Gå til innhold

Når jeg skal leie ut en leilighet, kan jeg da gjøre som arbeidsgivere med skatten?

Anbefalte innlegg

Altså at jeg lager en egen skattekonto?

Leieinntekter skal jo skattes med 28 %

Men sånn jeg forsto det på damen på skatteetaten skulle jeg skrive opp dette på annen inntekt. Men når jeg gjør det så skal jeg jo skatte så utrolig mye. Da blir arbeidsinntekt og dette lagt sammen, å jeg må skatte likt av beløpene.

Hadde jeg bare hatt jobb skulle jeg skattet 24 % (er i skatteklasse II). Men når jeg fører opp 22 500 kr. som er det jeg vil få inn i husleie resten av dette året så skal jeg plutselig skatte 32 %

Hvis jeg f. eks. hadde skattet 24 % av jobbinntektene så hadde det blitt et skattetrekk på 4800 kr. mnd.

Så hadde jeg skattet 28 % av leieinntekene som hadde utgjort 2100 kr. i mnd. Da har jeg altså trekt 6900 kr. i skatt i mnd.

Men om jeg skal skatte 32 % av hele beløpet så blir det jo et skattetrekk på 8800 kr. i mnd. Altså nesten 2000 kr. i forskjell.

Hvorfor det? Kan jeg ikke bare skatte 28 % av leieinntektene, å sette det på egen konto? Jeg skjønner det ikke, for i fjor tjente jeg rett over 300 000 kr. Skattet da 30 % hele året, å får nå igjen 35 000 kr. Men nå vil de at jeg skal skatte så mye, enda jeg dette året ikke kommer over 230 000 kr. engang.

Noen som skjønte dette? =S

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, og det er en stund siden jeg holdt på med dette, men jeg regner med at det fortsatt er sånn at man fyller ut et eget skjema der inntekter og adrag føres opp, og at nettoinntekten føres opp på sevangivelsen i en egen post. Du blir skattet 28 %, men du kan ikke lage "eget" trekk slik som arbeidsgivere gjør.

Husk at du får fradrag for f.eks kommunale avgifter, vedlikeholdsutgifter etc, som vil gjøre totalinntekten som føres til beskatning mindre.

Tror nok du skal ta deg en telefon eller en tur til Skatteetaten og så litt mer konkret hjelp til dette.

Ikke tenk så komplisert ;)

Jeg har selv leid ut bolig, og det finnes ikke vanskelig (når man har forstått det).

Du kan skatte på 2 måter:

1. Du ber arbedsgiver trekke deg mer skatt i mnd. Får du inn feks 10 000 kr i leieinntekter, så får du arbeidsgiver til å trekke deg 2 800 kr ( 28 % av 10 000).

2. Du kan sette av 2 800 kr hver mnd selv.

Neste år sender du inn endring på selvangivelsen din for i år. Det finnes et eget skjema du skal sende inn ang utleie av bolig (finnes på skatteetaten.no). Der fører du opp leieinntektene du har hatt i år, og da ser man hvor mye skatt du skal betale.

Jo det må du om leiligheten du leier ut ikke er en del av den boligen du bor i.

Leier du ut kjellerleiligheten og den er mindre enn hovedboligen er det skattefritt, men eier du et hus utenfor byen og en leilighet i byen må du skatte av leieinntektene fra leiligheten selv om huset du bor i er fire ganger så stort.

Annonse

Anonym 18.20:

Ja det var jo akkurat det jeg lurte på! Så da kan jeg selv velge å legge vekk 28 % av leieinntektene på en egen konto for så å opplyse om det i selvangivelsen, å så betale inn skatten?

Jo man skal fylle inn et ark visst nok, men det er ikke før i mars igjen. Dette er første gangen jeg skal leie ut selv..

Jeg prøver å ikke tenke så vanskelig, men hun damen ba meg om å sette opp dette som annen inntekt på skattekortet, å da ble det jo fryktelig mye ekstra skatt.

Men jeg vil få 20 000 kr. brutto i lønn, så trekker jeg 24 % av det da (siden det er det skattekortet mitt sier), men så kan jeg be arbeidsgiver om å trekke meg 2 100 kr. ekstra som da vil utgjøre 28 % av leieinntektene. Da vil det bli riktig?

Jeg skal leie ut en boligbyggelagleilighet, så jeg må skatte ja. Jeg har heller ingen avgifter å trekker fra.

Takk for svarene!

Jeg valgte selv å be arbeidsgiver trekke meg ekstra hver mnd. Var enklest slik, slipper tenke mer over.

Du må ikke henge deg opp hva du tjener og betaler skatt i dag. Hvis det er 2100 kr du skal betale i skatt for utleie av bolig, så ber du bare arbeidsgiver om å sette dette ekstra trekket på deg. Ja, du vil få 2100 kr mindre utbetalt i lønn i mnd, men igjen så kommer leieinntektene inn - så du får jo mer penger tilsammen enn hva du har i dag :)

Bare husk at du må sende inn papirer på utleie av bolig uavnhenging om du får arbeidsgiver til å trekke mer eller du setter av penger selv.

Bare sørg for at du setter av, eller får arbeidsgiver til å trekke 2100 kr i mnd når du leier ut, så slipper du å få dette som en ekstrautgift ved skatteoppgjøret neste år.

Masse lykke :)

Ps: pass på hvem du leier ut til, og vær streng. Jeg har brent meg på dette, og det er faktisk ikke sååå mange rettigheter man har som utleier- dessverre..

Hilsen Anonym 18:20 ;)

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :)

Da skjønner jeg! Da bryr jeg meg bare om de 28 %, da kan det jo ikke bli feil.

Ja jeg fikk et sånt ark, men det skulle jeg ikke sende inn før til neste selvangivelse sånn jeg forsto det. Så det må jeg huske på :)

Takk igjen!

Bare hyggelig :)

Husker jeg synes alt var litt vanskelig til å begynne med, men det er ikke mye stress. Sett av en sum som er lik 28 % av leieinntektene, eller få arbgiver til å trekke ekstra (lettest). Fyll så inn skjema og sende inn når du mottar selvangivelsen neste år.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...