Tøtto&lillebror Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Dotter vår er veldig sosial, og av ein eller annan grunn klare ho nesten ikkje å leike aleine. Når me i rommet, vil ho heile tida ha oss med, og klarer ikkje å sitte å putle aleine. Viss me er opptatt med lillebror, så må ho vera der me er. Sit eg i sofaen med håndarbeid, så må visst ho sitta ved sida, og gjera ablegøyer/masse lydar. Er me med å leika ei stund, så kan ho klare å leike litt utan oss, viss det er noko me må. Men ho klarer sjeldan å sette seg å leike aleine sjølv. Kva trur de at kan gjera dette? For kjedelige leiker? Oversosial? Lat? Kan det berre ikkje...?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2011 #2 Skrevet 20. juli 2011 Har hun vært sånn hele tiden?? Gutten min har måttet underholde seg selv en god del fra starten grunnet en mor som må ta oppvask,lage middag,vaske klær ovs og en far som var nærmest fraværende.. Men han vil jo gjerne ha meg med å leke.. Enkelte er bare sånn at de krever litt mer aktivisering..
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2011 #3 Skrevet 21. juli 2011 Hvor gammel er man når man er 3,8 år? Sønnen min er akkurat som din datter. Han er rett og slett bortskjemt på oppmerksomhet. Første barnebarnet på begge sider, han har blitt dullet og dallet med fra dag 1 av besteforeldre, tanter og av oss, selvsagt. Han er også første barnet i min venneflokk, og venninnene mine elsker å skjemme ham bort på alle måter. For sent så vi at det var litt for mye av det gode.... han klarer nesten ikke å leke alene, selv om han har blitt litt flinkere etter han ble storebror for 1 år siden. Vi oppmuntrer til å leke alene, men som regel klarer han ikke å komme i gang. Vi prøver å ignorere, og noen ganger funker det. Han er flink å leke ute i hagen da, så når vi har godvær er alt supert. Gleder meg til lillebror blir større og de kan leke sammen!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2011 #4 Skrevet 22. juli 2011 Det du beskriver minner en god del om jenta mi, på 3,5 år. Det som hjelper her er: *Starte opp en aktivitet sammen med henne, og trekke seg ut etter en tid. Ikke alltid like vellykket... *Sette på musikk eller lydbok som hun kan høre på mens hun leker. Har også egen cd-spiller på rommet sitt. *Lillesøster har blitt såpass stor, 16 mnd, at det er litt selskap i henne - så de kan leke sammen på rommet til storesøs en god stund. *Overhører gnålet om å være med, men det ender som regel med irritert og kjeftete mamma og frustrert jente - funker som regel ikke. Grunner til at det er slik kan være mange, men mi jente har alltid vært veldig sosial! Har alltid dilta i beina på oss.
lille sprelle Skrevet 25. juli 2011 #5 Skrevet 25. juli 2011 Min erfaring med en som er litt yngre, er at dersom jeg setter meg ned og starter leken med henne, så kan hun i perioder holde det gående veldig lenge selv. Jeg stikker "innom" leken innimellom andre sysler.
Tøtto&lillebror Skrevet 29. juli 2011 Forfatter #6 Skrevet 29. juli 2011 Takk for svar 3,8 = 3 år og 8 mnd Vett ikkje kva som har gjort jenta vår slik, men ho er veldig sosial, og vil alltid vera der me er. Nå har ho ein bror på 3 mnd, så eg håpa at når han blir eldre kan dei leika meir saman. men eg trur ho hadde hatt godt av å kunne leike aleina. Svigerinna mi sa at det er berre å øve, men korleis øve ein på at ho skal leike aleine. Me som voksne må kanskje gjera noko, slik at me ikkje har tid til å leika, og dermed "tvinge" ho til å finne på noko sjølv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå