Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har prøvd urten Damiana? Har to barn fra før, 18 og 10 år og ønsker en attpåklatt. Har gått på Diana i 10 år os sluttet for 1,5 år siden. Ble gravid med en gang, men mistet i uke6. Etter det har det ikke vært antydning til posetiv test. Har brukt EL test i 6 mnd og fått eggløsning, temper også, men ingen baby så langt. leste litt om urten Damiana og prøvde det. Nå har jeg ikke fått EL denne perioden og er på dag 17. Kan det være urten sin skyld? Har regelmessig syklus på 27-28 dager. Er bare så langt nede akkurat nu og gir snart opp. Noen som har samme erfaring ved bruk av denne urten?

Skrevet

Jeg har ikke hørt om denne urten før, leste litt på nettet om den nå.

Ut fra de sidene jeg har vært på så ser det ut til at Damiana brukes mer som et afrodisikum og at den kan stimulere sexlyst. Det står svært lite om at den kan påvirke fertilitet. Har funnet et sted at den kan virke styrkende på reproduksjonsorganene og at den kan virke på sterilitet. Ut fra det jeg har lest (men jeg er ikke fagperson på dette området, selv om jeg har helsefaglig bakgrunn) så kan det virke som om Damiana virker mer på det funksjonelle ved disse organene utenom direkte fertilitet (ikke godt forklart, men fikk ikke til å skrive det andreledes). Det står også et sted at urten kan ha en testosteronlignende effekt - noe som kan forklare at den stimulerer til økt sexlyst. Vi reagerer jo forskjellig på ulike ting, så det kan jo hende at dette blir feil i din kropp. Generelt sett så kan jo urter ha sterk virkning i kroppen, så det kan absolutt være den som har påvirket eggløsningen din - man kan ikke utelukke det i hvert fall. Hvis du har hatt eggløsning alle perioder bortsett fra denne hvor du gikk på Damiana så er det sannsynlig at det kan ha en sammenheng, om enn ikke bevist :)

Jeg hadde nok sluttet med den hvis jeg var deg, siden det ikke er noe som tyder på at den vil påvirke fertiliteten din vesentlig. Hvis du ønsker å prøve tilskudd så er det jo en del som bruker bidronninggele (men varierende effekt der også har jeg forstått på forumet), noen bruker salvie frem til eggløsning også.

Jeg ville nok satset på et meget sunt kosthold - ut fra din blodtype og kroppstype og samtidig ta alle de viktigste kosttilskuddene (vitaminer og mineraler, omega3, folat, D-vitamin). En god ernæringsterapeut kan hjelpe deg med dette. I tillegg er det jo viktig at pappaen gjør det samme - det er jo hans svømmere skal nå frem til egget, og da må de være i toppform :) Så dette er minst like mye pappas ansvar som ditt!

Kan også være en ide å ta utvidede blodprøver hos lege for å se at dere ikke mangler noe, eller at dere ikke ligger veldig lavt innen normalverdien. Det er forskjell på å ligge "innenfor normalverdien" og det å ligge optimalt an. En lege med ekstra interesse innen ortomolekylærmedisin kan masse om dette, mange andre kan for lite eller er ikke interessert.

Mange har veldig god effekt av akupunktur også, så det hadde jeg nok også gjort. Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...