særlig. Tror så lenge man er klar over det selv så vil ikke lege og jordmor mase så mye om dette med vekta .) Lykke til!

Hei,

det er nok lurt å skrive ned vekten, blant annet ser de vel på vektøkning også hvis det er fare for svangerskapsforgiftning/diabetes e.l.

Sist jeg var gravid gikk jeg til fastlegen min, og da fikk jeg valget mellom å veie meg hjemme eller hos henne. Jeg valgte å gjøre det på legekontoret så jeg var sikker på å ikke glemme det og ikke bli fristet til å "jukse". For min del var det greit at det var litt "nedlatende og rett i fleisen" å rapportere vekten, for da skjerpet jeg meg litt mer ift. hva jeg spiste og sånt.

Helsepersonell skal jo være profesjonelle, og forhåpentligvis oppfører legen din seg greit i forhold til dette med vekten din. Jeg tenker det er bedre å være ærlig og rett frem rundt dette, det er jo viktig at helsen til deg og barnet blir ivaretatt også.

Husk også å ta opp dette med glukosebelastningstest med legen din, det er ikke alle leger som er helt oppdatert på dette. Det anbefales at man tar glukosebelastningstest rundt uke 20 hvis man er overvektig, for å vurdere faren rundt svangerskapsdiabetes.

Lykke til, jeg håper legen din er flink og profesjonell og kan veilede deg godt gjennom svangerskapet, også med noen ekstra kilo. :) Jeg kjenner forresten flere som er overvektige og har fått barn, og ingen av dem (inkludert meg selv) har hatt noen spesielle plager rundt svangerskapet), så forhåpentligvis går dette helt fint. :)

• 2 uker senere...

Begge gangene jeg har vært gravid har jeg målt meg hjemme. Bare en eneste gang har jeg "måttet" veie meg, det var på slutten av siste svangerskap da jeg var innlagt pga høyt blodtrykk. Jeg protesterte ikke, da, for de visste jo allerede hva vekta var, ville bare sjekke at den ikke steg unormalt mye på kort tid (tegn på svangerskapsforgiftning). Det har ikke vært noe problem for meg å veie meg hjemme.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...