Gå til innhold

Råd til meg som vil til utlandet med barnet og jobbe?

Anbefalte innlegg

Jeg er i begynnelsen av tyveårene, og jeg vil så gjerne bare oppleve noe annet enn Norge. Jeg og samboer vil BO i minst ett år i et annet land, jobbe og få ny innsikt. Oppleve hva verden har å by på rett og slett.

Jeg har ingen utdannelse, og holder på å ta almennfag som privatist.

Har ett barn på snart 2 år, og jeg tenkte at det må skje nå snart, før hun begynner på skolen.

Først var jeg inne på Svalbard, men fant ut at jeg klarer ikke det kalde og tøffe klimaet.

Noen gode råd?

Fortsetter under...

Språk er jo gjerne en hindring.England er jo et lettvint valg, bra med fly også, billig å reise, så praktisk.

Du mister barnetrygd fr Norge etter seks måneder. Men kan da kreve tilsvarende stønad i ditt nye hjemland, det er tre mnd på kontantstøtte.

Mange andre land har tidligere skolepliktig enn her i Norge. Barnehage er ofte dyrt, men skole er gratis. Da har du barnepass mens barnet er på skolen. Og du kan jobbe, men det er relativt høy arbeidsledighet i Europa, og andre deler av verden nå.

Ellers er det jo en mulighet å jobbe seksmnd og få et barn til, slik at du kan være med å finansiere det med permisjonspenger, du kan søke dispensasjon fra trygdereglene. Mister vel etter seks mnd kanskje. Så kanskje ikke beste ide.

Ellers kan du jo sjekke med ambasaden i det landet du ønsker å reise til, og høre hva sommå på plass. Gjerne Google litt omnorske foreninger, som kanhjelpe deg litt på vei.

Ikke glem å snakke med NAV, det er ikke uviktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...