Gå til innhold

Hvor dominant er rødt hår og fregner?

Anbefalte innlegg

BF er en kjekk mann men i hans familie er det veldig mange med rødt hår og fregner. Begynner å bli redd for at datteren vår skal få det. Hun blir sikkert søt uansett, men jeg ser på det som en belastning allikevel...

Kan barnet vårt få det når farmor og alle tantene har det selv om far slapp unna?

Fortsetter under...

Mine besteforeldre har mørkebrunt hår, men 3 av deres barn har rødt hår og fregner.. Min mor er en av de med rødt hår, men verken jeg eller søskena mine har fått det. Likevell har ene gutten min litt rødskjær i håret, selv om verken jeg eller mannen min har det..

Så det kan liksom hoppe over en generasjon og sånn...:)

Dummt du er redd for dette egentlig :( Det synes jeg du skal tenke litt over, du kommer til å elske barnet ditt like mye med rødt hår og fregner enn uten...

Men uansett.. Det røde genet er egentlig reccesivt... Jeg har rødt hår, og far til min datter har gener for rødt hår (han har ikke rødt hår, men en del rødt i skjegget). Og jenta ble superblond!

Om jeg har lært rett i biologien som jeg nettopp nå ble ferdig med så er rødt gen reccesivt.

Det vil da si at om far og mor har et rødt gen i seg(uten å ha rødt hår selv) vil ca 1 av 4 barn kunne få rødt hår.. Har feks mor bare røde gener og far har ett rødt gen uten å ha rødt hår, er sjangsene for rødt hår 50 % tror jeg. Om en av foreldrene har gener for rødt hår(men ikke har rødt hår) og den andre ikke har det er det ingen sjangse for rødt hår. begge foreldre må ha ivertfall genet i seg for å kunne få barn med rødt hår.. Så nei det er faktisk ikke dominant selv om mange tror det.

Det er ivertfall det jeg har lert biologien hittil..

Annonse

Hvorfor? For det første må jeg jo ærlig innrømme at det ikke er så pent. Og videre er det dessverre ofte en årsak til mobbing. Kan si hva dere vil, og ja, det er sikkert foreldrene som gr barna sine sånne holdninger til rødt hår - men man ønsker jo ikke å være mamma til et mobbeoffer!!

HI

Det er da akkurat like pent med rødt hår, som med alle andre hårfarger!

Og man blir da ikke et mobbeoffer kun pga. det... Er nok mye mere komplekst enn som så.

Om du heller konsentrerer deg om å lære barnet ditt selvtillit og gode holdninger, så skal du se det hverken blir et mobbeoffer eller en mobber. Rødt hår eller ei...

Både mor og far må ha gener for rødt hår for at barna skal få det. Er ikke nok at hans familie har rødt hår, og dermed at han trolig har gener for det.

Her har ingen av mine barn fått rødt hår, jeg er nok bærer av det ettersom flere i nær familie på den ene siden har det. Jeg og mine søsken har det ikke, fordi den ene forelderen min trolig ikke er bærer av det genet.

wow.. Nå dreit du deg ut HI..

Jeg hadde selv super rødt hår, gulrotrødt og fregner da jeg var lita. Og vet du hva jeg ble mobbet av den pittelille stunden jeg ble mobbet?

Ikke pgav at jeg var rød, men pgav at jeg var en shy person.. Hadde jeg vert mere frempå og foreldrene mine kansje hadde "hjulpet" meg med å bli mere utadvendt og slikt i min oppvekst (eller kansje opdratt meg litt anderledes). Så hadde jeg nok ikke blitt mobbet den lille perioden.

Det er ikke utseendet som spiller støst rolle, det er personligheten egentlig.. Om man er en usikker person så vil andre merke det og være over de som er usikker.

Og etter jeg begynte å bli 13-14 og utover syntes alle jeg hadde så fin hårfarge og alle ønsket seg rødt hår som meg. Gammle gode damer på bussen som nesten ville ta borti håret mitt til unge jenter på den alderen som var misunnelig..

Farge spiller svært liten rolle om personen er utadvendt nok til å skaffe seg venner selv osv.. Det er det jeg har merket uansett.

Annonse

Jeg blir helt skremt av folk som HI. At du ikke skammer deg!!

Sammenligne en hårfarge med klumpfot??? At det er samme belasting? Hæ? Jeg har rødt hår og krøller, aldri vært utsatt for mobbing. Min eldste sønn på 14 år har rødt hår, aldri vært utsatt for mobbing han heller.

Hvor gammel er du? 17 år og glemte p-pilla di etter fest?

Det er barn som blir født med alvorlige misdannelser, har tunge diagnoser, og vanskelige liv.

- men du bekymrer deg over hårfarge?

ja, huff, det er skikkelig ille med rødt hår! Vi håper sterkt på at ungen får downs, eller noe annet som er litt lettere å leve med en et slitk lyte! Tenk å ha rødt hår!! Det er jo til å ta sin død av!

Og alle vet jo at vått treverk gir sars...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...