Gå til innhold

Er virkelig postbanken så himmla vansklige på boliglån? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Vi driver og skal søke boliglån og tenkte at vi skulle søke i flere forskjellige banker. Vi har også pratet med venner og kjendte om dette og om noen har noen anbefallinger. Men alle som har vært "innom" postbanken sier at vi ikke bør kaste bort tid på og engang og søke i postbanken.

Flere av de vi kjenner fikk avslagg av postbanken men fikk tilslagg i flere andre banker. Ene søsteren min fikk 1 million mindre i lån i postbanken enn det det hun fikk i sparebnk 1.

Er virkelig postbanken så vansklige??

Fortsetter under...

Vi fikk tilbud om 2.5 i postbanken. Jeg var da student uten inntekt (utenom studielånet), og mannen min hadde vel rundt 350 000.

(I sparebank 1 fikk vi bare tilbud om 2 mill)

Vi valgte dog en annen bank, frod de hadde bedre vilkår. (Og endte opp med å låne 2.4 på et hus med takst på 2)

Ja, de er virkelig såååå vanskelige. Og jeg har jobbet i Postbanken!

Hadde selv boliglån der, men måtte bytte bank da de ikke ville hjelpe oss da vi kom i en litt kinkig økonomisk situasjon. Lokalbanken tok gledelig imot oss, og det med mye bedre betingelser.

Det verste var at når vi først fikk lån og skulle signere lånepapirenen, så sier plutselig saksbehandlerene; "Vi ombestemte oss og slo av 300 000kr". Vi satt jo der i sjokk. Dette fikk vi vite 4 sekund før vi signerte. Plutselig fikk vi et mindre lån enn hva som var avtalt.

Anbefaler dem ikke. De har ingenting å stille opp med når man sammenligner med andre banker.

Ja det stemmer. De er faktisk de vanskeligste å få lån hos. Vi fikk ikke engang søke. De bare sa blankt nei med en gang. Sitter nå i drømmeboligen, men ikke takket være dem. Kjenner ei som fikk lån på flere millioner i annen bank, etter å nesten ha blitt latteliggjort som "dum alenemor" i postbanken fordi hun "hadde for mange barn og ingen kausjonist." En 40 år gammel enke med høy inntekt og egenkapital skal ikke trenge kausjonist. De er strikse på å gå etter et skjema der de har faste satser på hvor mye man skal ha til forskjellige utgifter. Du kan ha inntekt på 550.000 men har du tre barn og billån får du ikke lån. Du kan likevel få lån i en annen bank uten problem. Frekke er de også.

Ja. Min og mine venners erfaring er at de er "vanskelige". De har en mye strengere utregningsmåte enn de fleste andre banker. Kjenner personlig lånebehandlere i postbanken og de sier selv ar postbanken er for veletablerte med god økonomi.

Fikk lån i postbanken en gang i tiden og det var vel omtrent 1mill under det jeg fikk i andre banker. Skulle kjøpe leilighet i Oslo og risikoen for tap var minimal. Hadde 40% egenkapital så lånebeløpet var langt under salgsummen på leiligheter i det aktuelle området.

I tillegg gav de lånetilsagn inkludert eventuell fellesgjeld.

Jeg tok kontakt med Postbanken da samboeren min og jeg skulle søke om boliglån sist høst. Fikk straks beskjed om at postbanken ikke kunne matche beløpet vi hadde fått hos SR-bank, og det var det... Så jeg har ikke bra erfaring med dem.

Anbefaler lokalbank dersom dere har mulighet til det, SR-bank ga oss veldig gode vilkår da vi gikk til lokalbanken der samboeren min kommer fra. Tror ikke vi ville fått det samme hadde vi gått til en større avdeling. Dessuten hjalp det på at vi hadde BSU, forsikring, sparekonto og brukskonto hos SR-bank, kan være lurt å høre om bedre vilkår dersom dere overfører alt til en bank.

Lykke til!

Annonse

Det med å inkludere fellesgjeld er jo bare fornuftig. Dere kan i verste fall bli nødt til å betale ned den.

Vi hadde forøvrig ikke noen opplevelse av at postbanken var vanskelige. De lurte til og med på om vi ikke ville låne mer.

Jeg syns ikke det, da vi skulle prøve å få lån hørte vi med flere banker, men postbanken var de som var mest positive og som ville vi oss mest (var jo ikke snakk om mye, men det var jo noe mer enn de andre) og veldig greie med å gi hjelp hvis det var noe:)

Vi byttet bank men det var ikke pga. noe sånt :-D

Ja postbanken er håpløse. Både jeg og min mann har gode sikre jobber. Tilsmmen har vi ca 1 million i året. Ingen av oss har noen gang hatt betlingsanmerkninger eller problemer med økonomien. Eneste vi hadde av andre lån var et lite billån på under 50 tusen kr.

Og vi fikk bare låne 1,9 mil???? I 3 andre banker fikk vi nesten 4 mill...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...