Gå til innhold

Våken på natta igjen... Blir gal!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor er 1 år og 2mnd, hun har vært den babyen som har spist 2-3ganger pr.natt frem til hun var 11mnd. Nå er hun igjen begynt å våkne på natta og er mektig sint... Hun kan hyle, rope og skrike i en halv til en time, kjenner at fortvilelsen er stor... Nå sluttet jeg med Nan for en ukes tid siden på kveldene, og gir henne heller lettmelk, men skal det ha så mye å si? Til kveldsmat spiser hun jo 2 brødskiver i tillegg til en flaske melk.. På dagtid sover hun ca 1.5-2 timer... Å det er ingen tenner på gang.

Noen som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer skal ikke ha lettmelk! De får ikke noe ut av det.

Babyer skal bare ha helmelk - er ingen næring i lettmelk. Tipper kanskje det er litt av problemet, at hun blir fort sulten?

Skrevet

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at de anbefaler lettmelk!!!

Hi

Skrevet

Nei nei nei lettmelk eller h melk spiller ingen rolle - her drikkes det begge deler, men de blir jo ikke mette av en flaske melk uansett!?!?!

Skrevet

Og det er klart at hun skriker på natten når hun er vant til å få kose flasken sin, jeg trur ikke hun er sulten. Har en gutt på 16 mnder, han spiser en brødskive og yoghurt til kvelds og sover hele natten .. men vi sluttet med "nattmat" når han var 6 måneder, da tok vi en liten kamp for merket jo fort at det bare var for kosen sin skyld ... 3 netter tok det, før han skjønte at det går an å sove hele natten (selvfølgelig med unntak!!) men jeg trur det bare er en kamp dere må ta ... ja det kan være tøft men det er nok verdt det! Vis at mamma bestemmer! og når du har utelukket alle mulige andre grunner til oppvåkning (tenner, syk, varm, kald etc etc) så er det jo ikke noe å stusse over!

Mener ikke å være krass, men det er faktisk oss foreldre det står på :=)

Skrevet

Dette spurte jeg spesifikt helsesøster om, og med mindre barnet er undervektig så skal man gi barn lettmelk. Dette skal jo uansett ikke være hovedernæringen lengre, kun supplement.

Skrevet

Bare tull at de ikke skal få lettmelk! HS anbefalte meg å gi samme melk til barnet som resten av familien drikker og det gjorde ingenting om det var skummet melk så lenge de får nok fett gjennom kosten. Vi kunne også tilsette ekstra fett som f.eks olivenolje hvis vi spiste fettfattig kost.

Skrevet

Du utsetter bare problemet med å gi en annen melk i flaske på kveldene uansett. I tillegg er hun for stor til å få flaske?? Gi henne heller et glass melk til maten og la henne drikke av det. Vil tro hun sover for lenge på dagtid. Prøv å kutte ned til f.eks 1-1.5 timer. Vi merker godt på gutten vår når han har sovet 30 min for lenge - da blir det et herk på kvelden med legginga.

Skrevet

Hei. Jeg vil anbefale deg boka av Karin Naphaug - mener å huske den heter "Sov godt"...? Der står det litt om dette med avvenning av melk-/flaskekos på kvelden og natta.

Tipset der var at man skulle tynne melka mer og mer ut for hver kveld/ natt og til slutt ble barnet kjent med at her blir det vann å få hvis jeg vil ha kos med flaska... Til slutt skal du mao kunne gi barnet en flaske med kun vann uten protester - men om dette fungerer, vet jeg ikke :) Sliter med at gutten kun sovner med flaske om kvelden så.... Ehm :-)

Skrevet

Vi kuttet flaska tvert siden han gjennomskuet oss hver gang vi enten tynnet den ut eller tok i vanlig melk. Var ikke mange kveldene før han ikke savna flaska si før han skulle sove.

Skrevet

Ok, dere har sikkert hørt noe annet enn meg.

Jeg var på helsestasjon og nevnte at jeg hadde tenkt å gi lettmelk til jenta mi og helsesøsteren bare klikka på meg.

Jeg fikk så mye kjeft at jeg holdt på å begynne å gråte. Hun sa at jeg burde absolut aldri aldri gi lettmelk til et barn under 4 år.

Kanskje hen trenger litt oppdatering da? Beklager om jeg ga et svar som viste seg å være "feil" ihvertfall.

Ellers så har jeg et annet barn som ikke sov natta gjennom til hun var 4 år, så skjønner godt hvordan du har det. I hennes tilfelle så var det bare trass, og hun måtte vokse det av seg.

Skrevet

Her har vi samme problemet og hun er nå 14 mnd. Mens storebror sluttet med flaske på natterstid da han var seks mnd, holder hun det gjerne gående i et par timer før hun får det som hun vil. Og vi gir jo etter, fordi det er jo lettere å gi henne veeeeldig uttynnet melk, enn å vekke hele nabolaget.

Så ja, null tips, men jeg føler med deg.

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men du har vel forsøkt å gi vann regner jeg med, sånn når han våkner om kvelden? Og ga du Nan3 tidligere? Og varmer du melken om kvelden?

Nan 3 er ikke mettene så det blir jo nesten det samme som å gi vanlig melk, så da er det nok bare kosen hun vil ha. Min drikker mindre nå som han er ferdig med nan, så han har våknet noen ganger om kvelden og vært tørst. Da han han drukket kanskje 0,5 dl vann og sovnet fint igjen.. Og da jeg begynte å gi vanlig melk i stedet for Nan til grøten om kvelden, så var den noen dager han sutret litt og hadde mye luft i magen. Jeg fikk et tips her inne om noen som mente at varm melk kunne gi magevondt og jeg leste et annet tips om å gi laktoseredusert melk sånn i starten, så da byttet vi over til den laktosereduserte melka et par uker og nå drikker han skummet eller ekstra lett melk og alt er bra.. Jeg ha han kald melk til frokosten, men varmet opp melken om kvelden, da det var litt vanskeligere å løsrive han fra kveldsmelka.

Skrevet

Hvis hun ikke har fått nattflaske siden hun var 11 mnd har det kanskje ikke noe med nattmat å gjøre i det hele tatt? og det er ikke alltid foreldrenes skyld. Vi strever fælt med søvn her ogs, men han har ikke fått melk om natta siden han var 4 måneder (nå er han 13 måneder), så det har ingenting med at han vil ha nattmat å gjøre. Han våkner om natta og er urolig og skriker. Han har aldri hatt god nattesøvn da. Jeg har dessverre ingen råd, siden vi sliter selv. Men unger er forskjellige, det er ikke alltid en kur for å løse problemer. Noen sover mye og godt, andre sover lite og er mye våkne og urolige.

Det er forresten akkurat like mye næring i lettmelk som i H-melk, eneste forskjellen er fettinnholdet! Så de trenger ikke h-melk som det blir sagt over her.

Lykke til, håper det går bedre snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...