Gå til innhold

Med fare for å provosere, jeg synes mange menn betaler uforholdmessig høye bidrag.

Anbefalte innlegg

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Jeg skjønner godt mange mener det. Det har jeg forståelse for. Jeg mener man kanskje skal prøve å behandle hver enkelt sak forskjellig, men det går ikke derfor er det slik det er idag.

Jeg har også krav på 4000,- i bidrag ca. Det syntes bf er sinnsykt. Men jeg mener det e rpå sin plass. Hadde han i det minste brukt disse pengene på barnet når hun er hos han hadde jeg som HI tenkt anderledes, men i dette tilfelle har bf funnet ut at det å være pappa er ikke noe for han enkelt og greit. Så jeg han bruker ingen penger på barnet overhodet ingen tid med barn og ofrer heller ikke barnet en tanke. Så ja han betaler høyt bidrag og ja det går utover hans personlige økonomi, men det koster å ha barn og jeg betaler uansett mye mer enn han. Så det skulle bare mangle.

Men til dels enig med Hi også altså, Om bf har veldig mye med barnet å gjøre.

Fortsetter under...

Det er faktisk ikke meningen at en skal doble bidagssummen, slik at mor og far bruker like mye på barnet. En skal bruke etter inntekt på sine barn, og for meg med lav inntekt og han med høt inntekt, så skal han betale mest. Men aldri mer enn 5/6-del av kostnaden. Den siste delen skal mor dekke, selv uten inntekt.

Bidraget er heller aldri mer enn 25% av bidragsyters inntekt, uavhengig av antall barn han har. Som regel ligger det langt under.

Om jeg går inn på NAV, og regner ut bidragene for mine barn, så får jeg opp at barnefar faktisk har bidragsevne på over 20 000,- pr måned, men det er langt unna det jeg får i bidrag fra han, enda NAV er de som har regnet det ut. Så han er nok ikke blakk enda, selv om han syter og klager ;)

jeg syns IKKE far betaler for mye bidrag.. Jeg er student, har os for øyeblikket.. altså 150 000 kr i året + stipend og lån. Leier leilighet til 9000 kr imnd. (får ikke tak i billigere..for de som måtte mene det) Far tjener 450 000 kr i året..har nedbetalt leilighet og ingen gjeld. Han betaler 1750 kr i mnd i bidrag. Dette dekker ikke mye av utgiftene på snuppa vår i mnd altså...

Jeg mister Os fra januar.. og sitter da kun igjen med stipend og lån og div småting. barnebidraget går opp kun 600 kr... Jeg "mister" 12 000 kr i mnd.. Jeg klager ikke..og vet det skal være slik..og vi skal klare oss helt fint vi.. Men nei..syns ikke far betaler for mye....

Nei ikke når man har yrkeskompetanse fra før... Jeg har allerede en høyskoleutdannelse og har valgt å ta en til. Er derfor jeg også er veldig klar på at jeg ikke får penger lengre..,og det er helt greit. =)

Annonse

Helt enig med deg HI,

Mor vil helst slippe å betale for barnet selv. Den følelsen sitter jeg igjen med etter å ha lest svarene her. De glemmer visst at de også skal betale for barna.

Mange dropper å nevne alt de får fra staten..dekket store deler av barnepass, dobbel barnetrygd, skatteklasse 2 osv. Mange får gunstigere lånebetingelser, Og de kan få ca 100 000 til egenkapital ved kjøp av bolig (disse pengene blir slettet som gjeld når de har bodd der i 10 år)

Fedrene trenger også et hjem til seg og barna, men får ingen goder selv om de er alene. Mødrene tjener også på boligprisøkningen etter hvert som årene går. Mange menn er nødt til å leie leilighet, for de har ikke råd til noe eget.

...Det eneste mennene kan få det bedre ved er å finne seg en ny partner, og dele utgiftene med henne.

**HELT ENIG MED HI*

men herregud da 11.43.. det er jo INNTEKTSbasert.. om far tjener mye mer enn mor.. så betaler han mer i bidrag..enkelt og greit..det er jo til barna det går.. bidraget som jeg får inn går ihvertfall til barnehageplass og klær til ungen. Det er dyrt og ha barn! Og det er JEG som betaler ALT av klær til snuppa.. uteklær for flere tusen kr årlig.. Bidraget dekker langt under halvparten av dette... Og alle goder jeg får fra staten etter jeg ble alene kommer jo ikek i nærheten av det far tjener en gang.. Du kan jo ikke se så sabla svart hvitt på det. Det er ikke alle alenemødre som sitter å grebber til seg og reiser på dyre ferier... Faren til snuppa mi betaler KUN barnebidrag, mat og bleier når hun er hos han..,jeg betaler alt annet... Syns ikke det er urettferdig at han betaler 1750 kr i mnd. Og her er det far som eier..og mor som leier...og de FLESTE jeg hører om som er alenemødre..eller alenefedre.. med hovedomsorg.. er den som sitter dårligst i det.. IKKE best...

UENIG med HI! og deg...

Ikke alle som er alene med barn, har så små barn at de får alt det du, nn 11:43 nevner......

Om dere syns dette er så idiotisk, så kan fast bidrag pr barn settes til f eks 2 500. Det blir da 5 000 for 2 barn, 7 500 for 3 barn osv osv.....

Og tenk da den stakkaren som skal betale dette med en inntekt på ca 300-350 000..... Og den med 1 mill i inntek, som knapt vil merke lommerusket.

Ser dere ikke idiotien i en fast sats? Nå blir det tatt hensyn til begge foreldrenes inntekt, mengde samvær, evt stønader og alt slikt.

Har du noen gang prøvd å få huslån i banken på EN inntekt, 11:43? Husk at banken ikke kan ta stønader med i inntektsberegningen, fordi det ikke er en fast inntekt man skal ha over lengre tid.. Forskjellen er at en mor med daglig omsorg ikke får jobbet lenger enn til kl 16 for å rekke barnehage og sfo, sjelden man kan jobbe overtid, en far kan jobbe så mye han bare vil og ha inntekt deretter. Så et huslån er sjeldnere et problem for samværsforelderen.

Far til mine barn har 5200,- i mnd å betale for sine to barn.

Han har ikke samvær (for det gidder han ikke) Derfor slipper han å ha utgifter på de utover de 5200,- i mnd. Han bor for tiden hos søsteren sin på ett rom.. så han har ingen bo-utgifter... (lang historie, men ikke pga høyt bidrag.)

Han gidder ikke engang å kjøpe så mye som en is i løpet av sommeren til de..

Jeg betaler langt mere en 5200,- i mnd for å huse, mate, kjøpe utstyr i form av ski/sykler/klær/skolesaker/fritidsaktiviteter og alt som hører med. Hva vil jeg med dette.. Jeg syns det er helt rimlig at far betaler for sine barn... og da det er regnet ut fra inntekten hans.. vel, da sitter han ganske godt i det utover det.... (jeg derimot, teller kroner og har max så og så mange penger jeg kan kjøpe mat for hver dag for likevel ha råd til bo-utgiftene og fritidsaktiviteter)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...