Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. juli 2011 #2 Skrevet 19. juli 2011 Nei, det kan de ikke. Jeg tror det er bare Babybjørn-selen hvor det er en mulighet, men den er jo ikke særlig god verken for baby eller bærer. I brosjyren til Close baby carrier bæresjalet mitt står det imidlertid at det er mulig å bære baby vendt fremover fra 4-6 mnds alder, men jeg vet ikke hvor godt det er, har aldri prøvd det selv. Det beste for babyen er å sitte mage mot mage, eller eventuelt på ryggen fra ca 5-6 mnds alder, fordi de da har mulighet til å snu hodet sitt inn mot brystet/ ryggen vår og ta en pause fra alle inntrykkene. Hvis man går med godt tempo, og ikke stopper så mye opp og står stille, vil de aller fleste babyer trives med å sitte innovervendt, siden de har jo god utsikt ut til begge sidene også. Men det å bli båret såpass tett inntil mamman sin er jo rimelig søvndyssende, så jeg opplevde med begge mine at de ofte kunne begynne å sutre og klage litt etterhvert, rett og slett fordi de kjente at de ble trøtte, og kjempet litt imot søvnen. Fortsatte jeg bare å gå da, sovnet de som regel rimelig kjapt, og kunne sove godt og lenge oppi selen:)
enero Skrevet 19. juli 2011 #3 Skrevet 19. juli 2011 Nei, baby kan ikke sitte utover i manduca. Vi har en sele som heter Beco gemini som har mulighet for å bære fremovervendt på magen (i tillegg til innover, og på hofte og rygg). Man kan kneppe inn panelet nederst slik at det ikke blir så bredt når baby skal sitte utover. Er veldig lite jeg har brukt denne muligheten da jeg syns det er mye koseligere å ha baby inn mot meg og det er bedre for henne også.
A_K Skrevet 19. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. juli 2011 Jeg synes også det er koseligst m baby vendt mot meg, men min frøken liker det ikke, hun ser ikke nok... Dette er i en baby Bjørn sele. Kanskje andre seler fungerer bedre. Er litt desperat å finne noe som fungerer, siden hun hater vogna når hun er våken . Og jeg er usikker på om baby Bjørn selen er særlig bra, har hørt så mye negativt om den.
MammaMø med to små Skrevet 19. juli 2011 #5 Skrevet 19. juli 2011 BabyBjørn er ikke en særlig bra sele! Den er ikke ergonomisk riktig, babyen henger etter hoftene i den. Som det blir sagt over her tror jeg nok det beste er å ha babyen mage mot mage eller på ryggen. Da kan de ta en pause fra inntrykkene og de slipper å bli foret med inntrykk hele tiden. Selvom babyen gir uttrykk for at den ikke liker å sitte innovervendt så gjør den nok det. Jeg også trodde det en periode, men det viste seg bare å være tull:) Vi har manduca og ergo bæreseler og er like fornøyd med begge:)
A_K Skrevet 20. juli 2011 Forfatter #6 Skrevet 20. juli 2011 Jeg e nok ganske sikker på at hun ikke liker det, har prøvd veldig mange ganger og hun begynner å hylskrike, akkurat som i vognen, dessverre...
MammaMø med to små Skrevet 20. juli 2011 #7 Skrevet 20. juli 2011 Sånn var det men lillegull også. Brukte en mnd tid men liiiitt bæring nesten hver dag før han godtok å sitte mage mot mage:) Nå bærer vi stort sett på ryggen og det er stas:) Men jeg hadde noen tøffe tak for å få han til å kunne sitte mot meg. Han protesterte villt! gråt og vrei seg til tusen! Men til slutt gikk det! Bare ikke gi deg! det er du som bestemmer, ikke babyen:)
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 20. juli 2011 #8 Skrevet 20. juli 2011 A_K, vi har hatt det akkurat sånn! Første turene med Manduca var ingen succe, da på magen og hofta, han var vel 3,5-4 mnd. Måtte ty til bb frem til 5 mnd. Så prøvde jeg Manduca på ryggen, (med litt assistanse i starten), og da smilte han fra øre til øre. Løp litt rundt og tøyset foran speilet, gikk en tur i hagen for å venne han. Så på første langturen passet jeg på å ikke kle han for varmt. (Det kan ha bidratt til at han ikke likte seg de første gangene på magen også. )
bivi Skrevet 20. juli 2011 #9 Skrevet 20. juli 2011 Jeg har ei jente med hofteleddsdysplasi, og spurte derfor barnelegen om dette med bæreseler. Han sa at jeg kunne fint bruke babybjørn, så lenge jeg ikke skulle på dagstur. Han sa og at så lenge hun sitter vendt mot meg, er ikke babybjørnen noe verre enn andre seler. Så når jeg bruker den har jeg henne vent mot meg, og dersom hun blir veldig uttålmodig, snur jeg henne slik at hun får litt bedre utsikt:) Jeg går turer på ca en time to ganger om dagen. Jenta mi liker ikke Manducaen, men trives i både Mai-tai sjallet og i babybjørnen. Så jeg prøver å variere litt.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. juli 2011 #10 Skrevet 21. juli 2011 Babybjørnen er ikke like bra som annet bæretøy nei, fordi babyen henger med all vekten ned i hoftepartiet. Babybjørn kan sammenliknes med å sitte overskrevs på ei planke, mens annet bæretøy kan sammenliknes med å sitte i en skikkelig stol med ryggstøtte, så kan man jo lett tenke seg hva som er mest behagelig i lengden. I Manduca, Ergo, sjal osv sitter babyen i en ergonomisk korrekt stilling, fordi babyens knær er høyere enn rompa, og ryggen blir krummet i en mer naturlig stilling for babyen, enn den strake posisjonen i babybjørnen. Bæring i ergonomisk korrekt bæretøy er med andre ord veldig bra for babyens hofter, men det samme kan ikke sies om babybjørnen dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå