Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 19. juli 2011 #1 Skrevet 19. juli 2011 Mille har sovet bra på natterstid og alltid sovnet mellom 19-19.30 Nå er det kjempe vanskelig å legge henne, hun finner ALDRI søvnen selv. Og når hun endelig sover våkner hun gjerne engang i timen. Hva kan dette komme av? Noen som ahr noe råd å gi en sliten og frustrert mamma? Jeg orker snart ikke gå inn til henne lenger. Alt blir bra bare jeg plukker henne opp, men vil roe henne der hun er. Skal jeg la henne gråte? Så hun lærer seg at det ikke hjelper å gråte? Noenganger virker det som mageknip, men ikke hele tiden. Hun ligger å gråter nå, men hun er stuptrett. Jeg vet ikke mine arme råd... Er så lei av dette. Og kjenner tålmodigheten min svikter litt nå.
mariabee Skrevet 19. juli 2011 #2 Skrevet 19. juli 2011 FORSTÅR deg supergodt. Vi hadde det akkurat som du beskriver i et par mnd, frem og tilbake. Innimellom var det bare å trøste, legge tilbake i sengen når hun hadde roet seg, og sånn fortsatte heeeleee kvelden. Andre ganger la vi henne i vår seng så hun sovnet med mamma eller pappa ved siden og vi flyttet henne over i egen seng. MEN ofte viste det seg at hun var ekstra sulten og det hjalp med litt mme på flaske etter et par ganger opp og ned fra sengen etter gråt. Og andre ganger var det bare sånn kveldene ble. Var ufattelig sliten begge to her en periode, men det gikk seg til etter hvert. Noen skrikekur ble iallefall ikke gjort her!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 20. juli 2011 #3 Skrevet 20. juli 2011 Har det pågått lenge? Kan det være tenner på vei? Vi hadde også en periode ( en drøy uke) med urolig søvn ved den alderen, og det ble til at han sov sammen med meg, for jeg fikk ikke til å legge ham tilbake i egen seng. Mye pupping nattestid da, så jeg trur det var øking. Uansett gikk det over av seg selv.
MillaLilla Skrevet 20. juli 2011 #4 Skrevet 20. juli 2011 Lillrusken hadde ogsaa en saann periode ved 4-mnds alder. Det var ikke tenner. Hun var stuptroett men vaaknet innimellom hver eneste time og ville ha selskap (for det var ikke vondt, sult, temperatur eller andre ting, det er jeg noksaa sikker paa). Og da gjorde vi det som vi ikke har gjort hverken foer eller siden: vi ignorerte det og det fungerte som bare soeren. Hun skrek kanskje 10-15 minutter paa det meste og var saa stille resten av kvelden (bortsett fra da hun vaaknet for aa spise som vanlig). Vi maatte gjenta det et par kvelder paa rad, og saa en gang til etter noen uker, men ellers var det en veldig effektiv loesning paa problemet. Jeg slet litt med aa bestemme at vi skulle ignorere henne, men etter flere netter da hun vaaknet opp hver time og bare ville ha selskap var jeg helt utslitt, i tillegg til at hun heller ikke fikk den hvilen hun trengte og var troett og lei paa dagtid. Jeg ville gjort det samme om igjen, men det betyr som sagt ikke at jeg vanligvis lar lillerusken ligge og graate om nettene. Dette var et ekstraordinaert tiltak i en ekstraordinaert slitsom situasjon. Det med at det er vanskelig aa legge om kveldene...har du proevd aa flytte leggetiden? Gjerne tidligere? I akkurat samme alder ville lillerusken helst legge seg tidligere og tidligere for hver dag. En stund slet jeg med aa utsette leggetiden saa lenge som til 17.30, for ungen var stuptroett og skulle gjerne sove kl.17. En grunn til at de er urolige ved legging kan vaere at de er veldig trette.
