Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 7 har ikke noen fast rytme med spising og soving i løpet av dagen. Kan noen av dere si litt om: når og hva spiser dere - sover på dagen - og legger seg på kvelden... ???? Blir kjempeglad for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 7,5 mnd gammel og har nylig flyttet grøtmåltid til kveld sammen med melk. Samt lagt til mellommåltid med frukt.

06.30-07.30 våkner for dagen.

Første lur: 09-10.00 sover da i alt fra 30 min til 2 timer.

Morsmelk etter luren.

13.00: Middag. Brødbiter for underholdning og trening i spise selv. Samt hjemmelagd eller glass.

Andre lur: 1330-15.00 sover da alt fra 30 min til 1,5 timer.

Melk etter luren.

16.00: Frukt.

ca 17.50: grøt og melk.

Stell før kvelden, i seng 18.30.

På soverommet er det litt mere melk om han vil ha og litt latter og lek før han legger seg. Da en liten sang og natta.

Noen ganger melk på natten.

Skrevet

Kan du bare legge ham da, 18.30?? og så sover han til 6.30???? Det høres vilt deilig ut.

Skrevet

Da lillegutt var 7 mnd så dagene omtrent slik ut :

Frokost: 200 ml mme

Lunsj: grøt

Middag: 1/2 middaglass + fruktbeger

Mellommåltid: Most banan/annen frukt/fruktbeger el.

Kvelds: Grøt + 150ml mme

La seg for kvelden kl 1830 og sov til 08-0830.

Hadde to dagsovninger; første ca kl 11-1230, andre ca kl 15-1530.

Skrevet

Gutten min blir 7mnd om 3 dager, så jeg svarer like gjerne :)

Det er litt forskjellig etter når vi står opp hvordan dagen er.

Men det er sånn ca sånn:

07-tiden: står opp - lager 200ml mme, drikker det han orker (spiser litt pupp i 5/6-tiden, så alt ettersom hvor mye han får i seg da)

blir trøtt rundt halvannen time etter at han står opp, så første lur

i 8.30-9.00 tiden, sover stort sett ikke mer enn 30min.

09/10- tiden, risgrøt, ikke fullt en porsjon, (laget av 80-100ml vann)

Igår begynte jeg å gi bittelitt brød, så begynner vel med litt brød etter morraflaska etterhvert.

12-tiden- har kanskje en lur rundt denne tida, eller litt før, så lager jeg 150/200ml mme, og han drikker det han orker.

Noen ganger gir jeg noe frukt også(most banan etc)

14-15 tiden - litt middag, hjemmelaget rundt 80ml, eller et halv lite glass. hvis han drakk veldig lite mme i 12 tiden lager jeg litt mer melk å gir også. Og en lur litt før eller etter dette. (prøver å få til en liten lur i 15-16 tiden, eller så blir det for lenge til sengetid, og han er stuuptrøtt under kveldsmaten)

17-tiden - lager til 170/200 ml.

18.00 - full porsjon god natt-grøt fra nestle.

Så er det pysj, vask og stell på badet etter grøten, deretter litt kos og lek på stua, så er det i seng i 19 tiden når jeg ser tydelig han er trøtt, som regel sovner han greit men må sitte ved sengen hans til han nesten er sovnet, synger og koser litt hvis han ikke roer seg med en gang.

Sovner greit men våkner et par ganger for smokk/trøst og sovner greit videre, dette skjer som regel et par ganger før kl 00-01, før han da sover greit fram til 05 tiden ca, da får han komme i senga vår og sover videre til 07-tiden, ca, får som sagt kanskje litt pupp i senga i 05-06 tiden.

Men dette varierer litt fra dag til dag, tror alt dreier seg om hvordan nattesøvnen hans er. Igår våkna han i 8 tiden, men brukte litt tid på legging og våknet noen ganger i løpet av natta, så da var han sikkert litt ekstra trøtt og sov litt lenger.

Skrevet

Her er vi ganske strenge på rutiner nå.

Står opp ca 07

Frokost 9 en porsjon grøt, litt frukt, vann

Legges kl 11 sover 30 til 90 minutter

Et halvt middagsglass kl 13, litt frukt og vann

Legges 15.30 sover 30 til 60 min

En porsjon grøt kl 17, litt frukt, vann

220 ml velling kl 19.30

Legges kl 20 og sovner etter ca 30 min av seg selv

Gir 220 ml velling i løpet av natta

Han spiser alltid opp alt, så vurderer litt større porsjoner selvom jeg er redd han skal bli en tjukkas.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :-) .... men jeg blir litt deppa her jeg sitter. Dere har mye likt ser jeg, dere som har svart. Er det ingen som har barn som ikke vil legge seg på kvelden ? Vi er glade dersom hun vil legge seg 22.00 her hos oss. Noen som har noen gode tips???

Skrevet

Når står hun opp om morgen? En periode ville heller ikke nurket vårt sove før 22 tida og det skyldes at døgnet ble snudd da vi var ute og reiste. En dag bestemte jeg nok var nok, vekket nurket kl.7.30 om morgen selv om han var trøtt, og fortsatt og vekket han 7.30 de neste dagene selv om han sovet sent. Tilslutt var han i underskudd av søvn, og vips la han seg tidligere og tidligere på kvelden. Tror det tok meg ei uke før han kom tilbake til den normale leggetid kl.19.30 :) Forresten så lar jeg han ALDRI sove lenger enn til kl.16 hver dag, om han ikke våkner til da, vekker jeg han :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...