Gå til innhold

Jeg trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Håper noen vil ta seg tid til å lese dette og kan komme med gode tips og råd til meg...

Jeg tør såvidt å bla i brosjyrene om de forskjellige vognene som finnes og funksjoner og alt annet, det er så mye og jeg blir helt forvirret!

I går var jeg og så litt på noen vogner, jeg testet blant annet en TFK Jogger III og må si at den virker jo veldig bra og hun i butikken anbefalte den som eneste vogn en trenger å kjøpe. Det beste er jo å bare bruke penger på 1 vogn som, man kan ha til man ikke trenger vogn lenger og det kan man jo med denne TFKen..

Så sitter jeg og leser og lurer veldig på dette med bag og ikke, trenger man egentlig bag til vognen? I Britax sin brosjyre så kan man jo legge ned ryggen i bilsetet slik at den nyfødte uansett ligger plant og ikke må sitte hele tiden, da forstår jeg det slik at jeg kan klare meg med et slikt sete og da et understell som passer til denne (Britax, Stokke, TFK...) og trenger da bare å kjøpe nytt sete når baby blir for stor til dette.

Håper noen skjønte dette og kan hjelpe meg. Jeg har en kusine som har en svær Simo kombivogn, den er jo veldig fin og bra og alt sånn, men har jeg egentlig bruk for noe sånt???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143413892-jeg-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ja, det er litt av hvert å sette seg inn i.. her kommer min mening.

For det første, er ikke TFK joggster III den vognen uten svingbart forhjul? Hvorfor kjøpe en trehjuling hvis hjulet ikke er svingbart?

Selv har jeg hatt TFK joggster twist(med svingbart forhjul) en kort stund. Dette var ikke en vogn jeg likte noe særlig(kjøpte brukt som var to år gammel), da den allerede var rustet på alle skuer, brems osv. Ble veldig lei av reguleringene i ryggen pga glidelås. Synes også vognen var stor og ruvende.

Jeg personelig synes det er nødvendig med en baby bag til vognen. Hvis du går for TFK kan du ikke snu sittedelen mot deg, og du vil da måtte ha den lille babyen fra deg.

Du sier du tenker på å kun bruke bilsete.. hva med vinterpose osv?? Det får da vel ikke plass i sete.. er vel mye bedre med en lun bag som barnet kan ligge helt flatt i.. Små barn skal ikke sitte i bilsete for lenge av gangen.

Selv har jeg også hatt en svær emmaljunga edge duo, som er omtrent samme str som simo vognene. Denne hadde stor og god bag, men var veldig tung. Det er selvfølgelig lov å velge en mindre og letter vogn, alt etter hva du er ute etter. Selv har jeg kjøpt en Mountain buggy urban jungle(trehjuling). Denne er jeg superfornøyd med! Den er kjempe god å trille, barnet ligger og sitter godt. Den har stroppregulering for ryggen, og har god kalesje med solskjerm. Du kan også kjøpe babybag til :)

Anbefaler deg heller Mountain buggy, enn TFK.

Lykke til!

Jeg er fullstendig enig i hele dette innlegget! TFK er oppskrytt, skjønner ikke hvorfor den har blitt så populær i det siste. Jeg likte hverken å trille den eller glidelåsene. Og å måtte ha babyen fremovervendig fra den ikke vil ligge i bag lenger er jeg lite komfortabel med, titteluke eller ikke. Litt av kosen er jo å kunne se på hverandre, prate og rett og slett se at barnet har det bra/ikke blir skremt.

Hvis du (HI) ikke vil ha en stor vogn, så kan jeg anbefale ev en vendbar sportsvogn med softbag. Kun bilsete er hveken bra eller spesielt praktisk.

Ta en titt på de mindre Emmaljungaene (City Cross, Nitro, Ozone), Teutonia sine, Brio Go (her bør man ha bagen), Bugaboo. Og det finnes mange flere.Eller som hun over som anbefaler Mountain Buggy. Det er en kjempevogn, mye bedre å trille enn TFK. Men er dessverre også bare fremovervendt.

Tusen takk for svar!:D Jeg fikk jo inntrykket av at den TFKvognen var helt super...

Det jeg vil ha er en liten vogn som ikke tar så stor plass i bilen og som også er lett å ha med seg til byen og på butikken, men den må også være god å trille på tur med både på asfalt og grusvei.

Jeg tenkte at en vogn der man kan bruke bilsetet i hadde vært noe for meg i og med at jeg har forholdsvis liten bil og vil jo da spare litt plass, men hvis dere mener at det ikke er så bra så hører jeg på dere og ser på andre muligheter :)

Annonse

Nå kom jeg på et annet kriterie...Vi får en september/oktober-baby og da er det faretruende nærme vinteren med snø og alt...

Da må vi jo ha en vogn som kan kjøre gjennom snø også!

Ser at den Bugaboo Gecko har veldig pinglete hjul foran, så denne vil vel grave seg ned i snø/grus?

Gecko ville jeg ikke kjøpt. Velg i såfall Cameleon! Gecko er utgått, så vet ikke hvor lett det er å få tak i deler om nødvendig. Dessuten er stoffet i Gecko ganske tynt og lite polstret i forhold til Cameleon. Eller hvis du finner en pent brukt Bugaboo Frog. Den er kjempegod men selges heller ikke lenger.

Du får vinterhjul til den, ja. De er like store som bakhjulene. Det er veldig mange flotte finesser med Bugaboo som man nesten må få demonstrert, eller let etter en demo-video på nett. Bagen er kjempestor, over 80cm lang og dyp og fin. Varer lenge!

Selv har jeg nå en Emmaljunga Nitro etter å ha prøvd Bugaboo og Brio Go samt en god del til.... Må si at hjulene på den er helt supre. Ikke noe problem med grus og stier. Kjempegod på alle måter både for meg og småtten.

Sitter akkurat og blar i Emmaljunga sin katalog og liker godt både Nitro og CityCross nå. Tror jeg skal reise innom butikken igjen i morgen og teste disse :) Et stort pluss at de er kjempefine og se på også :D

Ser også at City Bag (og vogn) kan kjøpes billig på finn.no og det er dette jeg har tenkt å gjøre. Det blir for dyrt å kjøpe alt nytt..

Er det noe spesielt jeg burde passe på når jeg ser på brukte vogner/bager, eller er det det slik at så lenge vognen ikke er full i riper/bulker/rust så er det ok?

Emmaljunga er den beste jeg har prøvd!.. og jeg har prøvd noen nå.

Hadde først nitro, den var helt super så jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg byttet til city cross, men jeg liker faktisk den bedre. Den er litt mykere, noe jeg syns er bra for en baby. Skal kun ha denne til sistemann.

Jeg trodde svingbare hjul var et must, men det har jeg gått bort fra nå.

Jeg brukte nesten ikke babybagen på min nr to, for min jente likte den ikke... Men hun koste seg i sportsdelen, så jeg har brukt den siden hun var ganske liten. Er jo full liggestilling, så bag er ikke et must sånn sett.

Bagen er litt lunere, men du får jo kjøpt vindtrekk til å ha på sportsdelen (Det ville jeg ikke vert foruten) Også stort pluss med myggnettet integrert!

Viss du skal kjøpe brukt ville jeg sjekka bremsen, hjulene (hvis de er svingbare) og at kalesjen er som den skal.

Kalesjen på min ble litt slapp etter ca 6mnd, men det var jo en garantisak siden jeg kjøpte min ny.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...