littlefairy Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Leger fraråder og bruke lanolin på atopisk eksem, da lanolin er et sterkt allergen ved kontaktallergi. F.eks her: http://www.trollcollection.no/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=70 Men, så fant jeg et gammelt innlegg fra eksem og allergi-debatten, der nettopp purelan (lanolin) har vært det eneste som har hjelpt på eksemet... Noen med erfaringer, eller som vet om noen som har prøvd dette mer ut? Evnt, du som skrev det innlegget for 2 år siden, er du her ennå?
littlefairy Skrevet 19. juli 2011 Forfatter #2 Skrevet 19. juli 2011 glemte å legge ut linken til tråden jeg fant... http://www.dinbaby.com/forum/thread/141851492
romsa Skrevet 21. juli 2011 #3 Skrevet 21. juli 2011 Jeg prøvde ut det tipset da min sønnn var rundt 4 måneder, han var veldig plaget av atopisk eksem. Det så ut til å fungere i noen dager, men helt plutselig snudde det og han fikk et ekstremt utbrudd over hele kroppen. Det er jo umulig å påvise sammenheng med Purelan-smøringen, men jeg kommer aldri til å forsøke det igjen. Veldig ubehagelig å smøre, og ikke anbefalt av noen av legene vi har vært i kontakt med. Mange atopikere reagerer negativt på ull, og siden lanolin er ullfett kan naturlig nok dette føre til reaksjoner. Det som reddet oss var å få testet gutten for allergier og så bli henvist til spesialister på allergi/eksem. Vi fant allergi for melk, egg, hvete + diverse, og har nå etterhvert fått opplæring i hvordan vi best kan hanskes med eksemutbrudd. Vil anbefale Smestadbarnelegene, dersom du er i Osloområdet.
littlefairy Skrevet 22. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. juli 2011 Tusen takk for svar. Jeg har testet han for allergi, og fikk utslag på eggehvite, og skal kutte ut alt med egg. Vil dem allikevel ha eksemutbrudd selvom de ikke blir eksponert for det de er allergisk for? Han har ikke store utbrudd, bare litt rundt munnen i ansiktet, en periode var det oppover kinnene også, men mye bedre nå, har brukt hydrokortison i tre uker, og jeg er litt skeptisk til å fortsette :S Syns tre uker er lenge nok... med anbefaling fra lege da. Forresten, innimellom har han røde prikker over hele magen og brystet, som forsvinner like fort som de kom. Etter at vi testet han for allergi, så tror jeg kanskje de rød prikkene har kommet i sammenheng med når vi f.eks har stekt egg osv, har ikke sett dem på noen dager så blir spennende å se videre. Skal til en annen lege, som er utdannet barnelege til uka, så da får jeg sikkert litt mer info etc.
Lessismore Skrevet 22. juli 2011 #5 Skrevet 22. juli 2011 Min lille jente var voldsomt plaget med atopisk eksem da hun var 3mnd ca. Vi dro til legen, og han anbefalte locobase krem. Vi smurte med denne noen dager, men vesla ble bare verre og verre. Jeg orket ikke å se henne lide, så jeg bestilte time hos hudlege, som kunne informere om at locobase og andre superfete kremer bare gjør vondt verre. De er så fete at huden ikke får puste. Vi ble istedet anbefalt aco miniderm som fåes kjøpt reseptfritt på apotek. Og gjett om den funket! Vesla ble umiddelbart bedre, og etter noen dager var all eksem borte! Aco Miniderm var verdt sin vekt i gull for oss! Anbefales!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå