Gå til innhold

3,5 åring og bleieslutt... trenger råd!

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt at gutten min på 3,5 bør slutte med bleie.

han ble med å kjøpe klistremerker som han skulle få når han tisset på do,og han synes dette var kjempestas!

Ville sove uten bleie første natta-noe han fikk lov til(fordi jeg vet han ikke tisser når han sover. har hatt tørr bleie på morgenen lenge nå)

Han gikk ofte på do, var kjempeflink! fikk 13 klistremerker før han hadde et uhell. Jaja,sa jeg-vi kan bare skifte. var ikke sint eller noe. men da uhellet kom nektet han å gå med truse igjen. ville ikke tisse på do,ville ikke ha klistremerke..

hva gjør jeg nå? Han begynner på 4 års gruppa til høsten og jeg synes han er for stor til å bruke bleie... flaut når noen bemerker det også....

Skal jeg bare vente til han er klar selv? vil jo ikke mase for mye heller...

Fortsetter under...

Jeg synst han skal få en gevinst hver dag. Hva med en is? Eller en yoghurt? Eller en bitteliten gave? Noe som frister mer. Når man har fått 13 klistermerker så er det ikke så spennende lenger.

Her gjelder det bare å lokke og lure.

Han ble vel litt skremt av å tisse på seg. Jeg sendte mine gutter med pappa når han skulle tisse. Da fikk de se hvordan store menn gjorde det. Og han pappa gledet seg kjempemye til å få en konfektbit hver kveld han var flink (ja vi gav en konfektbit hver kveld). Han pappa snakket mye om hvor flink han var å gå på do, han var jo så stor gutt - og det ville jo mine gutter også bli.

Da blir det jo veldig mye is og gaver da... Pappan i huset tisser ikke med noen til stede.

Glemte å skrive at han har prøvd seg med truse før også,og det har vært samme greia da,nekter å gå mer med truse etter uhell. virker som om han tenker at han ikke er god nok-at han feiler. er så stort nederlag at han ikke vil skuffe seg selv mer.

har kjøpt do boka også,og hver gang vi kommer til siste side hvor det står "Du har vært på do.Du er stor gutt" går han å gjemmer seg. eller stikker hodet under dyna.

Spurte i kveld om han kunne gå litt med truse i morgen tidlig,og ta på bleie etter en stund. for så å ta på truse igjen. det var greit sa han,men vi får se da.. Kanskje det hjelper hvis vi tar på bleie før han har uhell...?

Hi

Vi har en på 2 år og 4 mnd og vi har rett og slett bare tatt av ham bleia! Vi har brukt en del tid på å gå uten bleie etter barnehagen og slikt nå de siste månedene, men nå har vi 4 uker ferie, og nå er det slutt på dagbleie. Ja, i dag har han bæsjet på gulvet 2 ganger (han rakk ikke potta) og tisset i buksa 1 gang. Men han har sittet i bilen i 2 timer uten å tisse på seg senere på dagen.

Han kommer til å skjønne at bleia ikke kommer på igjen og at han må si ifra eller gå på potte selv, FØR uhellet er ute. Det er en treningssak, og jeg har ingen planer om å vente til gutten kommer på det selv før bleia ryker. Da vi var små var vi bleiefrie over ett år tidligere enn dagens barn. Det beviser vel bare at de ikke akkurat tar skade av å bæsje i buksa. Er vel mer oss foreldre som synes det er guffent med sølet. Så lenge man ikke er over ungene som en hauk og tillater at de prøver dette selv, så ordner det seg! Ikke mas, men spør etter et par-tre timer om han ikke må tisse.

... ja, vi bestikker! Da poden faktisk fikk noe bæsj i potta i dag vanket det både is og en non-stop ;-)

Annonse

Vi hadde premie for hvert 12.klistremerke, da fortsatte det å være morsomt med klistremerkene. Vi lagde et ark med ruter og satte et klistremerke i en rute når han hadde vært på do. Det var ikke store premier han fikk, men feks en "magisk klut", såpebobler el til ca 10-20kr. Det var ikke så veldig mange han fikk før han syns det var helt greit å gå på do uten klistremerke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...