Gå til innhold

Andre med barn som spiser godt, men aldri vil ha middag?

Anbefalte innlegg

Begge mine barn elsker skiver og knekkebrød (huff, er vel det eneste de får i barnehagen).

De kan fint spise 3 skiver hver..de er 2 og 4år.

Men middag vil de IKKE ha.

De liker kun tomatsuppe og pølser, begynner å blir ganske rådløs..så når mannen jobber ekstra så har vi ofte bare egg,suppe eller brødmat til middag....

Fortsetter under...

Mitt ene stebarn var slik, ville aldri smake på middagen hun skulle bare ha skive. Men når jeg flyttet inn laget meg og min mann regler rundt mat og middag her i huset. Siden hans andre var litt kresen og mine barn ikke var kresene fant vi ut det var lurt med like regler slik at det ikke ble bare hyl og kræsj under middagen.

1. alle skal smake på maten, om de ikke liker er det greit men ingen hyling. De spiser det de liker (vi har etterhvert tilpasset middagene endel, slik at vi vet det er mye de liker av det. Slik som grønnsaker kan ikke være blandet, men mye forskjellig i forskjellige boller. Sterk mat er det to som ikke liker, så det lages når de ikke er hjemme osv)

2. liker de ingenting eller veldig lite kan de få skive etterpå, men må vente ved bordet til alle er ferdige. Da kan vi eller de lage seg en skive (vi har erfart at de gjerne spiser maten de for litt siden sa de ikke ville spise når de andre ungene begynner å gå fra bordet, det er kjedelig å vente. Og sier de plutselig at de ikke er sultene lenger, må de vente og spise brød som de sa for litt siden de skulle ha. på den måten har alle ungene begynt å spise middag. Nå hører det med til skjeldenhetene at hun som ikke spiste middag før ikke spiser middag lenger)

3. Når en er mett kan en gå fra bordet, skrape tallerken og sette i oppvaskmaskinen.

En ukes tid var det mye sure unger, de var ikke helt enige med oss kan en si. Men etter en uke skjønte de det, og de skjønte at vi ikke rikket oss, vi hadde bestemt oss for at dette skal prøves ut uansett om ungene klager mye eller ei. Men etter en ukes tid, ble sluttet nesten alt av klaging.

Ungene er ofte med på å bestemme middag, lage middag og handle. De to minste syns det er gøy å handle frukt og grønt, så etter hva de har puttet opp i handlevognen har gjort at vi alle har funnet nye ting vi liker og ikke liker.

Heldigvis har ingen av ungene matallergier, bare meg som ikke kan spise noe men jeg er ikke hyperalergisk så det holder å pelle vekk. Noen ting jeg ikke kan spise som tomatsuppe og slikt, men det har min mann og ungene lært seg at det er mat som de kan ha når jeg jobber kvelder. Så vi tilpasser oss alle til en viss grad, men alle må smake. Også er det lov å ikke like, men de må smake fordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...