littlefairy Skrevet 20. juli 2011 #5 Skrevet 20. juli 2011 Sånn var gutten her også akkurat rundt den alderen...! faktisk natt til han fylte 4mnd skjedde det og aldri vært noe problem tidligere... Det varte en ukes tid og så gikk det seg til. Ville ikke brukt skrikekur, og gjorde det ikke heller når det pågikk. Min erfaring hittil er at det er perioder som er sånn, og om det er for å "teste" ut eller hva det er for noe, det kan jo være utviklingsprang også for den saks skyld, så vil det aldri være det samme i laange perioder. Noen uker går det kjempebra, andre uker er det mer slitsomt å vanskelig. Jeg vil hvertfall ungen skal vite vi er der, og jeg sitter ved sengen hans til han sovner, om han skriker så får jeg bare ta opp og trøste og prøve igjen, om og om igjen, selvom det tar tid. Jeg prøver alltid å gi mer melk i tilfelle det er sult, noen ganger vil han ikke ha, andre ganger super han i seg, så prøv det også... Og husk, det er ikke skadelig for barnet og gråte sammen med noen, men hvis du går bort/ut fra rommet kan det være skadelig for hjernen, da den produserer stresshormoner som ikke er bra for dem, de føler seg alene og forlatt, ingen som hører gråten dems når det er dems eneste måte å kommunisere på. Og det kan jo som noen sier over her være tenner også.. Og det at hun våkner 1 gang i timen skjer også her, støtt og stadig, og sånn er det bare tenker jeg. De sover jo ca 45minutter før de våkner/kommer over i den lette søvnfasen gjennom hele natten (voksne også gjør det, hver halvvannen time natten igjennom)og kan da ha vanskelig for å finne søvnen selv. Bare gi henne det hun trenger for å sovne igjen, så går det seg til det også... Jeg prøver alltid å gi mer melk i tilfelle det er sult, noen ganger vil han ikke ha, andre ganger super han i seg, så prøv det også... Lykke til! Her står det om barns søvn og også hvordan gråting alene påvirker hjernen... http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=335
littlefairy Skrevet 20. juli 2011 #6 Skrevet 20. juli 2011 hihi ikke meninga å skrive det om melk og sult to ganger
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 21. juli 2011 #7 Skrevet 21. juli 2011 Min sov ikke på natta frem til han var 7 mnd. Prøvde alt.. Men måtte bare finne meg i at de små regulerer sånt selv....
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 21. juli 2011 #8 Skrevet 21. juli 2011 Tusen takk for råd alle sammen, og å vite jeg ikke er alene. Lurer faktisk litt på om det er tenner på vei. Alt skal inn i munnen og virkelig gnages HARDT på! Tilbyr alltid mme når hun våkner for å sjekke just in case, pleier ikke funke Ga litt vann i sted faktisk og det hjalp så lurer på om denne varmen gjør henne veldig tørst rett og slett.. Usikker kan være så mangt. Jeg går aldri ifra henne når hun gråter det klarer jeg ikke, men bruker noen ganger lenger tid på å gå inn til henne når hun gråter - IKKE om det er smertevræl da, men om det er overtrett/sutre/kjede-seg gråt. Millalille det kan være noe i det at hun vil legge seg før. For nå har hun plutselig veldig så lyst til å ta seg en lang lur ved 16-17 tiden noe jeg sybtes ødelegger veldig, men kanskje jeg skal la henne ta kvelden da en periode og se hva som skjer da. Jeg håper det går seg til, dere som sier det bare varte en uke på deres små håper mini en slik som det! Tusen takk! Ble litt rot dette her og husket ikke alt jeg skulle takk for, men er litt trett i dag etter at morgen begynte kl 05. i morges og mini var våken hver time.. hører med da. I morgen er jeg babyfri. Fælt å si kanskje, men jeg gleder meg deilig å være bare Julie også og ikke bare sliten alenemamma =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå