Gå til innhold

Mange her med blodtype Rhesus - ?

Anbefalte innlegg

Jeg er selv rhesus negativ. For et par år tilbake fikk jeg beskjed om at det er svært få som har denne blodtypen.(mindre enn 15% av befolkningen)

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det er mange av dere jenter som også har "negativ" blodtype, og har det hatt noen konsekvenser under svangerskap?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143411459-mange-her-med-blodtype-rhesus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har Rhesus minus. Det var ekstra blodprøver for å sjekke om det var antistoffer i blodet.

Det har ikke konsekvenser hvis barna også har Rhesus minus, hvis det er første svangerskap eller hvis man har fått sprøyte i rett tid etter svangerskap med Rhesus pluss-barn. Men de tar ekstra blodprøver uansett.

Har man hatt svangerskap med Rhesus pluss-barn og ikke fått sprøyte etterpå, vil det bli større problemer for hvert svangerskap videre.

Annonse

er mangen som har rhesus - minus, men det er ka type blodtype du har som gjer den sjelden eller ei... eg har o, den er ikkje den som¨er mest skjelden men det er ikkje så mangen som har den... det er ofte den blod typen dei mangler på sjukehus osv og ber folk være flinke å donere vekk blod... husker det var en periode i høst/vinter der dei måtte avlyse flere operasjoner grunna mangel på blodtype o...

Jeg har en sjelden blodtype og er rh-. Fikk sprøyte etter første spontanabbort. Når jeg ble gravid etter det hadde barnet samme blodtype som meg og jeg trengte ingen ny sprøyte etter det svangerskapet, men de tok noen ekstra blodprøver mens jeg gikk gravid med hn for å sjekke at jeg ikke dannet antistoffer. Har vært gravid etter dette og mistet. Var redd det var pga antistoffer, men jeg har funnet ut at kroppen min ikke produserer antistoffer nå så det kan ikke være derfor jeg mister.

De fant ut at jeg ikke dannet antistoffer fordi jeg er blodgiver og da tester de dette. Danner man antistoffer kan man ikke gi blod.

Heisann :)

Jeg har blodtype A Rhesus minus. Hvis du har denne rhesus typen blir du fulgt opp under graviditeten. Det blir tatt antistoff prøver i hvert fall et par ganger før fødsel. Det gjør de i tilfelle babyen din i magen har rhesus positiv blod. Og når du føder blir det tatt navlestreng blod for å sjekke hvilken rhesus type babyen din har. Har den rh- blod slik som deg selv blir det ikke gjort noe. Hvis den har rh+ får du en sprøyte i "pompen" slik at du ikke skal utvikle antistoffer mot evt. neste baby som kanskje også blir rh+.

Nå er dette så godt opplyst og blir sjekket under graviditeten så det er i svæært sjeldne tilfeller det skal by på noen komplikasjoner. Ikke vær bekymret for dette.

Kos deg med graviditeten!

Blodtypen er enten O, A, B eller AB. I tillegg deles det inn i Rhesusfaktor + eller - som ikke har noe med O, A, AB eller B å gjøre.

Blodtype AB er det 1,5 - 2,5 % av befolkningen som har.

Blodtype B er de ca 8 % som har.

Blodtype O og A deler resten av prosentene ganske likt mellom seg og er dermed de to vanligste blodtypene.

Ca 85 % (uavhengig av blodtypen ellers) har Rhesus + faktor.

Ca 15 % har Rhesus - faktor.

En av grunnene til at blodtype O er så populært som blodgiver er at disse kan gi blod til de fleste andre blodtyper, så lenge Rhesusfaktoren er lik.

Ellers så er det under graviditet slik andre over her har beskrevet :)

Hilsen B-

Annonse

> Jeg er Rh- og mitt første barn var Rh+.

De tar 2 ekstra blodprøver under sv.skapet (jordmor vet når du skal ta de) og etter fødsel tar en blodprøve av baby for å sjekke dets blodtype. Dersom barnet er Rh+ gir de mamma en sprøyte innen 72 timer etter fødsel som gjør slik at hennes kropp ikke dannet antistoffer som igjen gjør at hun ikke ville kunne bli gravid senere i livet.

Dette funket bra for meg, er nå gravid igjen, og på nytt tar jeg de samme blodprøvene under sv.skapet, og de vil ta samme blodprøve av baby,og dersom barnet er Rh+ vil jeg få samme sprøyta som sist!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...